Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Wednesday, August 30, 2006

Lukanya Tetap Ada...

Berikut adalah email yg saya terima dari seorang rakan. Email ini agak terkesan di hati saya. Mungkin juga anda yg membaca akan turut merasa apa yang saya rasa. Sedikit sebanyak kisah ini membuatkan saya berfikir sejenak, "agaknya dah brapa byk hati rakan2 aku yg dah aku sakiti?". Sama2lah kita hayati kisah teladan ini...

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ia hanya satu masalah kecil sahaja.

Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku. "Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.

"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahanmu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut.

Akhirnya tibalah pada suatu hari, di mana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun. Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang dilaluinya tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangan anaknya ke tembok tersebut dan berkata;
"Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu ini, tembok ini tidak kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini."

"Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kisah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.," sambung si bapa lagi...

Lalu si anak mempelajari sesuatu dari perkara tersebut:
a) janganlah kita sesekali melemparkan perkataan2 yang tidak baik atau fitnah kepada sesiapa sahaja yang berada di sekeliling kita.
b) berfikir dengan waras sebelum kita berdepan dengan apa juga situasi.
c) bersikap matang dan positif.
d) jangan menuduh sebarangan. Mengaku/bertanggungjawab jika kesalahan itu datang dari kita sendiri.
e) bukti yg kukuh dalam menyelesaikan sesuatu situasi.
f) berbincang/musyawarah.
g) jgn sekali-kali melukakan hati mereka yg berada di sekeliling kita. Luka itu akan tetap ada biarpun peristiwa itu telah bertahun2 berlalu.

Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kita ketawa dlm apa jua keadaan, juga turut bersedih apabila kita ditimpa bencana. Sahabat juga adalah seseorang yg paling dekat dengan kita... bertindak sebagai pendengar, berkongsi suka dan duka juga sentiasa membuka hatinya kepada kita.

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang/kesalahan di dinding hati anda semua.

Sunday, August 20, 2006

Jaring Flite Wireless @ Bdr Br Bangi

Hari ni saya bersama 4 org rakan team LetzHop.com telah trn ke Bdr Br Bangi utk sama2 memeriahkan event anjuran Jaring. Event seawal 7 pg itu dimulakan dgn senamrobik dan seterusnya majlis perasmian "Jaring Flite Wireless".

Selain demo Letzhop.com, kami juga menganjurkan pertandingan mewarna (dgn lukisan/outline kemerdekaan - oleh MatRock) bagi meyemarakkan bulan kemerdekaan Malaysia yg ke-49 ini. Pertandingan ini terbuka kpd semua kanak2 yg berkunjung ke Taman Tasek Cempaka, Bangi...


Thursday, August 17, 2006

Kehadiran Orang Baru...

Baru2 ni saya sempat la singgah ke rumah abg ipar di Kuantan... Hm... dia dpt baby baru!! :D Seronok btul dpt share xperience smbt baby baru dlm family.

Baby girl... masa saya pi tu baby baru je sehari... Merah lagi dia... takut lak nak usik2.. Comei... :D Lahir pada 11 Ogos 2006, jam 8.25 mlm... beratnya... hm.. tak tanya lak.. sebab xcited tgk baby... :p nama pun masa tu tak decide lagi... dgr2 mungkin Umairah... tapi tak final lagi nama tu...

Ni la gmbr2 comei baby "Umairah"...



Tahniah gak kat Pogey (member opis) sebab dpt baby boy baru2 ni... heheh... ni gmbr baby dia... (Muhammad Afiq Aiman) Comeinya.... rambut lebat.... tembam lak tu :D


Tuesday, August 08, 2006

Tahap Kesihatan Tak Memuaskan...

Mlm td saya mengalami kesukaran utk bernafas... Tdo tentu saja tak lena... Hm... dah dkt seminggu mengalami masalah ni... Semakin hari, dada semakin sakit... Lbh2 lagi bila bernafas dgn kuat... Xtau la pasal apa jadi cam ni... Nak kata faktor mknan... Xde kot...

Ingatkan menda tu jadi utk 2/3 hari je... tapi nmpknya dah semakin belarutan. Saya ada juga surf di tenet utk mendapatkan info & faktor yg menyumbang kpd masalah sesak nafas ni... Antara perkara yg menyumbang kpd sesak nafas adalah:
a) batuk yg teruk (saya x batuk)
b) selsema & kahak yg byk (saya juga x mengalami masalah ni)
c) lbh sukar bernafas pd sbelah mlm, terutama waktu hendak tdo (YES)
d) asma (saya x penah ada penyakit ni)
e) paru2 sempit (NOT SURE)
f) jangkitan kuman pd paru2 (NOT SURE)
g) TENSION (MAYBE?!?!)
h) sakit pala (kadang2)
i) terlalu letih (rasanya TAK)
j) ganguan emosi spt susah hati, terlalu memendam perasaan etc (MAYBE?!?!)
k) sakit jantung (NOT SURE - rasanya TAK!!)

Pg td dah ke klinik & dptkan rawatan... Pegi pun sebab rasa dah x thn sgt... (Pdhal sebelum2 tu ramai dah suh pi klinik... tapi malas nak pi sebab rasa tak trk..) Semua tanda2 yg saya dah senaraikan kat atas tu doktor tanya lg skali... bila dah xplain.. doktor cek tekanan darah (NORMAL), cek lak pernafasan (sedikit terganggu)... cek lak denyutan nadi (OK)... cek tekak merah ke tak? (bengkak skit)...

Doktor kata paru2 saya sempit skit, mungkin kerana ada cairan yg berada di sekitar paru2... Doktor juga meminta agar saya berada dlm keadaan yg sentiasa rileks, jauhi mereka yg merokok, elak mkn coklat (coklat mudah bentuk kahak), tdo berjadual (kena plan masa tdo lak), rehat yg cukup & jauhi dr pendam emosi... Jika tidak, saya akan terus mengalami masalah sesak nafas ni... Utk memastikan saya x mengalami masalah2 lain, ujian darah dilakukan... & akan mendapat keputusannya dlm masa yg terdekat ni... Mmm... cemas gak tunggu result darah tu... :-(

Doakan saya x pape... Amin...


p/s: Pd 30 Julai lalu saya ada berjumpa dgn doktor pakar kulit, krn mengalami masalah kulit kering yg serius. Kulit pd jari tangan & tapak kaki saya menjadi keras dan mudah merekah serta luka.. Saya diberikan ubat sapu & alahan bg mengatasi masalah tu... kata doktor saya kena Chemical Disease... (saya masih lagi mencari info tentang penyakit ni, melalui tenet...) Kulit saya alah kpd segala jenis bahan pencuci kecuali sabun mandi... So skang ni nak mencuci, saya kena pakai sarung tangan.. Hm.. leceh tul... Selain tu.. byk menda gak yg saya dah tak leh mkn... Seafood, kulit & hati ayam, durian (buah2an lain boleh), telur, mknan yg terlalu berminyak (pendek kata mknan yg bergoreng kalau boleh kena elak...)...

Adoi... memacam penyakit lak hinggap la nie... :-(

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...