Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, April 08, 2013

Batu Karang Hempedu: Menu Sepanjang Berpantang

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Tak sangka ramai juga membaca entri Akhirnya Hempedu Dibuang. Ada yang meninggalkan komen pada entri tersebut... malah tak kurang juga yang menghantar email bertanyakan tentang hal yang berkaitan batu karang hempedu (lebih memeranjatkan apabila ada email yang datangnya dari Brunei dan Singapura... yang juga meminta saya berkongsi pengalaman...).

Saya rasa sangat bersyukur kerana 'dipilih' untuk berkongsikan pengalaman saya dengan anda dan mereka yang mengalami penyakit yang sama. Email yang dihantar, saya cuba membalas kesemuanya... Jika kelewatan saya mohon maaf banyak-banyak...  

Entri ini saya tulis berikutan ramai yang bertanyakan menu apa yang saya makan sepanjang tempoh berpantang selepas menjalani pembedahan membuang hempedu (termasuklah komen terbaru dari Ryan Ken). Walaupun kata doktor saya tidak perlu berpantang sebaik selesai menjalani pembedahan... Dan boleh makan apa sahaja seperti biasa, namun saya rasakan berpantang itu perlu.  




Apa yang saya makan dan amalkan adalah seperti berikut:

Untuk sebulan yang pertama, saya mengambil makanan berikut secara bergilir atau mengikut kesesuaian selera saya:

1. bubur nasi + ikan bakar + sup sayur/sayur campur...  

2. bubur nasi + sedikit ikan bilis (digoreng dengan sedikit olive oil dan diblend) + sup sayur/sayur campur 

3. bubur nasi + ikan tenggiri/ikan kembung goreng (digoreng dengan olive oil

4. bubur nasi + ayam kukus + sayur


5. sup ayam + sayur campur (kadang-kadang saya tak makan bubur tapi akan hirup sup ayam)

6. kadang-kadang saya ambil Nestum dan Oat bagi menggantikan bubur (maklum la sebulan makan benda sama je bosan juga :p )

* Saya gunakan olive oil dalam setiap masakan saya sepanjang tempoh sebulan tu... Olive oil lebih selamat digunakan bagi mereka yang menjalani pembedahan dalam perut. Walau bagaimanapun pengambilannya tidak berlebihan...

Saya juga elakkan;


1. makanan yang bergoreng (deep fried) dan bersantan... 

2. minuman bersama susu pekat (kalau saya buat Nescafe, saya akan pakai susu segar dan sedikit gula)

3. makanan fast food dan seafood

Selepas sebulan operation, baru saya cuba makan nasi... itupun saya ambil dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap... Biasanya saya makan satu senduk nasi saja... dan saya akan pastikan saya minum air suam yang banyak... 

  
Batu karang mungkin akan berulang dalam 3-4 bulan akan datang atau 3-4 tahun berikutnya atau pada bila-bila masa, jika tidak menjaga pemakanan kita... Untuk mengelakkan batu karang berulang, saya amalkan: 

1. Minum sesudu kecil madu + sesudu kecil minyak zaiton (dikacau dalam secawan air suam) - minum pada setiap pagi...  

2. Makan sebiji epal hijau - setiap pagi dan malam.

Daripada apa yang saya baca, madu + minyak zaiton dan epal hijau mampu memecahkan dan mengeluarkan batu karang secara neutral (ketika membuang air besar...). 

Saya harap, penerangan saya ni sedikit sebanyak membantu Ryan Ken dan anda di luar sana... Yang penting, jika doktor menyarankan anda untuk menjalani pembedahan membuang hempedu... Buatlah, takut memang takut, tapi lepas operation anda akan rasa lebih selesa dan sihat...  

Sakit itu KIFARAH, maka ucapkan ALHAMDULILLAH... Redha... maka Allah akan bantu permudahkan urusan... In sha Allah... (^_^)

Lagi entri berkaitan batu karang hempedu:
1. Akhirnya Hempedu Dibuang
2. Amalan Selepas Buang Hempedu
3. Kesan Jika Tidak Buang Hempedu
4. Perkongsian Pakar Pemakanan
5. Bolehkah Menyusukan Anak Jika Bersedia Untuk Pembedahan

Nora Karim
Moga entri ini bermanfaat buat mereka yang memerlukan...  

112 comments:

  1. Assalamualaikum Nora...

    Suami kakcik telah menjalani pembedahan membuang hempedu hampir 12 tahun yang lalu. Tapi, dia hanya jenis yang 'pantang jumpa'. Semua yang boleh dimakan, dimakannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam kakcik...

      Hahaha... saya pun sama kakcik... sekarang ni pantang jumpa... tapi x risau sgt, sbb saya masak sendiri... so saya boleh kurangkan lemak dan minyak... :-)

      Delete
    2. assalamualaikum kakcik, bila suami kakcik xpantang, ade tak effect?

      Delete
  2. salam isnin
    apa khabar hari ini
    singgah pagi :)

    ReplyDelete
  3. rupanya pernah jalani pembedahan ye..bagus buat entry macam ni utk berkongsi pengalaman n pengetahuan.bg mereka yg alami nasib yg sama boleh refer.

    ReplyDelete
  4. moga faris cepat sembuh yer..

    ReplyDelete
  5. assalam, moga sekarang dalam kondisi sehat2 kembali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam... harap2 gitulah bunda... in sha Allah...

      Delete
  6. Nice info....
    Ya Allah, semoga Faris cepat baik... lama pula demamnya... Nora pun kena jaga diri juga :)

    ReplyDelete
  7. Tq kak sebab kunjung blog saya..

    ReplyDelete
  8. Semoga sihat selalu. Doc mmg akan kata semua boleh makan. Tak perlu pantang. Selagi tidak memudaratkan, baik kita berpantang sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah betul tu.. baik pantang sendiri... kang jadi pape payah pulak... huhuh

      Delete
  9. Tq sharing..
    Semoga faris cepat sembuh ya... Amin

    ReplyDelete
  10. TQ sharing Kak..
    sy tak pernah operate lagi..tapi info ni sgt2 membantu..boleh kongsi dgn kawan2 yg mengalami...

    ReplyDelete
  11. Salam kenal..moga Nora sentiasa dalam lindungan Allah..memang tiada pantang sebenar benarnya tapi sebolehnya elakkan makanan berlemak..insyaAllah akan baik semua dengan izinNya, manusia hanya berusaha..

    ReplyDelete
  12. semoga akak dan sekeluarga diberikan kesihatan yg baik dan sntiasa mndapat perlindungan dariNYA.

    ReplyDelete
  13. Ya Allah kak.. sorry sgt lambat dtg sini... xtau pun faris sampai masuk wad..

    moga akak sekeluarga sihat2 sokmo

    ReplyDelete
  14. Semoga akak dan keluarga sihat2 selalu..Kesian adik faris..Dah keluar hospital kan kak. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  15. Harap dia dh sihat ye......n anak2nya jugak. Dugaan kalau semua sakit sekali gus. Smoga dipermudahkan Allah SWT dlm apa jua.

    ReplyDelete
  16. kakak okje jugak buang hempedu Nk...belum pasti kekdah apa yg dilakukan pd nk ...tp kakak okje tu dia guna kekdah tebuk tebuk...istilah perubatan tak tau apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya sama la kaedah kakak okje tu dgn yg saya buat... :)

      Delete
  17. salam NK..saya br seminggu mjalani operate yg sama kaedah dng tebuk 3lubang dihosp swasta..sehingga hari ini saya masih rs sakit dibelah kanan n pedih hingga dibhgn blakng..adakah ini proses pemulihan biasa?bilakah saya akan rs sihat sepenuhnye...uth info NK kerana sakit sgt2.. khamis lps sy pergi bjumpa semula dgn doc takut kalu2 ada lg batu disalur hempedu sy..alhmadulillah smuanye normal..doc kata maybe sb luka saya masih belum sembuh n sy pula telah mkn ikan grg pd ari sblmnye menyebabkan hati sy berkerja keras n menambhkn kesakitan di tempat luka tersebut..minta komen n nasihat dr pngalaman NK..TQVM

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam Nieta... saya tak pula mengalami sakit seperti yang Nieta tulis tu... tapi mungkin betul luka masih belum sembuh sepenuhnya...

      Nieta minum pati ikan haruan tak? Sebab saya sebaik operation saya minum pati ikan haruan tu... Mungkin Nieta boleh minum 6 botol dulu... Kalau Nieta dah amalkan minum pati ikan haruan, mungkin sebab Nieta terlalu aktif bergerak, saya syorkan Nieta rehat secukupnya dan kurangkan pergerakkan aktif...

      Bagi saya sendiri, saya sihat sepenuhnya pada minggu kedua selepas operation...

      Ikan apa yang Nieta makan ya? Kalau boleh makan ikan tenggiri/kembung.... goreng pun tak boleh pakai minyak yang banyak... Minyak masak tu agak bisa juga untuk kita yang baru lepas operation. Untuk sehari dua ni, jangan makan nasi dulu... makan bubur ya... Minum air suam yang banyak...

      Moga Nieta segera sembuh... Harap jawapan saya membantu... ^_^

      Delete
    2. time kasih ats komen n nasihat NK...

      Arini br msk 3btl sy mkn pati ikn haruan...InsyaAllah sy akn cuba abiskn 24btl sprti NK telah lakukan (bole tahu brand apa NK minum)...mmg sy agak aktif slps operate ni..sb sy mulanye pkirkan ini cuma minor operation so xteruk sgt rupanye dluar je nmpk tebukan kecil didlm kita xtahu bgmn lukanye...sy dh mulakn kurangkan pergerakn n bykkn rehat..tgal MC 1mgu je lg sblm sy start keje..

      Aritu sy mkn ikan merah..bole ke NK?

      Maaf sy ada pertanyaan pd NK lg..arini doc dh bukakn dressing n nmpk tu mcm dh kering tp bole ke sy mandi seperti biasa atau masih kena lapik dbhgn bekas luka tu?kalu x bile ms yg sesuai utk mandi sprt biasa?

      time kasih ats pertlgn NK...

      Delete
    3. Alhamdulillah... baguslah dah start minum pati ikan haruan... saya minum brand Polleney... tapi brand apa2 pun tak kisah... asalkan pati ikan haruan... kalau Nieta boleh makan anak-anak ikan haruan tu lagi bagus... buat sup... (kalau boleh la... saya sendiri tak boleh makan ikan tu gitu... so saya prefer patinya... huhu)

      Oh, operation kaedah tebuk tu mmg dipanggil minor operation... tapi kat dalam tu dia toreh-toreh juga :p so mmg elok kalau makan pati ikan haruan dan banyakkan rehat/kurangkan berehat... buat masa ni tak payah la angkat berat2... biar perut kita rest cukup2... ^_^

      kalau boleh makan ikan tenggiri/kembung je la... kalau ikut kata nurse yang rawat saya dulu, ikan tenggiri... ikan paling selamat dimakan bagi mereka yang mengalami operation di perut... tak pe Nieta... sekejap je... pantang dulu ya (jgn pantang tengok pulak :p )

      kalau dah buka dressing tu maksudnya luka tu dah betul2 kering... boleh dah mandi... tp jangan gosok bath shampoo di luka tu buat dua tiga hari ni... tapi dah boleh mandi seperti biasa... :D

      yey dah makin sihat... moga dikurniakan kesihatan yang lebih baik selepas ni ya Nieta... take care (^_^)

      Delete
  18. salam NK...sy ade hempedu batu karang jugak..tapi mcm takut nak buat oepration..batu sy tu dah sebesar 1.6 cm..sy mcm concern bile hempedu kene buat and all the process will be done by liver..sy takut kesan jangka panjangnya..boleh tak NK share..so far ape kesan jangka panjang yg NK rasa? mcm kene lebih berpantang makan ke..atau mcm mane..sy risau..sbb anak2 sy kecil lagi..4 org pula tu..kalau apa2 jadi pada saya..kesian sgt2 kat diorang..harap boleh bg idea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah jawab persoalan nur ni di entri ini:

      http://dialoguda.blogspot.com/2013/04/buang-hempedu-sebab-saya-jalani.html

      moga sedikit sebanyak dapat bantu Nur... (^_^)

      Delete
  19. Sy baru lepas operate 1 okt. Bila nengok menu nora x dpt nak makan mcm tu sbb sy masih susukan anak. Mmg nak kena mkn nasi gak baru rasa lega. Cuma rasa seriau bila gam operate dah tbuka luka kat dlm mcm x ttutup sepenuhnya. Malah MA yg wat dressing kata x de pape cuma kena dressing hari2. Bila tanya kat org lain dnasihatkan supaya jumpa doc n tanya pndapat mereka. Takut ada infection. Harap2 la x de. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ians... tak pe je kalau gantikan bubur tu dengan nasi... yang penting nasi dalam sukatan yang sedikit dan dimakan secara kerap... yang penting untuk dielak adalah santan dan masakan deep fried...

      ish, seriau pulak saya baca tang gam terbuka tu... better rujuk balik pada doktor yang operatekan hari tu... maklum la... jangkitan kuman tu mmg boleh berlaku... apa pun ians. take care ya... moga segera sembuh...

      Delete
  20. Assalamualaikum. Puan nora, saya baru menjalani pembedahan secara laparaskopik. Hari ni baru discaj, first day berani dgn bubur kosong sj. Terima kasih dgn info permakanan bg memudahkan saya mengikuti ya. Apa2 nasihat lg kongsi2lah ya.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam... Moga Mie Yah segera sembuh ya... :D

      Delete
  21. Salam...Sy bru di sah ada batu 5-6biji kat hempedu mby operate dlm masa terdekat ni..terima kasih brkongsi pengalaman puan, sy rasa lega sedikit bl baca colum ni sbb gegar dh lutut ni bl fikir operate..hehehehe...utk infro jer sy mengandung 15mggu itu yg membuatkan sy brtambah takut...ada sesiapa x yg ada pengalaman operate buang hempedu time mengandung..sy takut ada effect kt baby dlm perut jerr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam Lindah... kalau pregnant still operate ke? Saya sakit teruk dulu pun masa mengandungkan anak 2nd... tapi saya buat operation bila anak dah usia 10 bulan... tu pun sebab saya sakit sangat... kena discuss dgn doc lagi kot... tgk saranan dia macam mana pula... apa pun take care ye...

      Delete
  22. salam,saya baru seminggu membuat pembedahan,saya ingin bertanya pada Pn Nora....adakah selepas pembedahan tu...perut akan merasa kembung...macam ada angin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam... alhamdulillah saya tak mengalami kembung perut setelah menjalani operation.... walau bagaimanapun, ia adalah perkara biasa bg org yg tidak mempunyai hempedu... berikut adalah petikan dari seorang pakar pemakanan:

      "Sekiranya hati telah habis menghasilkan hempedu pada satu satu masa, dan anda mengambil makanan berlemak selepas penghasilan hempedu, lemak berlebihan yang diambil akan tinggal di dalam usus besar yang mana menyebabkan bakteria mula memakan dan mencernakan lemak tersebut dan kesannya anda akan mengalami kembung perut (angin) atau pun cirit birit.

      Disebabkan tiada lagi tempat simpanan hempedu, anda perlu makan secara seimbang seperti piramid makanan, dengan penambahan untuk mengurangkan jumlah lemak dalam diet kepada lebih kurang 40 hingga 50g sehari sahaja."

      Untuk bacaan lanjut, boleh klik pada entri saya yang ini:
      http://dialoguda.blogspot.com/2013/10/buang-hempedu-perkongsian-pakar.html

      Dapatkan rehat yang cukup... makan dalam kuantiti yang sikit, tapi kerap... dan minum air suam banyak2 ya... Syafakillah...

      Delete
  23. perkongsian yg bagus.membntu mereka yg mencari info berkaitan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 gitu la QR... moga sikit sebanyak boleh bantu..

      Delete
  24. Slm sis...sy br sebulan operation buang hempedu. Sy x mkn lg nasi. Masih mkn bubur dgn lauk2 rebus je. Kdg2 langsung x mkn bubur. Mkn biskut dgn roti je. Sbb da jemu mkn bubur. Sy nak tnye admin la lps sbulan adakah org mcm kite ni bole mkn lauk pauk mcm biase? Tp sy fhm santan dgn berminyak kurangkan la kan? Or kite bole ambik langsung santan dgn berminyak tu? Lain org lain cara die punye pemakanan slps buang hempedu. Sy confius skg bab mkn jd takot nak mkn. Sbb takot kene operation lg skli klu x pantang usu tersumbat la ape la...tlg admin bg tips menu2 lps sebulan operation...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shima... sorry saya terlepas pandang komen shima ni... sebulan lepas operation, dah boleh dah makan lauk pauk yang biasa kita mkn sebelum operation... yang penting kita hadkan pengambilan. Kalau boleh biar kerap dan dlm jumlah yang kecil/sedikit. Air suam mmg kita perlu minum dgn banyak (lebih 2-3 liter sehari)

      Delete
  25. Perkongsian yang sgt bagus utk org yg baru je jalani operate buang hempedu pd 16 okt yg lepas.terima kasih..azian,seremban

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azian... alhamdulillah... terima kasih juga sudi baca... selamat berpantang... rehat cukup2 yea... ;)

      Delete
  26. As Salaam..24/9 lepas sy pun operation buang hempedu..sy dh minum 15 botol pati ikan haruan tp nmpaknya perut sy masih lg terasa sakit lepas berjalan @ wat keje rumah..mknn berminyak mmg sy elakkan..pastu sy nk tanya, madu + minyak zaitun bila bleh start minum yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam... mungkin sbb tak cukup rehat... buat masa ni jgn buat kerja berat2 sgt yea... bykkan rehat... madu + minyak zaitun tu boleh start minum kalau dah stop ubat hospital...

      Delete
  27. Brape kos buat pmbedahan laparaskopik ni ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya buat dulu tahun 2010 di Hospital Pakar Kuantan. Total semua rawatan termasuk laparaskopik adalah RM13,000.

      Delete
  28. Hai kak....saya br shj menjalani pembedahan buang batu hempedu dan hempedu sya dibuang sekali.Terima kasih atas info yg akak kongsikan...sepanjang masa memang sya mcari info tentang pemakanan aemasa pantang slps pembedahan.saya br tahu yg kita perlu elakkan pengambilan susu pekat.sya yang tidak tahu tlh ngambil susu pekat slps 1 minggu pembedahan..hari ini br masuk 2 minggu pembedahan...kak..sya nak tanya kita kna minum olive oil and honey dgn air suam sampai bila kak? ?Adakah dlm masa bpantang shj atau bterusan? Lg satu kak..bbrp hari ini sya sakit belakang terutamanya belakang aebelah kanan bwh bahu mcm simptom kna penyakit ini. .akak rasa adakah batu hempedu sya kembali lagi? Sepanjang tempoh ini saya hanya makan bubur n ikan haruan masak sup..sya memang x makan mknan bgoreng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Sarika,

      1. Saya ambil olive oil + honey dgn air suam sepanjang 6 bln sejak pembedahan membuang hempedu. walau bagaimanapun, olive oil, honey mmg elok diambil secara berterusan.

      2. Mungkin sebab sarika masih baru lagi menjalani pembedahan, maka sakit2 seperti itu adalah normal. apa yang penting, jgn makan banyak dalam satu meal. memadai makan sedikit tetapi dengan kerap.

      3. Seperti juga penyakit lain, batu karang juga boleh jadi semula, kalau kita tidak menjaga pemakanan yang diambil. So cara paling selamat adalah mengamalkan cara pemakanan yang sihat di samping mengelakkan makanan deep fried (amalkan memakan makanan yang bakar/grilled/sup), santan (tukarlah penggunaan santan dengan susu cair) dan susu pekat (gantikan dengan susu segar).

      InsyaAllah semuanya akan ok...

      Selamat berpantang, Sarika :)

      Delete
  29. Assalamualaikum... alhamdulillah dpt bc info sebegini.. tp mungkin sy agak terlewat.. dah rs sakit baru nak search. Sy operate 7 hb july hari tu.. tu pun setelah alami kesakitan selama 3 minggu. Slps operate sepanjang 2 minggu sy minum pati ikan haruan n lps seminggu operate sy dah buka tempat luka tu..alhamdulillah dah kering. Tp mslah sy...sy lupe lansung yg sy sudah tidak ade hempedu.. sy makan seperti biase setelah 2 minggu..maklumla raya kan... tp Ya Allah... hanya die sj yg tahu betapa sakitnya saya tanggung. Sy x mampu nak buat apa2 event masak utk diri sendiri. Sy plak mempunyai 4 org anak.. n seminggu pertama sy terpaksa ngendeng anak sy yg kecil br setahun lbh yg sgt manja... tidur nak beriba... mayb lasak skit. Tp bolehkan nak dkt sebulan ni sy amalkan tips2 yg diberi. Mak suh g hospital... sbb x tahan tgk keadaan sy apaabila sakit.. al maklumla anak pompuan sorang..n sy masih tinggal dgn mak sy. Tp sy tahu tu salah saya sendiri makan tak berpantang... jgn kata lemak... berminyak semua...adoiii bile doc kata pantang tengok..hah itulah yg nak diikut.. skrng tahan sendirila sakitnya. Sy bimbang juga kalau ade lagi batu lps ni. Adakah sy skrng kena kembali makan bubur ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam... sekarang masih rasa sakit lagi tak?! Kalau masih sakit better rujuk semula pada doktor... tapi kalau sakit tu dah reda... lepas2 ni kena mkm beringatla kan... hehehe

      Saya kalau terasa sakit sikit2 tu mmg saya akan kurangkan mkn trs... saya akan tukarkan nasi dgn roti/bubur nasi... atau saya akan ambil nestum/oat... dan banyakkan minum air suam...

      Bukan apa, kadang2 kita mkn benda yang berangin yg menyebabkan bdn mcm ada gas... sbb tu kita akan rasa sakit mcm sebelum buang hempedu tu.. tapi sebenarnya itu mungkin salah satu sign utk bgtau kita yg kita dah terlebih ambil makanan yg sepatutnya di pantau...

      Apa pun please take care ya... :)

      Delete
  30. As salam..terima kasih semua terutama kak NK..dengan info yang saya dapat ni membuatkan saya lebih berani untuk pembedahan buang hempedu ni pada 18/12/2015..terima kasih sekali lagi

    ReplyDelete
  31. Wa'alaikumussalam Afeez... Alhamdulillah.... moga operation tu nanti akan dipermudahkan Allah ya... Take care... (^_^)

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum kak nora.nama sy Min. pd 27/7 kelmarin sy menemani suami sy buat ultrasound. Dan doc mengesahkan yg suami sy ade batu karang dalam hempedu. doc sarankan utk buang hempedu tu. Mungkin dlm masa terdekat. sy ade terdengar org tua2 ada ckp kalau hempedu dibuang jangka hayat kita menjadi pendek. betul ke?Wallahua'lam.kerja Allah kita xboleh jangka kan?? jd suami sy risau, takut kalau hempedu tu dibuang. bila baca entry akk ni baru sy dan suami semangat untuk buat operation nnt. Doc pakar belum bg tarikh lg. tp atleast sy da bersedia utk hadapinya nnt. Soalan sy, Seafood mmg xboleh ambil selepas berpantang ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Min,

      Saya tak pernah pula dengar pasal jangka hayat pendek jika dibuang hempedu. Apa pun, itu semua urusan Allah... Kita boleh ikhtiar untuk berubat. Kalau tak buang pun saya percaya sakitnya tak tertahan, dan mungkin akan mengundang sakit yang lain, seperti kerosakan hati dan kuning. Untuk pengetahuan Min, saya dah 6 tahun menjalani pembedahan membuang hempedu... Alhamdulillah...

      Seafood tu kalau boleh elakkanlah untuk sementara waktu, agak-agak perut dah rasa selesa, boleh makan sikit-sikit. Bukan tak boleh makan langsung (^_^)

      Apa pun saya doakan agar suami Min akan lebih sihat selepas ini. Moga segalanya dipermudahkan Allah ya...

      Delete
  33. As salam
    Nk tanya...sy br operate 1mggu 4tebukan diperut..
    Boleh ke mkn nasi? Ayam?
    Risau gak dh mkn kul 7td..
    Harap dpt pcerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Suhaila... kalau ikut doktor saya dulu, katanya tak de pantang pun untuk makan apa2 selepas operation.

      Pantang ni saya sendiri yang buat. Sebab saya takut nak makan nasi masa tu. Tapi kalau Suhaila rasa ok lepas makan nasi tu kira tak de masalah la... just cukupkan rehat, minum banyak air dan take care yea.. 😄

      Delete
  34. salam, insyaAllah bulan 8 ne saya akan membuat operate buang hempedu, soalan saya, sakit ke semasa buat operate tu? selepas saja selesai operate, sakit ke? and bius dibagi semasa operate tu? hehe. biasa ini kali pertama saya buat operate, tak hairan lah kalau takut, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti bius... hehehe InsyaAllah semuanya dipermudahkan...

      Delete
  35. salam, abah saya baru operate, nak tanya, makanan apa yang boleh dimakan sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam... alhamdulillah... boleh try bagi makan bubur + ayam + sayur dulu... kalau ok, tak sebu perut, bolehlah la makan nasi. Tak de masalah.

      Makan dalam kuantiti yang sikit tapi kerap. Pastikan minum air suam secukupnya.

      Saya doakan Abah cik sihat walafiat. Rehat cukup-cukup yea...

      Delete
  36. salam, alhamdulillah perbedahan saya semua berjalan dgn lancar, ne saya nak tanya, sebulan pertama ja ke makanan mcm ne? bulan kedua pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... kalau perut dah tahan, boleh je makan macam biasa.. 😊

      Delete
  37. salam, saya nak tanya, adakah benar kalau tiada hempedu bdn kita ne cepat gemuk? hehe benar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... sebenarnya semuanya bergantung pada cara pemakanan dan aktiviti harian kita.

      Tak boleh la cakap sebab tak de hempedu jadi gemuk. Tiada hempedu tu bukan punca kegemukan.

      Saya lepas 4 tahun tiada hempedu baru gemuk... sebab tak jaga pemakanan dan kurang beriadah. 😂😂😂

      Kawan-kawan saya yang dah buang hempedu tak gemuk pun. Ramai je yang kurus... yang penting jaga makan dan bersenam... hehehe

      Delete
    2. Hehehe... sebenarnya semuanya bergantung pada cara pemakanan dan aktiviti harian kita.

      Tak boleh la cakap sebab tak de hempedu jadi gemuk. Tiada hempedu tu bukan punca kegemukan.

      Saya lepas 4 tahun tiada hempedu baru gemuk... sebab tak jaga pemakanan dan kurang beriadah. 😂😂😂

      Kawan-kawan saya yang dah buang hempedu tak gemuk pun. Ramai je yang kurus... yang penting jaga makan dan bersenam... hehehe

      Delete
  38. Assalammualaikum..sy baru dpt tahu result darah..doc ckp suspect ada batu dalam hempedu..12.10.17 ni appoimnt buat ultrasound..harap xda apa yg membimbngkan..tapi apa pun terima kasih atas info yang diberikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Saya doakan semuanya baik-baik saja. Moga Allah permudahkan urusan. Lapang dada insyaAllah tak de apa-apa... Take care ya.

      Delete
  39. Saya baru lps operate 28.8
    Masih sakit dan masalah utama demam yg masih ada dari discharge 30hb hingga kehari ini. Saya maklumkan pada doc dan ujian darah telah dibuat dan report nya ok. Doc suruh minum bnyk air.
    Mulut saya pecah2 dan kerongkong terasa gatal2 n kerap batuk bila berckp.
    Semlm maklumkan lagi dan doc suruh sambung sesi antibiotic semula tapi family kurang bersetuju.
    Saya sngt khuatir dgn keadaan yg mcm ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya doakan semuanya baik-baik saja... jika doktor yang merawat yang mencadangkan ubat atau rawatan, mungkin elok untuk dipertimbangkan. Sebab doktor itu lebih arif tentang kondisi Anita.

      Minum air banyak-banyak, moga Allah berikan kesembuhan pada Anita ya... inyaAllah... amin..

      Delete
  40. Assalmualaikum smua...sy jg salah seorg pesakit sprti kalian..hehe..nak kongsikan pengalaman sikit..sy dah operation buang kantung hempedu 2015..sblm buang tu...ms tu Allah sj yg tahu cmna sakitnya..xsah klu x tekan perut n guling2😢😢...sbnarnya sy dah tahu lama yg sy mnghidap sakit tu..tp sj d abaikan sbb sakit tu dah lm x dtg...tp slps 7thn smpn batu tu dlm hempedu...shingga batu dah mncpai 1.3cm sbnyk 5bj...tb2 sakit yg dah xble tahan ..sy mlangkah ke kcemasan shingga 3x bturut2...dan sy pun dmasukkan ke.hosp...dlm ms smnggu d wad...kulit dah jaundis dah ms tu...ya Allah..kna trnsfer ke hosp lain pla sbb procedur ERCP hrus d segerakan utk mmbuka salur hati..krana ms tu btu da sumbat kat salurn hmpedu...
    Ercp x bjaya kluarkan batu...but..Dr tanam stand yg hny ble btahan 1-3 bulan kat salur tu utk mngalirkn hmpdu supaya xjaundis kata Dr...huhu...nak d pndkkn crta...sbulan dr tu..trs bt oprtion lap....dptla 5bj batu...nsb x 7bj..klu x..sm dah dgn dragon ball ada 7bj smuanya tu kn...😝😝😝....lps oprtion pla...huhu.aku da la x kuat nk bngun kn xhabis bius lg tu...top top nak pla buang air....nak d jdkn crta...CB la pla...10x pun hado aku ke toilet...ku gagahi jg masuk...mmg sakit la oprte tu..tp lps tu aku x nak mkn...takut...hahaha..tp lapar ..haha..tabla bubur hosp..xde rase..haha..tapi nk bt cmna...lapar...mkn je la..esok nya da ble balik...dpt mc 3hr je tau...tp aku apply cr je la dgn mjikan..hehe..so..nasihat sy pd kalian yg ada dragon ball tu...biar kcil mcmna pun...rawatla..ikut arahn Doktor....sy nakal sikit..nak tnggu sakit sngt..sbb sy nurse kot..hahhaa...x x...kt srupa ya...ok mkn yg elok smua ya...sakit kt ni smuanya dtg sbb mknan...hokey...ble tny klu ada apaw yg korang nk tau ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam... terima kasih atas perkongsian... betul, kalau dah sakit terus dapatkan khidmat dan rawatan dari doktor...

      Delete
    2. Assalam... saya baru jumpa entri ni, saya juga salah seorang pesakit Cholelithiasis.. sya baru menjalani laparascopic cholecystectomy 3 minggu yg lepas.. jumlah batu 30 biji pelbagai saiz.. alhamdulillah.. segalanya berjalan lancar.. dan sudah kembali bertugas minggu.. masih tercari cari entri berkenaan ini.. masih tertanya tanya tentang pemakanan...

      Delete
    3. Wa'alaikumussalam Filzah... kalau ikut doktor saya dulu, tak de pantang pun, boleh je makan macam biasa. Saya pantang ni pun sebab takut perut saya terkejut, sebab tu saya makan pantang sikit. Yang penting,kena minum air suam yang cukup.

      Delete
  41. Terima kasih puan nora atas info yg menarik dan berilmu ni.saya pun mcm rosmayati.tpaksa lalui ercp dan stented dah 2 kali sbb ada batu yg tersumbat.alhamdulillah batu yg tersumbat tu dah berjaya dikeluarkan.insyaAllah sabtu ni akan check in di husm utk lap chole(remove gallbladder) ahad nnt.semoga segalanya dipermudahkan.aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. :) Alhamdulillah moga segala urusan Mrs. Redrose dipermudahkan... InsyaAllah. Amin...

      Delete
  42. Tk sis NK buat blog entri ni... banyak info sy dpt d sini yg sgt membantu..sy nak tanya simptom2 yg sis alami dulu semasa mengandungkan ank kedua mcmana ya? Adakah rasa seperti mild gastrik , on and off pain, bila makan pun sakit tak makan pun sakit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea betul... Sakit seperti kena gastrik, tapi lebih kuat lagi. Setiap kali saya ke klinik, saya diinject dengan pain killer. Bila makan sakit, tak makan pun sakit.

      Delete
  43. Salam sis saya pun mcm sis jg tapi saya baru 6 ari operate 10.7.2018 saya nak tanye pasal pengambilan makanan blh x kita minum nestum ngan susu pekat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau boleh elakkan susu pekat... ambil dengan fresh milk atau low fat milk.

      Moga segera sembuh ya... take care.

      Delete
  44. Salam Nk...sy dh 2thn oprte buang pundi hempedu...mslh sy skrg rsa sakit nyucuk2 kt dlm, mayb kt tmpt kna ptong kt dlm tu..adakh sbb sy tsalah mkn..Nk prnah alaminya x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam... saya tak alami seperti yang itu. Kalau rasa sakit sangat, better rujuk kepada doktor yang merawat semula.

      Orang macam kita yang dah tak de hempedu ni, memang kena jaga makan dan cukup pengambilan air.

      Delete
  45. assalamualaikum sis saya dri Brunei, saya telah mjalani operation buang hempedu bulan April 2018, so selepas 7 bulan tu pada 25/11/18 saya ni mkn lah seafood sheellout dgn kluarga, dh esok nya saya sakit sembelit dan cirit berit. adakah ni disebabkn saya dh buang hempedu tu saya jadi mcm ni sakit teruk sngat smpai rasa nak muntah juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Terima kasih sudi baca blog saya. 🤗

      Kalau ikut tempoh operation tu lama dah tu tujuh bulan.

      Biasanya yang akan alamai cirit birit, sembelit, sakit perut semua tu dalam tempoh sebulan ke tiga bulan saja.

      Rasanya tak de kaitan dengan buang hempedu. Kalau berlarutan, sis dapatkan rawatan yea...

      Delete
  46. assalamualaikum.. sy dh sebulan operation.. sy ikut pemakanan puan dlm tempoh sebulan.. alhamdulilah sy xrase sakit ape2.. tp bt mase ni luka sy masih lg terbuka jahitannya.. dan tiub kt perut ni doc xbuang lg.. sgt2 stress sbb pergerakan tu terbatas sbb ada tiub ni.. harini sy dh start mkn nasi setelah sebulan mkn bubur.. dh mula mkn ayam panggang.. yp teringin nk mkn mknan pedas.. boleh ke mkn pedas? sbb masa xray minggu lps, doc ckp ade lg batu dlm saluran.. sgt2 merungsingkan hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Ada orang jadi cirit birit lepas makan pedas. Ada orang ok je. Puan cubalah makan sikit. Tengok macam mana.

      Saya dulu nak makan apa pun saya cuba sikit-sikit. Agak perut tak meragam oklah.

      Memang leceh tu kalau masih ada tiub. Bila jangka doctor nak cabutkan?

      Delete
    2. 8hb01/2019 sy kena warded.. 9hb1 baru cabut tiub dan masuk kamera dlm mulut sekali lg utk keluarkan batu dlm saluran.. doakan sy utk dipermudahkan urusan :(

      Delete
    3. InsyaAllah... moga Allah permudahkan semuanya. Moga cepat sembuh. Take care ya. 💖

      Delete
  47. Alhamdulillah..byk info ttg cara pemakanan bg yg sudah tiada hempedu...syukur alhamdulillah sy telah selamat buang batu dlm hempedu pd 24.1.2019, yg disimpan lebih 10 tahun, dgn cara sendiri utk hancur ,bkn rezeki...akhirnya buat pilihan buang hempedu juga , br discaj semalam., Skrg sdg menjalani proses penyembuhan, semoga sy cpt pulih seperti biasa...yg mana soal pemakanan perlu byk berhati2 demi utk kesihatan kita tanpa hempedu yg sudah tiada penapis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subhanallah, lama tu 10 tahun tahan sakit. Syafakillah... moga lepas ni sihat-sihat saja. InsyaAllah, amin...

      Delete
  48. Sy baru lakukn buang hempedu 30 hb 6 2019.mulanya semua ok.tp selepas seminggu ada rasa sakit yg amat.lpas mkn ubat tahan sakit ok kembali.mgkin sy lasak sikit bnyk berjln blik dari checkup .kena ciri bery lpas mkn mee soto.skrg mkn bubur saja takut nk mkn yg bukan2.dlm proses baik pulih.bnyk rehat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena pantau makan. Saya dulu pun tak berani makan sangat dalam tempoh 30 hari. Jaga makan, jangan makan pedas sangat, elakkan deep fried, banyakkan minum air suam, insyaAllah.

      Banyakkan rehat ya. Saya doakan awak segera sembuh. Amin..

      Delete
  49. Salam kak nora..boleh tak beri menu utk sarapan dan minum petang untuk selepas pembedahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      Untuk sarapan boleh je ambil roti dua keping. Cicah kari ke, or letak jem strawberi ke. Atau cicah milo pun boleh. Ikutlah mana mudah. Letak telur sebiji, sos cili dan mayo pun boleh. Roti bakar pun boleh - majerin sapu nipis.

      Telur separuh masak pun boleh as breakfast.

      Biskut tawar pun boleh. Kalau terasa nak makan nasi lemak ke mihun ke mee goreng ke. Ambillah portion kecil. Bukan tak boleh makan langsung. 😁

      Untuk minum petang... boleh ambil buah-buahan, macam lai ke epal hijau ke... sebiji saja. Kalau macam betik ke tembikai ke... ambil sepotong yang macam orang jual tu.

      Harap jawapan saya membantu. Jaga diri yea.

      Delete
  50. Kak Nora says dah sebulan setengah jalani pembuangan hempedu secara terbuka boleh dah me mkn mcm biasa.. Contoh masakan bergoreng ayam kicap ke.. Bosan dah mkn rebus Dan bakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebulan setengah tu kira lama dah la kan... insyaAllah, boleh dah tu. Cuba makan sikit-sikit... kalau misal kata ada rasa sakit, then kena sabar dan pantang sikit lagi.

      Tapi kalau ok, tak de rasa sebu perut, tak angin satu badan... kira dah boleh makan dalam portion kecil...

      Jaga diri ya... 😃

      Delete
  51. Salam kak nora. Sy dah 17hari dari pembuangan hempedu. Operation 3 tebuk. Tapi dekat pusat tu macam x kering lagi la. Dia sikit2 je nampak mcm luka sikit. Yg lg 2 ok je. Masalah sy haritu ada order makanan pantang dia terletak lada hitam. Perghhh meneyengat kat perut da macam nak jadi sakit batu hempedu tu gayanyam sampai ke belakang badan. Cramp perut. Nak sapu minyak masih berplaster lg perutnya. Belum buka lagi. Esok tu baru ok. Sy ni gastric jugak. Mkn ubat air magnesium baru ok. Serik sy nak makan yg pedas2. Lg satu masalah sy menu nak makan 5 hari sekali. Tambah pulak bekerja kan. Hehe kang xmakan kriuk kriuk. Boleh suggest menu ape terbaik? Sy ni memang takot nk minum teh ke kopi. Dan xminat sgt. Jd sy minum milo dan susu tepung saje. Susu tepung anlene klu di minum 2 kali sehari segelas. Boleh buatkan kita makin gemuk ke? Risau pulak. Terima kasih kak bagi pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... alhamdulillah dah jalani pembedahan membuang hempedu.

      17 hari tu masih barukan. Jadi memang keba elaklah makanan yang pedas. Sebab perut kita pun masih baru nak ok.

      Makan lima kali sehari. Tiga meal berat dua snacking. Pecahannya seperti berikut:
      7-8 pagi: breakfast
      10-11 pagi: snacking
      1-2 petang: lunch
      4-5 petang: snacking
      7-8 malam: dinner

      Untuk tiga meal besar tu makanlah suku suku separuh seperti yang disarankan KKM. Ada karbo, protein dan serat.

      Untuk snacking makanlah buah-buahan. Jangan makan jajan pulak! 😅 Kalau kerja, mungkin boleh potong buah awal-awal dan simpan dalam peti.

      Susu Anlene tu cuba tengok kandungan gulanya. Kalau tinggi dan diminum banyak, mungkin boleh menyebabkan kegemukan. Boleh tukar dengan fresh milk atau low fat milk.

      Semoga cepat recover yea... jaga diri. 💞

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...