Nuffnang Ads

Agoda Ads

Wednesday, August 12, 2015

Flightradar24.com

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alkisahnya lepas hantar encik hubby dekat KLIA Isnin, jam 5 pagi hari tu, debar jangan cakap la... (walaupun bukan saya yang naik kapal terbang... :p ).Nak-nak pula destinasi yang encik hubby pergi tu perjalanannya mengambil masa dua hari (transit di London).

Bila dah naik kapal terbang, bukannya boleh mesejkan... dah sah-sah tak de line. Sebelum encik hubby naik kapal terbang, dia akan bagitau siap-siap, berapa jam atas awan dan akan inform sebaik sampai di tempat transit (London). So, bila kapal terbang berlepas, saya akan mula kira jam... Dan mulalah rasa tak senang duduk.

Encik hubby berlepas lebih kurang 9.30 pagi, Isnin. Dalam tak senang duduk tu... sambil kira berapa jam yang tinggal, tiba-tiba dapat Whatsapp dari kawan saya, Zue.

Dia maklumkan kedudukan terkini flight encik hubby saya. Lebih kurang 5.30 petang, kira-kira 8 jam setelah kapal terbang berlepas. Serious, saya tak tahu langsung flights boleh dilihat secara live.

Kedudukan MH4 (yang warna merah) lebih kurang jam 5.30 petang.
Kedudukan MH4 lebih kurang jam 6.30 petang.
Zue maklumkan pada saya yang saya boleh melihat kesemua kapal terbang yang sedang dalam perjalanan ke mana-mana destinasi melalui flightradar24.com. Dan itulah first time saya tengok, punyalah banyak flights di udara pada satu-satu masa. Satu dunia pula tu!! Canggih betul!

Dan ini yang saya print screen, jadual menunjukkan pergerakkan flight MH4. Tengah malam hari tersebut saya dapat lihat, MH4 yang dinaiki oleh encik hubby saya telah selamat mendarat di London sebelum menyambung perjalanan dengan flight yang lain. Tak lama lepas saya tengok jadual ni, encik hubby Whatsapp dan maklumkan dah sampai London. So, memang betul la flightradar24.com tu.(>_<)


Lepas ni encik hubby balik, saya boleh la tengok flightradar24 je. Tak de la risau sangat menunggu encik hubby mesej. Terima kasih Zue bagi info pasal flightradar ni... :-*

Oh ya, untuk guna flightradar24 ni, anda hanya perlu tahu jenis kapal terbang yang dinaiki. Lepas tu boleh taip je pada ruangan search tu. Ok, saya tunjuk satu contoh. Saya search kedudukan MH753. Bila klik padanya, akan keluar info tentang flight tersebut, termasuklah ketinggian dan kelajuannya... Senangkan?! So, lepas ni kalau ada family, kawan-kawan, saudara mara... yang akan menaiki kapal terbang, boleh la anda check di flightradar24.com ni. (^_^)


Nota kaki: Perjalanan pertama kali yang jauh buat encik hubby saya. Kesian dia, siap bagitau rasa tak sedap badan. Maklumlah berjam-jam lamanya. Kalau saya confirm dah beberapa kali muntah... Masa pergi Jepun hari tu pun saya acah-acah kuat je dalam flight! Hahahaha...

Oh ya, tiba-tiba terfikir... punyalah banyak kapal terbang yang boleh dilihat dalam flightradar tu... maknanya luas sungguhlah langit milik Allah tu... Subhanallah. 

22 comments:

  1. Tak pernah naik kapal terbang lagi... suami pun dah takde travel lagi skrg ni.. but nice for sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah saya pun baru tau je ni... kalau dr dulu tau, xde la resah gelisah tunggu encik hubby mesej ckp dah smpi... hahahah

      Delete
  2. wah menarik ni kak, thanks for sharing, bolehlah cuba-cuba tengok juga... bila boss terbang...he he he....

    ReplyDelete
  3. Hihi
    Risau kan?
    Mcm 2 hari tp sbnrnya 13jam je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg risau la irfa.. hehehe tak senang duduk dibuatnya... 13 jam ke london je... encik hubby saya transit di london dan ambil flight lain dr london ke brazil...

      Delete
  4. berguna jugak flightradar ni.. orang kat darat boleh usha guna fon

    ReplyDelete
  5. As-salam Nora,

    setiap kali husband outstation, selagi tak sampai destinasi, selagi tulah kita dok risau kan.. bagusnya ada flightradar24 ni.. hilang sikit kerisauan.. semoga segalanya selamat dan dipermudahkan segala urusan..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam HA... betul la... kalau encik hubby naik kapal terbang mmg tak boleh duduk dibuatnya... bila dpt mesej kata dah smpi kat mana2 baru lega.. ni dah ada sistem cam gini... ok la... ;)

      Delete
  6. pernah dengar.. x pernah guna hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah tgk kat tv masa MH370 n MH17 aritu.. tapi ingat sistem ni org2 tertentu je boleh tgk... rupanya it's public

      Delete
  7. owh..lya pon bru tahu...
    sekarang mcm2 teknologi y membantu kita kan

    ReplyDelete
  8. teknologi semakin canggih....


    awat akk x ikut sekali? ;-)

    ReplyDelete
  9. Mmg canggih betul!
    Tak boleh ikut anies... dia pergi atas urusan kerja... kalau jalan2 confirm ikut,!! Hahahah

    ReplyDelete
  10. Xpernah naik airplane lagi.. be belum ade rezeki..heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah... one sweet day... akan dpt persi somewhere... amin...

      Delete
  11. belum penah sekali pun hayat ni naik kapal terbang
    tapi interestinglah kak
    idaklah susah hati sangat sebab boleh nampak secara live

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah satu hari nanti dapatlah naik kapal terbang...

      Delete
  12. baguskan bila boleh tengok macam tu,takdelah risau sangat, saya pernah pergi ke klia melihat peg.trafik udara buat kerja di menara trafik tu..dorg kena bagitahu kedudukan pesawat tu,memang kagum tengok

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...