Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Wednesday, July 26, 2006

Fadhilat Bulan Rejab...

Bulan Rejab kembali lagi. Ia merupakan bulan yang sangat dimuliakan di dalam Islam. Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta'azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya dan Ruangan Bimbingan Rohani kali ini menyorot fadhilat bulan Rejab dan beberapa hadis Rasulullah S.A.W. berkenaan dengannya.

Amalan terbaik di dalam bulan Rejab ini ialah berpuasa. Maksud hadis Rasulullah S.A.W. tentang kelebihan berpuasa di dalam bulan Rejab adalah seperti berikut:

      • Puasa 1 hari - Seperti berpuasa 40 tahun dan mendapat keredhaan Allah serta syurga tertinggi.
      • Puasa 2 hari - mendapat kemuliaan besar daripada Allah dan dilipatgandakan pahalanya.
      • Puasa 3 hari - dijauhkan dugaan dunia oleh Allah, dijadikan sebuah parit panjang yang menghalangnya ke neraka,
      • Puasa 4 hari - diselamatkan daripada siksaan akhirat kelak serta fitnah Dajjal.
      • Puasa 5 hari - aman dari azab kubur.
      • Puasa 6 hari - dibangkitkan dari kubur dengan muka bercahaya.
      • Puasa 7 hari - Allah mengunci 7 pintu neraka jahannam baginya.
      • Puasa 8 hari - Allah membuka 8 pintu syurga baginya.
      • Puasa 9 hari - keluar dari kuburnya lalu menyeru "Laailahaillallah" dan tidak ditolak dia dari memasuki syurga.
      • Puasa 10 hari - Allah memperkenankan semua permintaan dan hajatnya, dijadikan hamparan perhentian di titian Siratul Mustaqim setiap satu batu dan dijadikan 2 sayap untuk terbang seperti kilat di titian Siratul Mustaqim.
      • Puasa 13 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 3,000 tahun.
      • Puasa 14 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 10,000 tahun.
      • Puasa 15 hari - Allah mengampunkan semua dosanya yang lalu di samping menggantikan amalan kejahatan dengan amalan kebaikan. Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 100,000 tahun.
      • Puasa 16 hari - dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
      • Puasa 19 hari - Dibina sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Adam.
      • Puasa 20 hari - Allah mengampunkan segala dosanya yang lalu, dan melakukan amalan baik dengan baki umurnya.
      • Sesiapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Rejab dan beribadat pada malamnya seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar setiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawa dari jasadnya, 70 hajat ketika di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Al-Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, dan 70 hajat ketika melalui titian Siratul Mustaqim.
      • Berpuasa pada 27 Rejab (Hari Israk dan Mikraj) seperti berpuasa 60 bulan pahalanya, jika disertai dengan sedekah seumpama puasa 1,000 tahun.
      • Dapat meminum air sungai yang dinamakan Rejab yang mana airnya lebih putih dari susu, lebih manis daripada manisan, lebih dingin dari salji.
      • Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.
      • Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka.

        Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.


Kelebihan lain bulan Rejab:

      1. Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.
      2. Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.
      3. Rejab bulan Allah, Sya'aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W.
      4. Rejab adalah bulan menabur benih, Sya'aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai.
      5. Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya'aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.
      6. Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya'aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan.
      7. Rejab adalah bulan taubat, Sya'aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.
      8. Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya'aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.

Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab:

      1. Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun
      2. Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir
      3. Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat
      4. Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya
      5. Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.

Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab:

      1. Israk dan Mikraj (27 Rejab)
      2. Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)
      3. Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.

        Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah di"israk"kan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta di"mikraj"kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja. Firman Allah SWT:

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al Israa': 1)

DOA BULAN REJAB:

"Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Sya'aban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya. Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah kecuali Engkau yang mencipta aku. Aku adalah hamba-Mu dan aku dalam genggaman-Mu. Aku dalam perjanjian (beriman dan taat) kepada-Mu sekadar kemampuan yang ada padaku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang (mungkin) aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang engkau berikan kepadaku dan mengakui dosa-dosaku. Kerana itu aku memohon keampunan-Mu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali Engkau Ya-Allah."

Kesimpulannya, bulan Rejab merupakan sebuah bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada umat-Nya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbuka luas kepada umat-Nya untuk bertaubat dan memohon ampun di atas dosa-dosa yang lepas. Namun begitu, suka diingatkan bahawa kita perlu mengerjakan segala amalan yang dituntut ini dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya.

Tuesday, July 18, 2006

Bila April + Biarlah Rahsia = Mungkir Bahagia...

Setelah Siti Nurhaliza mengumumkan tarikh perkahwinannya dgn Datuk K... pelbagai kata/cerita yg saya dgr... baik dari rakan2 sepejabat, ahli keluarga mahupun org sekeliling... Wah... Siti & Datuk K jadi bualan seluruh Malaysia! Di opis.. di kedai mamak.. dlm bas.. di mana2 je la... Lebih hebat ceritanya berbanding kisah tsunami yg berlaku di Indonesia.

Rata2 media memaparkan kisah Siti di muka depan... Begitu juga berita di TV3 semalam (17 July 2006), 15min pertama adalah berita kisah pengumuman Siti... Tak kisah la... Pd saya alhamdulillah... itulah jodoh Siti.. Jodoh yg telah ditentukan Tuhan.. Biar dengan siapa pun dia berkahwin kita sepatutnya mendoakan agar dia dan pasangannya berbahagia, bukan sahaja hingga ke anak cucu tapi sehingga ke akhir hayat. Saya gembira gak bila dpt tahu Siti dah ready untuk umumkannya semalam... Kira bagus la tindakan yg dia buat tu... (teringat kisah Norman dan Abby rujuk blk lps becerai tu... masa tu mmg puji betul la sikap Norman dan Abby yg x menyalahkan antara satu sama lain sebaliknya tahu kesilapan masing2 dan berjanji takan ulangi lagi...)

Apa yg saya nak kongsikan adalah 3 lagu yang sering berkumandang di radio sejak akhir2 ni, yg pertamanya Bila April (Fazley) diikuti dengan Biarlah Rahsia (Siti Nurhaliza) dan Mungkir Bahagia (Hazami)... tak tau la mungkin secara kebetulan... tapi bila dihayati ketiga2 lirik ni... hm.... tak tau la nak ckp... Macam ada something (atau mungkin perasaan saya je.. al maklum la... cerita Siti ni dah memenuhi setiap ruang kehidupan kita semua - pendek kata terpengaruh ngan isu semasa la ni...).

Umum dah sedia maklum dengan lagu Siti dan Fazley tu... ye la... kata org lagu Bila April tu Fazley tujukan khas buat Siti... Kononnya lagu yg penuh pengharapan dan penantian jawapan... Lagu Siti lak, yg lbh kepada tunggu dan lihat atau gantung tak bertali la :P... dan lagu Mungkir janji ni pulak.. mcm lagu duet Siti dan Fazley... Apapun ni semua kebetulan..... tak de kena mengena ngan mereka bertiga sebenarnya... pendek kata nak kasi tau 3 lagu ni antara top 10 di mana2 carta radio... tiga2 lagu ni mmg best!! :D


Mungkir Bahagia

Dihimpit dicengkam rindu ini
Gerimis duka ku
Menggamit kenangan silam
Resah dan pilu menghampiri

Sunyinya malamku kelam
Pedih kemelut cinta
Dingin kelu bicara
Tuk mengungkap rindu

(Korus)
Sayang ku mungkir pada kejujuranmu
Menolak segala bahgia dihadapanku
Kasihku mungkir pada kata janjiku
Berlari aku jauh dari cintamu
Ku kesali

Dihanyut dilambung ombak lara
Sepiku berkelana
Melayari jiwa nestapa
Menggagahi rasa kesayuan

Leburlah harapan cinta
Namun kesetiaanmu
Kugenggam bagai hukuman
Mengheret langkahku

(Ulang korus 2x)

Maafkan daku
Kekasih hati cinta kita berakhir
Maafkan daku
Kerna ku memungkirinya

Maafkan daku
Kekasih hati cinta jadi begini
Maafkan daku
Ku mungkir bahagia


* Semoga Siti akan jadi isteri dan ibu yg baik nanti... Amin...

Monday, July 03, 2006

Congratulation Jegot's

Zai (kanan) bersama pasangan hidupnya... :-)

Alhamdulillah, seorang lagi rakan sekolah saya telah membina masjid pada 2 Julai 2006 di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Ini merupakan kali pertama saya menghadiri majlis perkahwinan "ala taman".. Mmg meriah dan tetamu yang datang bebas bergerak ke sana sini memandangkan kawasan yang luas. Majlis seumpama ini, mmg meriah lbh2 lagi bila bertemu semula dgn rakan2 sekolah yang telah bertahun2 ditinggalkan. Bila dah jupe tu... heheheh... KECOH la... :p Yang paling kelakar bila masing2 dok berusaha ngigat nama kengkawan yg dtg masa kenduri tu... :-))

Kengkawan sekolah dulu... SMCS... hampir 10 tahun kami berpisah...
di majlis Zai kami bertemu.. :-)

Apa pun.. tahniah buat Zai (Jegot), semoga mahligai yang dibina berkekalan... moga dikurniakan zuriat yg baik... Semoga panjang umur dan sentiasa dimurahkan rezeki.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...