Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, October 28, 2015

Resipi Mudah: Asam Pedas Ikan Kembung

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Subhanallah... Semalam saya ada terbaca entri kak Malinda pasal Asam Pedas Johor. Saya dah lama mencari resipi Asam Pedas yang kena dengan tekak saya. Selama ini saya masak... ada yang tak kena rasanya. Lepas baca entri kak Malinda tu saya nekad nak cuba... So, hari ni saya cari ikan kembung dan daun kesum, sebab dua bahan ini yang tiada dalam peti ais saya.

Dalam entri kak Malinda tu kan tiada sukatan-sukatan... Saya redha je la sukat ikut suka saya... (T_T) Tapi kalau ikut arwah mak saya dulu pun, bila tanya berapa banyak nak letak dia akan cakap, "agak-agak je la". Orang dulu-dulu masak yang agak-agak tu la yang sedap iye kan?

Ok saya share dulu resipi Kak Malinda (sukatan ikut agak-agak saya tadi):
 
Ikan kembung - ikutlah berapa ekor nak letak
4 biji bawang merah (kak Malinda pakai bawang besar)
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
1 1/2 sudu cili kering kisar
2-3 sudu besar asam jawa - campurkan dengan 3 gelas air dan dapatkan airnya (atau ikutlah nak cair ke pekat ke).
Bendi (saya tambah :p)
Daun kesum
Gula dan garam ikut rasa 
Minyak untuk menumis

Cara-caranya:

1. Bawang merah, bawang putih, kunyit hidup dan halia ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak, sehingga naik bau.

2. Bila dah bau dan sedikit garing bahan tumis tu, masukkan cili kering kisar. Masak sehingga pecah minyak.

3. Masukkan air asam jawa tadi, kacau sebati. Masa ni saya masukkan bendi, sebab bendi ambil masa juga nak lembut.

4. Bila kuah dah nak mendidih saya masukkan daun kesum (masukkan ikan kembung juga dan biarkan sehingga ikan masak)

5. Perasakan dengan gula dan garam.


Walla!! Dah boleh dihidangkan... OK, jangan dicari mana ikan kembung saya... Hahaha... Sebab saya hanya goreng je ikan kembung tu (garam, serbuk kunyit dan sedikit cili kering kisar = perap sekejap dan goreng garing).  Sebab encik hubby saya tak berapa suka ikan yang dalam kuah... so, saya asingkan. Kiranya asam pedas saya tu memang kuah dan bendi semata-mata.

Saya masak siap masak jam 10.45 pagi... Elok je kuah asam pedas saya masak, terus saya senduk nasi panas... Tak menahan tau baunya... Memang memanggil-manggil suruh makan... Bayangkanlah, Faris yang tak berapa suka kuah-kuah ni pun minta saya letakkan asam pedas ni pada nasi dia... Memang sedap baunya!


Daun kesum tu memang saya makan, sejak Ina kata daun kesum untuk awet muda... Kot la betul boleh la perasan muda... :p Lepas Asar tadi saya mengulang makan asam pedas tu... Sedapnya la hai... Apa pun saya nak cakap terima kasih sangat-sangat pada kak Malinda atas resipi dia tu... 

"Kak... Sedap bangaaatttt kak!!!" (^_^)

Sunday, October 18, 2015

Anies Buat Kejutan!!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Anies kurus kecil
berbanding saya :p
Ya Allah, semalam blogger Anies buat kejutan pada saya... Eh, memang terkejutlah saya. Anies datang rumah saya semata-mata nak hantarkan hadiah saya.

Oh lupa, bulan lepas saya ada join contest yang dianjurkan oleh Anies (Tudung Aidijuma by Anies), kira rezeki saya... Sebab saya antara pemenang contest tu... 

Anies ada minta alamat semua untuk tujuan pengeposan hadiah... So, saya memang dah bagi detail yang diminta tapi tak sangkalah yang Anies nak hantar sendiri hadiah saya tu. Saya macam tak percaya pula, bila Anies berdiri depan rumah saya... Ok saya sangat excited! Sebab Anies rakan alam maya pertama yang saya jumpa.

Syukur alhamdulillah, walau pertemuan itu amat singkat, namun saya rasa seronok dapat jumpa Anies... Dalam blog pun dah terasa dekat di hati, inikan pula bila ketemu, kan?! (^_^)

Terima kasih Anies, sudi hantar sendiri hadiah saya tu... Dapat tudung Aidijuma! Ala, tapi seperti yang saya dah agak, berebut la saya dengan Alisya tudung tu. Tapi dah sah-sah la jadi tudung Alisya... Sebab ada gambar dinasour, comel pula tu... (^_^) Alisya pun dah cakap siap-siap, "Ini tudung Alisya... Mama jangan pakai!" Haih, kemain tau... Mama yang masuk contest, dia pula yang ambil hadiah Mama... Sabar je la...

Meh saya belanja satu gambar Alisya pakai tudung Aidijuma, pemberian Anies tu...Thank you, Anies...! (^_^)

Comel la kalau Alisya pakai... kalau mama dia pakai
menangis pula dinasour tu... (T_T)

Friday, October 16, 2015

Tips Penjagaan Kucing Beranak

Bismillahirrahmannirrahim 
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Subhanallah, semalam kucing jalanan yang datang berteduh di rumah kami dah pun selamat "bersalin" pada 1 Muharram 1437H. Kucing hitam yang saya panggil "Cik Tam" ni datang ke rumah kami sejak dua tiga hari menjelang raya Aidilfitri lepas. Sejak dari hari tu, kami bagi makan dan minum... Dan ia bebas berlindung di garaj rumah kami dari hujan dan panas... :p

Ada juga beberapa cubaan untuk Cik Tam masuk ke dalam rumah, tapi memang kami tak bagi masuklah... maklum la... Adam Faris alah pada bulu kucing. Lama jugalah pintu rumah kami tak boleh buka... sebab Cik Tam cari peluang je nak masuk... Dua minggu lepas baru saya dan Faris pasang jaring pada grill pintu utama... barulah dapat buka pintu seluasnya.

Berbalik pada cerita Cik Tam "bersalin" tu. Itulah first time saya tengok kucing beranak. Serious ia sangat menggerunkan/menakutkan/mengujakan... hahaha nampak tak?! Saya tak dapat nak gambarkan perasaan tu macam mana... Menggigil pun ye juga!

Inilah anak-anak kucing Hijrah kami... (^_^)
Banyak-banyak tempat, bawah rak kasut jadi pilihan Cik Tam.

Disebabkan saya tak biasa dan tak pernah menjaga kucing, orang pertama yang saya teringat nak tanya adalah Eiyta kawan sekerja saya dulu. Eiyta dah biasa dengan kucing-kucing ni... Maka berWhatsapp lah saya dengan Eiyta, bertanyakan apa yang perlu dibuat dan tips-tips berkaitan bila kucing beranak.

So, apa yang boleh saya simpulkan, jika anda berdepan dengan situasi seperti ini (kucing beranak), bolehkan lakukan seperti apa yang Eiyta cadangkan pada saya:

1. Sediakan kotak dan alaskan kotak tersebut dengan kain - letakkan kotak yang bersesuaian berhampiran dengan "tempat bersalin" ibu kucing tersebut. Alaskan dengan kain agar anak-anak kucing tidak kesejukan.

2. Sediakan minuman dan sedikit makanan untuk ibu kucing berhampiran dengan kotak tersebut.

3. Berikan masa untuk ibu kucing, "membersihkan diri" setelah beranak - selepas beranak, ibu kucing, dan anak-anak kucing akan kelihatan seperti basah kuyup. Tapi ibu kucing akan membersihkannya.

4. Biarkan ibu kucing membersihkan dan memasukkan anak-anaknya sendiri ke dalam kotak - ibu kucing akan membersihkan anak-anaknya satu persatu. Maka anda tak perlu risau jika masih ada seekor dua yang ditinggalkan di luar kotak.

5. Pastikan ibu kucing dan anak-anaknya tidak terdedah dengan kucing jantan - bak kata Eiyta, kucing jantan akan makan anak kucing... Haih, gerun pula saya dengar. Jika ibu kucing merasakan tempat yang didudukinya selamat, maka ia akan terus tinggal di situ dan jika sebaliknya, ia akan memindahkan sendiri anak-anaknya.

6. Nyalakan ubat nyamuk beberapa jarak dari kotak anak-anak kucing tersebut - saya dapati banyak nyamuk yang mengerumuni anak-anak kucing tu (mungkin sebab ada bau darah lagi kot?!), maka saya pun nyalakan ubat nyamuk. Teringat, Eiyta pun nyalakan ubat nyamuk di luar rumah. So, kira salah satu tips la juga tu.

Anak kucing ni ada 6 semuanya, 4 hitam dan dua lagi
ada tompok putih...

Sebenarnya kotak yang saya letak pada mulanya ni agak kecil, saya dah pun sediakan satu lagi kotak besar untuk ibu kucing dan anak-anaknya. Tapi ibu kucing masih belum mahu alihkan anak-anaknya ke kotak baru (kotak besar). Mudah-mudahan nanti ia akan alihkan, baru nampak selesa sikit.

Sebenarnya tak perlu dijaga pun anak-anak kucing ni, sebab ibu kucing yang akan menjaganya. Kita cuma sediakan makan dan minum serta kotak buat ibu dan anak-anak kucing tersebut untuk berehat...

Oh reaksi Alisya dan Faris? Dah tentu mereka seronok. Bangun pagi, tengok kucing, pergi sekolah tengok kucing, balik sekolah tengok kucing, nak tidur jenguk kucing dan macam biasa soalan tak pernah habis. Kadang pening juga nak jawab. Kena cari ensiklopedia kucing la gamaknya?! Haih!

Tuesday, October 13, 2015

Ahlan Ya Muharram 1437H

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sedar tak sedar kita telahpun berada pada hari terakhir kalendar Islam, tahun 1436H. Maghrib kejap lagi akan masuklah kita di tahun baru Islam, 1437H. Sekejap je masa berlalukan?! Tapi orang yang menulis ni masih lagi alpa dan culas nak perbaiki dan perbanyakkan amalan.(T_T)

https://ayyuhalwalad.wordpress.com/2013/11/23/muharram-doa-awal-dan-akhir-tahun/

Moga tahun baru ini, kita akan sama-sama perbaiki diri dan perbanyakkan amalan, sedekah dan ilmu.

Saya ambil kesempatan ini meminta maaf atas apa jua kesalahan yang telah saya lakukan secara sengaja ataupun tidak sengaja... moga kita sama-sama akan melangkah ke tahun baru Hijrah dengan lebih baik lagi... InsyaAllah... Amin...

Aktiviti: Shadow Play

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alisya sekarang ni jarang tidur siang. Selalu kalau dia balik sekolah, dia akan mewarna atau melukis... Dua aktiviti ni memang dia suka buat. Kadang-kadang tu, sampai tak kasi saya kacau!

Minggu lepas hari Jumaat, hujan lebat... Tiba-tiba Alisya ambil powerbank encik hubby saya. Dia buka tutup lampu powerbank tu. Lepas tu saya tutup lampu rumah dan biarkan sedikit gelap... Maka saya biarkan Alisya explore lampu powerbank abahnya tu... 

Tak lama lepas tu saya nampak Alisya susun bantal-bantal kecil dari sofa, dan letakkan powerbank di atasnya. Lalu mula buat shadow play... Dia ni memang macam abangnya... banyak akal!



Makin lama dia makin seronok... Buat buaya la... burung la... ketam la... kadang-kadang ada sesi berbual-bual/bercerita dengan shadow haiwan-haiwan yang dibuat tu... Lepas tu menjerit-jerit/terkekek-kekek sendiri. Kelakar pula saya tengok!

Bukan main seronok dia gelak sakan!

Bukan main seronok dia. Nak-nak bila saya tunjukkan contoh-contoh lain nak buat shadow tu... Dalam banyak-banyak contoh ni, Alisya dapat buat (dengan hampir tepat), ketam, burung, buaya dan siput. Saya pun seronok melayan Alisya main bayang-bayang...(^_^)

Walaupun keras-keras tangan jadinya,
tetap dia nak buat juga... (^_^)

Monday, October 12, 2015

Kadar Baru Tol Mulai 15 Oktober 2015

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Berikut adalah kadar tol baru bagi Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Kajang-Silk dan Maju Expressway (MEX). Kenaikkan akan berkuatkuasa pada 15 Oktober 2015 (Khamis ini). Kadar baru ini adalah selaras dengan Perjanjian Konsesi yang ditandatangani dengan pihak kerajaan pada 12 Ogos 2004.

Lebuhraya DUKE:


Lebuhraya Kajang-Silk:


Lebuhraya MEX:

* Kadar baru di Tol Gombak adalah RM6.00 manakala di Tol Bentong, RM3.50 *
 

Saturday, October 10, 2015

Contest: 10 Entri Trafik Terbanyak @Denaihati 2015 (Jan-Sept)

 Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Tak pernah dibuat dek saya "menggeledah" entri-entri bermula Januari ke September 2015 di blog Denaihati!! Ni semua gara-gara nak mencuba nasib bila terbaca status yang diupload oleh pemilik blog berkenaan di Facebook Denaihati Ilhamku tentang contest ini.


Berikut adalah "hasil siasatan a.k.a bedah siasat" saya ke atas blog Denaihati... :p Betul tak betul, hanya DH je yang tahu...

9. GST Realiti Sebenar
10. Melayu Bila Lagi Nak Berubah 

Masih sempat lagi, jika anda berminat untuk memeriahkan lagi contest. Sekali sekala join contest anjuran otai best jugakan?! (^_^)

Thursday, October 08, 2015

Rambut Baru Alisya...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Ini first time Alisya sendiri minta dipotongkan rambut. Kalau ikutkan Alisya ni jenis yang payah nak dipotongkan rambut. Dah la tak suka ikat rambut... kadang saya yang serabut tengok rambutnya. Kalau setakat tak suka ikat tak pe lagi, tapi dia memang tak suka juga disikatkan rambut... Selalunya kusut la jadi rambutnya! 

Semalam masa saya ambil dia dari sekolah dia terus cakap nak gunting rambut macam kakak Zulaikha, sepupunya. Saya pun apa lagi terus la hantar dia pergi kedai gunting rambut kat rumah ni lepas hantar Faris pergi sekolah. Kena la bertindak terus... sebab takut dia berubah fikiran pula nanti.  :p

Ini adalah kedai gunting rambut yang saya biasa pergi sejak saya kecil lagi. Tukang gunting rambut tu orang yang sama tau! Umurnya pun dah 50-an... tapi tetap sama macam masa saya kecil-kecil dulu. Tukang gunting rambut ni kenal arwah mak saya, kakak-kakak saya dan juga sekarang dah kenal Alisya...

Dah dua tiga kali juga Alisya gunting rambut di sini... (kalau encik hubby yang bawa dia akan hantar Alisya gunting di saloon. Melampau tau... saya pun jarang encik hubby belanja pergi saloon  :p )

Ni sebelum dan selepas... :P

Gambar sebelah kiri tu sebelum potong rambut... kalau perasan, rambut depan dia tu, pendek sikit sebab dia gunting sendiri... Sabar je la... So, yang sebelah kanan tulah rambut baru Alisya... first time juga dia minta straight cut. Sebelum ni selalunya layer cut.

Yang kelakar tu, dia minta saya  buka tingkap kereta besar-besar, sambil tengok rambut barunya di cermin sisi tu... Ayat tak sanggup nak dengar... "Comel betul la Alisya dengan rambut baru ni..." (sambil selitkan rambut di telinganya)... Kemain tau!!

Wednesday, October 07, 2015

Medina: Innallaha Ma'ana

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Tadi saya tengok Malaysia Hari Ini (MHI) di TV3. Hujung slot MHI tu ada jemputan kumpulan nasyid Medina. Saya tak tahu pula rupanya ahli kumpulan Medina tu dari band Indonesia, iaitu MATTA (ala yang popular dengan lagi Ketahuan tu...) Mereka dah pun berhijrah... dan mula menyanyikan lagu-lagu dakwah. Ini adalah salah satu lagu yang dinyanyikan dalam MHI tadi...

Renungkan liriknya dengan mata hati... Jika kesedihan/ketakutan/kesusahan/kesempitan, mengadulah hanya pada Allah.

Di saat kau merasa sendiri
Dan kau merasa ada sesuatu yang hilang
Kau merasa lelah dan merasa lemah 
Cemas dan gelisah menghantuimu

Segera kau dekatkan diri pada Allah
Adukan semua masalahmu kepadaNya
Berdoalah padaNya jangan putus asa dengan rahmatNya,
Hanya Allah yang dapat menolongmu

Innallaha ma'ana 
Janganlah kau takut
Berlindunglah kepada Allah Yang Kuasa
Innallaha ma'ana
Janganlah bersedih
Tersenyumlah dan sambut hari esok yang indah

Segera kau dekatkan diri pada Allah
Adukan semua masalahmu kepadaNya
Berdoalah padaNya jangan putus asa dengan rahmatNya
Hanya Allah yang dapat menolongmu

Innallaha ma'ana 
Janganlah kau takut
Berlindunglah kepada Allah Yang Kuasa
Innallaha ma'ana
Janganlah bersedih
Tersenyumlah dan sambut hari esok yang indah

Innallaha ma'ana 
Janganlah kau takut
Berlindunglah kepada Allah Yang Kuasa
Innallaha ma'ana
Janganlah bersedih
Tersenyumlah dan sambut hari esok yang indah

 
 
 
Nota kaki: Lagu Dunia Sementara Akhirat Selamanya dan Ajal Tak Menunggu Taubatmu pun menarik untuk direnung liriknya... 

Tuesday, October 06, 2015

Mereka Yang Rajin Komen (September)

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Dah ada widget tukang komen secara bulanan ni senang la sikit... Boleh la saya share mereka yang rajin datang komen di blog saya yang tak seberapa ni. Antara mereka ni mesti tukang komen di blog anda juga... sebab mereka ni memang la suka tinggalkan komen di blog-blog yang mereka singgah. Kalau tengok nama-nama top komentator di blog-blog lain pun kebanyakkan nama mereka ni tersenarai... Nampak tak betapa rajinnya mereka ni... (^_^)

5. Raz
7. dalila
9. Anies
 

Sunday, October 04, 2015

Sekolah Tutup Dua Hari

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sejak Sabtu lalu, kelihatan jerebu semakin teruk. Asal buka pintu rumah, akan terbaulah asap yang memeritkan tekak. Sekali sekala batuk pun menjengah... Aduhai... Apa pun jaga diri baik-baik dan pastikan anak-anak minum air suam dengan banyak dan pantau mereka agar tidak bermain di luar rumah dalam tempoh masa yang lama. Klik sini untuk tips ketika jerebu.

Semua sekolah di Semenanjung Malaysia diarahkan tutup selama dua hari iaitu, pada 5 & 6 Oktober 2015 (Isnin dan Selasa). Moga anak-anak kita baik-baik saja. Kawan-kawan yang bekerja, jaga diri ya... pakailah mask jika anda bekerja di luar bangunan. (Kesian encik hubby dan adik saya pun dah mula batuk yang teruk...)

Moga jerebu ini segera beransur pergi... (T_T)   


Saturday, October 03, 2015

Terima Kasih, Ciksu! (^_^)

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alhamdulillah, hadiah GA yang saya menang dari blog CikSu, dah pun selamat saya terima. Alkisahnya saya join giveaway anjuran CikSu ni, tak sangka la pula menang... Saya menang pun atas undian kedua... Sebab yang kali pertama tu, nama saya memang tak naik... Tapi tu la orang kata, kalau dah rezeki tak ke manakan? Walaupun yang saya menang tu hadiah saguhati... Tapi sakan juga saya berebut dengan Alisya hadiah tu... Mujur ada dua, kira saya punya satu, Alisya satu la... (^_^)

Apapun saya nak ucapkan terima kasih pada CikSu atas hadiah yang comel ni... Moga CikSu sekeluarga sentiasa dalam keadaan sihat walafiat, dan didoakan juga agar Ciksu sentiasa dimurahkan rezeki... InsyaAllah. Amin...



Nota kaki: Pssst... Saya juga nak ucapkan ribuan terima kasih kepada Yana Yani. Kenapa? Biarlah rahsia... hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...