Nuffnang Ads

Agoda Ads

Thursday, October 23, 2014

Saya Sedang Berpantang!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Ya, saya sedang berpantang. Tapi bukanlah berpantang sebab saya pregnant @ keguguran, jauh sekali pantang bersalin... :p

Saya mengalami bisa-bisa pinggang hingga ke kaki (tumit to be exact)... tak tau nak cakap la sakit macam mana... Macam nyucuk-nyucuk gitu la kot. Dalam keadaan encik hubby yang jauh beribu batu dari Malaysia, anak-anak yang masih belum tahu apa-apa... memang menakutkan!

Bayangkanlah saya yang sedang sakit ni tinggal bertiga dengan Faris dan Alisya sepanjang 7 hari lepas (encik hubby bertugas di Jepun), rutin hantar dan ambil anak pergi balik sekolah, buat kerja rumah mengemas, masak dan lain-lain... Terasa sangat menyakitkan dan memenatkan..

Sampai satu tahap tak mampu nak tahan sakit, saya Whatsapp kakak saya, menaip mesej sambil menangis... Masa tu saya fikir, kalau la jadi apa-apa pada saya... macam manalah anak-anak saya.

Si Alisya yang sangat prihatin, bila tengok saya menangis terus dia urut tapak kaki kanan saya... (dia tahu saya sakit kaki). Walaupun tangannya yang kecil tu tak mampu kurangkan sakit saya, tapi saya rasa tenang juga...

Merata jugalah saya mencari tukang urut/bidan. Pada saya jika diurut mungkin akan rasa lega. Dapat call dan buat appointment dengan bidan untuk berurut sebelah malam lepas Isyak Selasa hari tu... Mikirkan malam dan keadaan saya yang sakit, kakak saya sarankan minta staff encik hubby saya temankan.

Sebab sakit sangatkan, saya dengan tak malunya mesej staff encik hubby saya, Shida. Mujurlah Shida sudi nak tolong saya. Tapi.... nak dijadikan cerita lepas Maghrib tu, bidan tu call kata dia ada hal pula... Frust jugalah saya... Maklum la tengah sakit, tiba-tiba cancel berurut pula.

Malam tu juga Shida tolong saya cari bidan lain... Merata juga dia tanya orang. Baiknya Shida... Dan akhirnya jumpa! Terus saya set appointment esoknya. Bidan tu datang sendiri ke rumah saya.

Kata bidan tu, saya kena bisa sejuk. Kebanyakan urat bergumpal. Sakitnya tak tau nak cakap la... Makin diurut untuk dileraikan gumpalan tu, makin sakit rasanya. Peranakan pun sedikit turun, menyebabkan sakit berganda!

Alang-alang dah jumpa bidan, saya minta untuk diurut satu badan 3 hari berturut. Termasuk sengkak.

Sekarang ni baru la rasa lega sikit badan saya ni... Bidan tu pesan, saya kenalah berpantang sikit, agar tak kena bisa sejuk lagi lain kali.

Berikut adalah tips elak bisa sejuk yang diberikan tukang urut/bidan kepada saya.

1. Kena sentiasa pakai selipar/stokin di rumah.
2. Elakkan minum ais/air sejuk.
3. Elakkan makan sayur-sayur yang sejuk.
4. Kurangkan penggunaan air-cond. (Saya rasa memang ni sebab utama. Saya memang tak tahan air-cond, setiap malam pasang air-cond, sebab Faris alah kipas, sebab ada mild resdung. So, malam pun saya kena pakai stokin)
5. Disebabkan darah saya tak mengalir betul, bidan sarankan saya tidur, dengan kaki di tinggikan sedikit dari kepala.)

Alhamdulillah sekarang dah makin lega... tak de lagi bisa-bisa badan... Encik hubby pun balik dari Jepun hari ni... makin legalah saya...

Nota kaki: Saya kongsikan nombor telefon tukang urut/bidan ni. Manalah tahu ada orang yang mencari tukang urut/bidan sekitar Melaka. Kak Lela: 012-3131715 (Masjid Tanah)

15 comments:

  1. Alhamdulillah. Akhirnya ada penyelesaian.

    Iyalah, kita ni kadangkala makan ikut sedap tekak je... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak... makan tak pantang... huhuhuh rasakan!

      Delete
  2. selamat berpantang sis. semoga baik2 belaka

    ReplyDelete
  3. Semoga cepat sembuh ye. Betul la badan kita ni mmg kena tiptop sihat sbb keluarga bergantung pd kita kan.. saya pulak ambil suplemen utk make sure badan sihat n cergas.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. saya pn xleh sejuk... huhuhu moga sis sihat sentiasa...

    ReplyDelete
  5. Salam kenal...dan salam ukwah...terbaca entry ni.. mulanya..ingtkan pantang lepas bersalin...rupanya... tapi mmg kan..badan kita wanita..ibu ni.. lepas bersalin..lengguh2..cepat rasa ngilu... tapi apa pun.. moga cepat sembuh tau...anak2 sangat perlukan ibu dia yg ceria dan happy...

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah..nasib baik dah ok..ksian akak..

    ReplyDelete
  7. Sy pakai stokin elken setiap malam masa tido bagus utk pengaliran darah dan yg berpenyakit....stokin tu mahal tp berbaloi kerana hasilnya memuaskan dan leh tahan 5 tahun.

    ReplyDelete
  8. my bonda pernah kena mcm ni . bawa hospital detect sakit saraf n cuma diberi pil thn sakit . pastu bawa berurut . rupanya ada masalah pada urat di bhg perut . sblm tu my bunda terjatuh ... semoga sudah sembuh sakitnya .

    ReplyDelete
  9. patut lama tak nampak
    harap akak dah sihat sepenuhnya ye

    ReplyDelete
  10. semoga cepat sembuh..mujur ada anak yg prihatin..en suami pun dah balik tu..mesti cepat lega.hehe

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah.smga baik baik aja sekrang ni ye akak.take care..
    thnaks berkongsi akak.
    alhamdulillah, sy skrg pon pakai stokin lagi walapon lps bpntang.dh terbiasa dr sebelum mengandung hihi

    ReplyDelete
  12. semoga cepat sembuh...sy pon suka pakai stokin kt umah...hihihihi

    ReplyDelete
  13. Salam ..
    Harap nora dah sembuh sepenuhnya..ikutlah apa nasihat bidan tu supaya tak berulang lagi...

    ReplyDelete
  14. moga cept sembuh...bestnyee dpt berurut ..memg urat bgumpal ni sakit...bidan biasa main situ je kan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...