Nuffnang Ads

Agoda Ads

Friday, April 23, 2021

7 Tip Ajar Anak Solat Dari Kecil

Alisya menyarung stoking berwarna pink ke kaki kanannya. Air mata masih menitis, bersama wuduknya. Sedu sedan, masih berbaki. Dalam marah dan rajuk, dia akur dipaksa solat zuhur. 

 

Paksa?

Ya, saya paksa dia untuk solat. 

Walaupun ketika itu usianya baru lima tahun. 

 

Belum baligh. 

Belum wajib solat.

 

Saya ingat lagi, bagaimana dia menangis sehingga merah matanya, kerana saya menyuruhnya solat di surau ketika kami berada di pusat membeli belah. 

 

Ketika itu saya tidak boleh solat. Tetapi saya memimpin tangannya ke surau dan menyuruhnya solat. 

 

"Mama?" soalnya kepada saya. 

 

"Mama cuti hari ni. Alisya solat. Mama tunggu dekat sini," jawab saya. Dia tak puas hati dan mula menangis.

 

Puas dipujuk, namun dia terus menangis. Akhirnya saya meletakkan sejumlah wang di tapak tangan kanannya dan dia boleh beli apa saja dengan wang yang saya berikan itu. Jumlahnya tak banyak cuma RM10. 

 

"Allahuakbar," bahunya tergerak-gerak menahan esak. Solat dengan sisa-sisa air mata.

 

"Assalamualaikum warahmatullah... assalamualaikum warahmatullah...," sambil memalingkan kepalanya ke kanan dan kiri. 

 

#throwback sebelum Covid

Alhamdulillah.

Cukup empat rakaat!

 

"Boleh kita singgah Daiso? Alisya nak tengok barang dekat sana," pintanya sambil membuka stoking pinknya dan menggenggam erat duit RM10, 'upah solat tadi'.

 

"Ok, boleh. Jom!" Saya memimpin tangannya keluar dari surau. 

 

"Ini... bukan upah solat tau. Tapi ini, Allah bagi rezeki untuk Alisya. Allah bagi Alisya, tapi melalui Mama," sambung saya lagi, sambil menunjukkan duit RM10 yang digenggam erat ditangan kanannya.

 

"Mama bangga sebab Alisya solat zuhur. Allah mesti sayang Alisya. Good job Alisya," puji saya sambil berHi-5 dengannya. 

 

Dia memandang saya dengan senyuman. Tiada lagi air mata. Hanya wajah ceria. Mungkin dikepalanya dah terfikir apa yang hendak dibeli nanti.

 

Itu kisah enam tahun lalu, sekarang tiada lagi drama air mata bila disuruh solat. Kadang-kadang bila saya terleka, dialah yang akan tanya, sama ada saya dah solat atau belum. Kalau saya tertidur pun, dia akan kejutkan dan tanya sama ada saya dah solat atau belum.

 

Upah solat?

Tak, sekali tu je saya bagi dia RM10.

 

Tapi jika dengan 'upah' tu anak-anak nak solat, maka raikanlah. Biasanya anak-anak yang bawah 12 tahun, mereka suka buat sesuatu untuk dapatkan ganjaran atau upah. Jadi tak salah pun kita nak beri ganjaran, tapi dalam masa yang sama, beritahu mereka, solat bukan untuk duit atau mainan. Nanti lama-lama mereka faham.

 

Kadang-kadang telekung pun nak pakai yang sedondon. πŸ˜…

Apa yang saya buat sejak Faris dan Alisya kecil, adalah seperti berikut:

 

1. Setiap kali nak solat, letak anak di sebelah sejadah. Buat sejak anak bayi lagi. Saya perasan Faris dan Alisya, mereka boleh duduk diam jika kami singgah solat di surau atau masjid. 

 

2. Fasa paling awal adalah mengajar anak-anak untuk meniru pergerakan solat kita. Tentang bacaan, boleh dikuatkan sedikit supaya anak-anak tahu pada setiap pergerakan tersebut, adanya bacaan-bacaan tertentu. 

 

3. Belikan buku panduan solat untuk anak-anak. Saya beli buku solat Upin Ipin ni, sebab masa kecil mereka suka sangat dengan Upin Ipin. Sampai sekarang buku ini masih digunakan sebagai rujukan dalam memperbetulkan bacaan.

 

Kalau tengok isi dalam buku ni, berkedut-kedut πŸ˜…
Mana taknya, sambil wuduk dok pegang buku ni.


4. Beri 'kuasa' kepada anak-anak untuk memilih telekung, kain pelekat dan sejadah kegemaran mereka sendiri. Biasanya bila dipilih sendiri, mereka akan rasa teruja untuk memakainya. Kadang-kadang Alisya suka pakai telekung warna sedondon dengan saya. 

Telekung baru sampai terus test. 😁


5. Setiap kali kita nak solat, ajak anak-anak sekali, kalau mereka tak nak solat pun, pujuk mereka untuk duduk sebelah kita. Lama kelamaan, daripada duduk saja, mereka akan mula perhati dan kemudiannya akan ikut.

 

6. Sekali sekala bila anak-anak tengah main tu, buat game. Contoh, "siapa tahu, rukuk tu apa?" (galakkan mereka untuk tunjukkan cara rukuk. Masa ni tugas kita adalah membetulkan cara rukuk dan semak bacaan ketika rukuk.) Anak-anak ni sebenarnya lebih cepat 'tangkap' sesuatu yang kita ajar tu ketika mereka sedang bermain. Buat santai-santai je. Tak perlu lama.

 

7. Kaedah 'pohon solat' pun sebenarnya banyak membantu saya dan Alisya untuk jadualkan waktu solat. Selain tentang rutin solat itu sendiri, ada banyak cerita dari sebatang pokok tu untuk kita ambil ibrah, boleh cerita pada anak-anak.

 

Dulu 'pohon solat' ni banyak membantu untuk anak-anak track rutin solat. Sekarang tak pakai dah. πŸ€—


Inilah tujuh tip yang saya lakukan ketika perkenalkan tentang rutin solat pada Faris dan Alisya, seawal mereka berusia dua tahun. 

 

Semoga bermanfaat buat kalian yang membaca. 

 

Nora Karim

Benarlah anak-anak mudah dilentur, ketika usianya masih kecil.

t.me/dialoguda

t.me/gengsukabuku

t.me/celikmatematik

Dapatkan pelbagai pilihan buku sempena Ramadan dan Aidilfitri ni: gengsukabuku.com

Saturday, April 17, 2021

Punchline Pun Penting Dalam Penulisan

Tahun lepas dalam kelas online Sekolah Penulisan Ramadan, banyak topik yang best. Antara tajuk yang saya suka adalah PUNCHLINE dalam penulisan. 

Sebelum ni kita selalu dengar, perkataan 'punchline' disebut dalam kebanyakan rancangan lawak di TV. Kata juri rancangan,  jika tiada 'punchline' dalam persembahan, maka pelawak dianggap gagal dalam menyampaikan mesej.


Rupanya, dalam menulis cerita juga perlu ada 'punchline'. Menurut Tuan Fazla Idha, 'punchline' dalam penulisan terbahagi kepada tiga, iaitu:

a) lawak

b) sentap 

c) merenung ke hadapan (deep)


'Punchline' merupakan warna dalam penulisan. Ia membolehkan, keseluruhan mesej dalam cerita sampai tepat kepada pembaca.

Biasanya, apa yang akan terjadi pada pembaca, yang membaca 'punchline' seseorang penulis?

Pembaca boleh ketawa berdekah-dekah atau terasa dengan statement 'makan dalam' atau boleh jadi tak perasan air mata menitis. Semua emosi itu bergantung kepada jenis 'punchline' yang ditulis oleh penulis. 


Ilmu 'punchline' adalah ilmu baru pada saya. Inilah keseronokan menuntut ilmu, pasti ada saja ilmu baru yang akan dipelajari.

Beberapa hari lepas, pihak pengurusan Sekolah Penulisan Ramadan 2021 telah mengedarkan senarai jadual dan tajuk bagi setiap panel yang terlibat.

Saya sangat teruja, apabila melihat tajuk-tajuknya. Tahun ini, temanya berfokus kepada penulisan Cerita: Menjalin Kebaikan Tanpa Putus.

18 April - Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

Tulislah Cerita, Jiwa Lentur Akal Akur

19 April - Sasterawan Negara Dr Siti Zainon Ismail

Memasukan Budaya Dalam Cerita

20 April - Puan Sri Diah Shaharuddin

Memetakan Kisah Hidup Seperti Sebuah Novel

21 April - Ustaz Ahmad Saifuddin Yusof

Menulis dan Menutup Aib Dalam Penulisan Cerita

22 April - Dr Fahd Razy

Sains Menulis Puisi Dalam Penceritaan

23 April - Dr Kamarul Nor Ariffin Saadan

Seram Tidak Kelam: Tulis Biar Berbekas Rasa 

24 April - Tuan Hilal Asyraf 

Cerita Tanpa Ceramah: Seni Menulis Karya Islami Untuk Remaja

25 April - Ustaz Zahiruddin Zabidi 

Menulis Cerita Seperti HAMKA

26 April - Tuan SM Zakir

Membina Kesan Visual Dalam Penceritaan

27 April - Tuan Ali Imran

Menyemak Kesahihan Fakta Dalam Cerita

28 April - Persatuan Booktube Malaysia 

Pencerita Cerita Orang Lain Melalui Perspektif Pembaca

29 April - Puan Nisah Haron 

Mengadaptasi Cerita dan Watak Agar Karya Kekal Tulen

30 April - Hasrizal Abdul Jamil

Menggali, Menyusun Teladan dan Hikmah dalam Penulisan Kisah Hidup

Kuliah tambahan

3 Mei - Mazniza Mohd Nor

Suntingan Cerita Cara Seorang Editor

4 Mei - Dr Shahrul Muhammad Ifwat Ishak

Strategi Kumpul RM2,500 Terbit Buku Sendiri Cara Crowdfunding


😍😍😍 

Jika kalian minat menulis di facebook, blog, twitter, instagram, telegram mahupun berhajat menerbitkan buku, jom duduk sebelah saya. Kita belajar sama-sama, 'tips and trick' dalam penulisan.

Sekolah Penulisan Ramadan, adalah kelas penulisan online yang sangat saya sarankan, untuk kalian sertai. Saya dah hadir kelas tahun lepas dan insya-Allah turut hadir untuk kelas tahun ini.

Saya dah mendaftar. Anda?

https://yosh.my/order/form/vsspr2021/264


Nora Karim

Tulis, agar ada orang yang dapat manfaat dari cerita kita.

#norakarim

#kelaspenulisan 

#sekolahpenulisanramadan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...