Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, March 15, 2021

Resipi Mudah: Roti Gula

Dilema roti putih.

Bila tak ada roti putih ni dekat rumah, kelam-kabut cari dan beli. Kononnya item wajib ada di rumah. Bila dah ada dekat rumah, tak dimakannya, tau-tau dah sampai tarikh luput. 

Aduhai...

Jomlah mak-mak, kita jadi rajin sikit, buat roti gula. Bahan-bahan pun senang je. Roti putih, margerin dan gula. Oh ya, saya pakai air fryer, mudah.

1. Mula-mula panaskan air fryer, suhu 180° selama lima minit. 

2. Sapukan margerin pada roti putih. Sapukan nipis-nipis pada sebelah saja permukaan roti.

3. Kemudian taburkan gula, juga nipis-nipis saja tau. Jangan beria sangat tabur tu.

4. Potong roti kecil-kecil. Saya potong tiga bahagian. Senang sikit nak makan. Terpulanglah nak potong macam mana ya.

5. Susun dalam air fryer, suhu 180° dan masak selama lima minit. 


6. Bila dah siap, keluarkan dan biarkan sejuk dulu. Kemudian baru masukkan dalam bekas.


Yey, dah siap. 

Tapi ajaibnya, bila buat roti gula ni, tak sampai lima minit, lenyap semua. Habis selama ni orang dalam rumah ni tak nampak ke roti tu? 

Pelik sungguhlah... 😅

* Kalau tak ada air fryer, boleh je pakai pemanggang ajaib ataupun pembakar roti tu. Kena kreatif sikitlah nak adjust suhu dan kena rajin tengok. Kalau masukkan dalam pembakar roti, tak perlu potong kecil dan kena rajin sikitlah bersihkan pembakar roti tu lepas guna.


Nora Karim

Bila ada tak makan, bila tak ada, tanya. 

#NoraKarim #resipimudah #rotigula

t.me/dialoguda

t.me/gengsukabuku

t.me/celikmatematik


Oh ya, jom 'duduk sebelah' saya pada bulan Ramadan ini, kita sama-sama belajar menulis daripada Ustaz Pahrol Mohamad Juoi, Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, Puan Sri Diah dan 10 lagi penulis yang arif 'menukang perkataan' menjadi bahan penulisan yang melentur hati. Klik di sini: Kelas penulisan online, Virtual Summit Sekolah Penulisan Ramadan 2021 

Monday, February 22, 2021

Apa Nak Buat Jika PdPR Anak Asyik Tercicir?

Setelah diumumkan sekolah akan dibuka untuk pembelajaran dan pengajaran secara bersemuka, terdengar banyak keluhan, sindiran mahupun bantahan. 

Saya secara peribadi, bersetuju dengan apa jua keputusan yang dibuat oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Situasi kita sekarang ni, umpama "ditelan mati mak, diluah mati bapa". Serba salah dibuatnya. 
Nak lepaskan anak-anak bersekolah, dengan kes yang masih tinggi, kita tak sanggup. Nak jadi cikgu anak-anak untuk semua subjek, pun kita tak sanggup.

Jadi apa pilihan yang kita ada? 
Tawakal dan bermohonlah pada Allah, agar Covid-19 segera berakhir. 

Apa fokus kita sekarang ni? 
Fokuslah untuk menyemak kerja-kerja sekolah anak sepanjang Pengajaran dan Pembelajaran di rumah (PdPR) ni. Semaklah jika ada yang tercicir, belum hantar atau tidak lengkap.

Perkara yang paling penting, adalah memastikan segala tugasan dan kerja sekolah yang diberi guru sepanjang PdPR berjaya disiapkan, sebelum kelas bersemuka nanti.

Ada rakan-rakan yang mengeluh kerana terlalu penat memantau kerja sekolah anak-anak, bukan seorang, bukan dua orang malah lebih dari tiga orang. Saya yang dua ketul tu pun terasa juga lelahnya, inikan pula lebih dari tiga orang anak.

Mungkin saya boleh berkongsi, apa yang saya lakukan bagi memastikan kerja sekolah anak-anak disiapkan dan mengelakkan kerja sekolah dari tercicir.

Sejak PdPR kedua ni, saya memang bergantung penuh pada JADUAL SEMAK yang saya buat untuk Faris dan Alisya. 

Setiap minggu saya akan pastikan jadual semak dicetak bagi membolehkan anak-anak mencatat segala kerja sekolah yang diberi dan tandakan segera jika telah berjaya disiapkan.

Macam mana nak mulakan?

1. Jadual PdPR dari pihak sekolah - setiap sekolah akan membekalkan jadual PdPR pada anak-anak. Cetak jadual tersebut, agar anak tidak tercicir sesi pembelajaran atas talian.


2. Buat jadual semak, berdasarkan jadual PdPR sekolah - perkara penting yang perlu ada dalam jadual semak adalah, tarikh, tajuk pembelajaran pada hari tersebut dan ruangan untuk tanda medium yang digunakan seperti Google Meet (GM), Google Classroom (GC), Telegram mahupun Whatsapp. Jadual semak ni saya cetak setiap minggu, beserta tarikhnya. Kalau tak ada pencetak, buat template kosong pada kertas A4 dan isikan tarikh dan subjek untuk minggu berkenaan.


3. Ajar anak-anak untuk tandakan ✅ dengan pensil pada kerja sekolah yang telah berjaya disiapkan - menyiapkan kerja sekolah yang diberi adalah tanggungjawab anak-anak, jadi pastikan anak-anak faham akan tanggungjawab ini. Kaedah ini juga sangat sesuai untuk digunapakai oleh ibu-ibu yang berkerjaya, dalam memantau kerja sekolah anak-anak.

4. Saya akan tanda ✅ dengan pen, apabila selesai menghantar kerja sekolah tersebut dalam Google Classroom - biasanya pada sebelah malam, saya akan semak kerja sekolah, ambil gambar dan hantar di Google Classroom/Whatsapp. Part ambil gambar kerja sekolah, memang saya yang buat, sebab kalau anak-anak yang ambil takut tak jelas dan sukar untuk ditanda oleh cikgu. 


5. Elakkan anak-anak menangguh kerja sekolah - menangguh kerja sekolah ni, bukan buat kita je stres, anak-anak pun akan stres. Jadi kena selalu ingatkan, jika boleh, siapkan kerja sekolah pada hari yang sama. Selesai tugasan hari ini, esok anak-anak dah boleh fokus dengan tajuk yang baru. 

Saya gunakan jadual semak ni dari minggu pertama persekolahan 2021. Memang sangat-sangat membantu saya dan anak-anak untuk 'track' dan 'double check' kerja sekolah yang diberikan oleh cikgu.

Jika rasa perkongsian ini bermanfaat, boleh turut cuba dan praktikkan. 

Kurang sikit sakit kepala bila ada jadual. 😅
#norakarim
#jadualsemakpdpr
#sharingwithlove

Jika nak dapatkan buku-buku rujukan sekolah, boleh klik katalog ni dan bagitau hat mana berkenan ya. Boleh Whatsapp saya, www.wasap.my/60193441384/bukurujukansekolah: https://semuanyabuku.com/rujukan-sekolah-and-ipt-en-2/

Friday, September 04, 2020

Laksa Sempoi Tapi Sedap 😋

Saya kalau masak laksa, suka ikan sardin tu tak hancur sangat. Jadi memang tak kisar... suka kunyah isi ikan macam tu.

Ni pun taklah rajin sangat. Tapi Faris minta lama dah laksa ni. Kesian pula. Jadi masaklah juga.


LAKSA SEMPOI 

1 bungkus laksa - rebus hingga masak dan ketepikan
6-8 ekor ikan sardin
1 tin sardin (saiz sederhana) - ambil ikan sardin saja
3-4 asam keping
2 kuntum bunga kantan
4 ikat daun kesum - lagi banyak lagi sedap
2 sudu besar cili kisar
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
4-6 biji telur rebus
1 batang timun

Cara membuatnya:

1. Cuci bersih ikan sardin, kemudian rebus bersama air, asam keping dan garam.

2. Asingkan isi ikan sardin dan tulang. Hancurkan sedikit isi ikan.

3. Ambil ikan sardin dalam tin dan hancurkan bersama isi ikan sardin tadi.

4.Masukkan semula isi ikan yang telah siap dihancurkan ke dalam air rebusan ikan tadi.

5. Masukkan cili kisar, daun kesum dan bunga kantan. Kacau rata dan biarkan sehingga mendidih.

6. Tambahkan gula dan garam jika perlu.

Siap untuk dihidang bersama telur rebus dan hirisan timun.

Saya suka makan macam ni je... kalau nak letak hirisan nanas, cili merah dan bawang besar pun boleh. Ikut selera masing-masing. 😁

Kawan-kawan jangan lupa cuba di rumah ye. Mesti sedap... Selamat mencuba.

Masak sendiri, puas makan. 😄

Friday, August 07, 2020

7 Hari Mencintaiku 2: Terima Kasih Pada Siapa?

Saya ni tak sempat nak tengok TV.

Selalu kalau saya rasa nak tengok apa-apa rancangan TV saya akan rekod je dulu... Bila-bila saya ada masa, barulah saya tengok cerita yang saya rekod tu.

Semalam saya tengok drama 7 Hari Mencintaiku 2, episod 24 kalau tak silap, sambil makan tengah hari.

Ada satu scene, Nad bagi pregnancy test pada Dr Zaidi. Lepas tu, adalah dialog-dialog Zaidi yang menunjukkan betapa gembiranya dia dapat berita Nad mengandung tu. Dan ayat akhir yang Zaidi cakap, "terima kasih sayang".


Alisya pandang tepat ke mata saya...

"Apa?" tanya saya sambil mengangkat kening.

"Kenapa dia kena cakap terima kasih dekat isteri dia sebab mengandung?" soalnya.

"Ah, mula dah...," bisik saya dalam hati.

"Ye la, kenalah cakap terima kasih, sebab nanti yang akan muntah-muntah... pening-pening, tak selera makan... bengkak kaki... sakit pinggang, hidung kembang, muka tak cantik... kan semua isteri yang tanggung. Itu baru fasa mengandung je. Nanti fasa kedua lepas baby keluar... nak mandikan baby, nak susukan baby, tak lena tidur... aih, macam-macam lagilah, isteri juga tanggung tu. Itu baru fasa kedua... fasa ketiga...," belum sempat saya sambung lagi Alisya mencelah.

"Tak, tak... bukan ke dia patut cakap terima kasih dekat Allah, sebab Allah bagi isteri dia mengandung. Patutnya cakap alhamdulillah..."

😆😆😆

Terdiam Mama kamu nak...

Ya, ucap alhamdulillah, tanda terima kasih dan syukur pada Allah atas apa jua kurniaan rezeki.
#alisyafarha
#10tahun
#7harimencintaiku2

Saturday, August 01, 2020

Bermula 1 Ogos = Wajib Pakai 'Mask'



Awak, jangan lupa ye, bermula hari ini, 1 Ogos, kerajaan mewajibkan pemakaian pelitup separuh muka di tempat awam. 

1. Pakai pelitup separuh muka dengan betul. 
2. Jaga penjarakan fizikal. 
3. Amalkan etika batuk dan bersin yang betul. 
4. Cuci tangan atau pakai cecair pembasmi kuman dengan kerap. 

Perkara di atas penting bagi menyekat penularan wabak Covid-19. Kita belum menang. 

Jaga diri ye semua... 💞 

#kitajagakita 
#COVID19 
#malaysiaboleh

Ini tanggungjawab semua rakyat Malaysia.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...