Nuffnang Ads

Agoda Ads

Sunday, July 28, 2019

Movie Review: Toy Story 4

"Apalah Mama ni, tengok kartun pun menangis!" Kata Alisya sambil terkekek-kekek gelakkan saya bersama Faris. 

"Eh, sedihlah. Budak-budak mana faham...," jawab saya malu sendiri, sambil mengesat air mata dengan hujung lengan baju. 

Siapa belum tengok Toy Story 4? Sila tengok filem ni. Memang sangat best, dan banyak mesej tersirat. Saya boleh katakan, filem ini adalah siri yang terbaik berbanding siri trilogi yang lepas. Toy Story 1, 2 dan 3 memang ada kisah dan mesej yang menarik juga, cuma yang keempat ni, garapannya lebih menyentuh emosi. 

Bila tengok filem ni, saya membayangkan diri sendiri. Bagaimana satu hari nanti, kita dah tak penting pada orang lain, kita dah tak memberi manfaat pada orang lain, kita dah tak dipedulikan orang lain. Ketika itu, kita akan rasa sangat terasing, sangat stress dan seterusnya mencari jalan untuk membahagiakan diri sendiri. Malah lebih teruk lagi, apabila kita menyakiti hati sendiri bagi memastikan orang lain 'nampak akan kewujudan' kita. 

Itulah watak yang dibawa oleh Woody sepanjang siri kali ini. Bayangkan dulu, Woody sangat disayangi oleh Andy. Ia menjadi antara barang mainan yang sangat disayangi oleh pemiliknya. 

Woody akan sentiasa dibersihkan, dijaga dengan kemas, dibawa tidur bersama, dijadikan tempat untuk meluah rasa dan akan sentiasa berada di sisi Andy, walau di mana dia berada. Namun, apabila Andy semakin dewasa, peranan Woody sebagai penenang hati semakin pudar. 

Sehinggalah diserahkan kepada pemilik baru, Bonnie, seorang kanak-kanak perempuan. Bersama Bonnie menjadikan Woody hilang kuasa memiliki hati Bonnie. Bonnie lebih berminat untuk bermain dengan mainan yang bercirikan perempuan.


Ada tujuh ibrah yang saya kutip daripada filem ini: 

1. Kesetiaan - dalam filem ini, sangat jelas ditunjukkan, betapa setianya Woody kepada pemiliknya, baik Andy mahupun Bonnie. Ia sanggup melakukan apa saja, walaupun Bonnie tidak lagi bermain dengannya. Demi memastikan Bonnie dapat menyesuaikan diri di sekolah, diberi bantuan sehingga terhasilnya Forky. Watak yang menghidupkan jalan cerita ini. Seriously, Forky sangat kelakar! 

2. Kepercayaan - dari siri 1 lagi memang ditampilkan sifat kepercayaan ini. Bagaimana setiap satu mainan itu saling mempercayai antara satu sama lain. Sifat ini menjadikan mereka sangat akrab dan jarang berlaku pergaduhan besar. 

3. Saling membantu - dalam apa juga misi yang perlu diselesaikan, mereka akan sama-sama berusaha untuk menyelesaikannya. Lebih ramai yang membantu, lebih mudah misi penyelesaian dicapai. 

4. Persahabatan - istilah sahabat ini adalah mereka yang sentiasa ada bersama kita walau dalam apa jua keadaan. Baik sedih, gembira, tertekan, sunyi dan sebagainya. Fungsinya adalah untuk menenangkan dan cuba memberikan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi. Lihat sendiri bagaimana penerimaan mainan yang lain terhadap Forky yang asalnya daripada sampah, yang dikitar semula oleh Bonnie. 

5. Kebebasan - ada dua kebebasan yang saya nampak dalam filem ini. Pertama, kita tidak boleh memaksa semua orang untuk sayang kita dan kedua kita sebenarnya bebas memilih apa yang terbaik untuk kita dalam kehidupan. 

6. Tidak merendahkan seseorang/sesuatu - asal Forky dari sampah, namun semua mainan menerima kehadirannya dengan hati yang gembira. Tidak pula mereka memerli atau menyuruh Forky pulang ke tempat asalnya (tong sampah). Mereka merasakan setiap satu dari mereka sangat istimewa, termasuk Froky. 

7. Membuat pilihan - oh, part ini yang paling touching. Bila mana Woody yang setia kepada Bonnie, terpaksa membuat pilihan sama ada akan terus bersama Bonnie atau meninggalkannya dan bermain dengan kanak-kanak yang lain. Yang mana tiada lagi unsur pemilikan mutlak keatasnya. 

Si peminat filem animasi. 
5⭐ untuk filem Toy Story 4.

4 comments:

  1. belum berkesempatan nk tgk lg.. sm jg dgn lion king

    ReplyDelete
  2. Tak berkesempatan nak bawa anak-anak tengok cerita ni. Mesti best :)

    ReplyDelete
  3. memang nak sangat tengok...tp tengah kuatkuasakan larangan tengok wayang sehingga habis pereksa akhir tahun... mama dia sendiri kena la ikut garis panduan

    ReplyDelete
  4. Cerita toy story ni best sgt kan. Kisah kasih syg dan persahabtan. Nanti boleh layan tapi bukan dekat wayang la. Haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...