Nuffnang Ads

Agoda Ads

Friday, September 27, 2019

5 Sebab Kita Perlukan 'Me Time'


Tekun saya meneliti dan membalas setiap satu komen tentang 'me time' kelmarin.


Seronok membaca cara rakan-rakan menyempurnakan masa untuk diri sendiri.

Berdasarkan respon kelmarin, saya rasakan jawapan kak Juliet Jumadil ni yang paling rare dan saya tak terfikir.

"Ada 10 minit untuk makan kuaci."

Saya akui, sebenarnya 'me time' ni, tak semestinya seminggu sekali atau sebulan sekali.

Tapi dalam sehari kalau dapat masa 10 minit untuk makan kuaci pun dah sangat menyeronokkan. Apatah lagi, makan tanpa diganggu anak-anak yang masih kecil.

Hasil komen yang ditinggalkan oleh rakan-rakan lain, saya simpulkan seperti berikut, mengikut turutan terbanyak:
1. Makan dan menikmati kopi
2. Memanjakan diri di spa, membeli-belah, keluar bersama rakan-rakan dan tidur
3. Menonton movie, mendengar muzik dan melayari internet
4. Menghadiri seminar dan beriadah
5. Bercuti, memandu sendirian, berkurung dalam bilik, membelek album gambar, mandi dengan tenang (tanpa diganggu anak-anak) dan menghabiskan waktu untuk solat, zikir serta membaca Al-quran.

Rata-rata bersetuju, 'me time' ni sangat perlu bagi lelaki mahupun perempuan, baik yang masih bujang mahupun yang telah berumahtangga.

'Me time' dalam erti kata lain 'self-reward' atau cara kita menghargai diri sendiri, memberikan banyak kelebihan, antaranya:

a) Mengurangkan tekanan - melepaskan seketika segala urusan kerja dan tanggungjawab harian, berikan diri sendiri sedikit ruang untuk 'bernafas'. Rehat sebentar daripada tanggungjawab harian adalah penting bagi mengurangkan rasa stres.

b) Meningkatkan konsentrasi, lebih produktif dan refresh diri - biasanya, dengan membuat apa yang kita suka, akan meningkatkan rasa happy. Maka secara automatik, kita dapat merancang kerja dengan lebih baik.

c) Menjadi lebih fokus dan kreatif - percaya atau tidak, apabila kita penuhi kehendak diri sendiri, seperti memanjakan diri di spa, melakukan hobi yang disukai, waima menghirup secangkir kopi, akan mengubah daya fikir kepada yang lebih baik. Kan bagus macam tu?

d) Memperbaiki hubungan dengan pasangan, anak-anak, rakan sekerja dan mereka yang di sekeliling kita - adakalanya kita tidak sengaja menyinggung perasaan orang di sekeliling kita, jika dalam keadaan terlalu penat atau letih. Beri peluang kepada diri sendiri untuk 'take a break', pasti kemudiannya kita lebih seronok untuk bergaul dengan sesiapa saja.

e) Muhasabah diri - ini adalah perkara yang paling penting bagi saya. Dalam ruang dan peluang bersendirian, ambillah masa untuk muhasabah diri sendiri. Mungkin boleh disenaraikan apa kelemahan diri dan cuba perbaiki dari masa ke masa. Setiap kali kita cuba muhasabah diri, insya-Allah, kita akan nampak perubahan yang lebih positif dalam diri sendiri.

'Me time', boleh jadi salah satu terapi diri dan mengelakkan rasa murung, memberontak malah rasa benci pada diri sendiri. Bahaya tau jika dipendam lama.

Like dan share, jika bermanfaat.

'Me time' = 'positive me'

2 comments:

  1. kak, kalau tak keberatan boleh tak saya nak masukkan kata-kata akak untuk 'muhasabah diri' di atas dalam buku terbaru saya?

    ReplyDelete
  2. Bagi sy, penting sesekali ber me time. Buat perkara2 yg menyenangkan hati sndiri. Bersendirian dlm bilik pun dah jadi me time bg sy. Hihi. Yg penting ada masa sndiri:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...