Nuffnang Ads

Agoda Ads

Thursday, April 24, 2014

"Faris Suka Kelas Jawi..."

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Semalam masa saya jemput Faris balik dari sekolah agama... Mukanya sangat berseri-seri... Sepanjang dia berjalan keluar dari sekolah menuju ke saya, dia tersengih-sengih... Dalam hati saya... mesti ada cerita best ni... (^_^)

Sampai je dekat saya, dia pun mula cerita...

Faris: Hari ni Faris pandai... Ustazah Jawi cakap Adam Faris pandai...! (sambil tak habis-habis tersengih-sengih)

Saya: Ye ke? Faris pandai buat apa hari ni? (saya?! semestinya excited nak dengar cerita)

Faris: Tadi Ustazah Jawi tulis dekat papan hitam... Lepas tu dia tanya siapa nak baca... Faris angkat tangan... Lepas tu pegi depan, pegang pembaris... Lepas tu Faris baca... Semua kawan-kawan ikut... "Buku Jawi Nani" (dalam tulisan Jawi... dapat bayangkan tak dia siap buat gaya lagi masa cerita kat saya.. :p )

Saya: Wah, pandainya... Faris memang pandai baca Jawi pun kan? Dekat dalam buku tulis Faris tu, Ustazah ada tulis "Boleh Membaca". Bagus la dia...

Faris: Lepas Faris baca tu kan... Ustazah dah cakap bagus... Lepas tu ustazah suruh Faris duduk... Tapi Faris nak baca lagi yang lain-lain tu...

Saya: Baca satu je la... yang lain tu kena bagi orang lain baca juga....

Faris: Tapi PERUT Adam Faris ni asik cakap "nak baca... nak baca..." (sambil ramas-ramas perut dia tu...)

Saya macam biasa... tukang gelak sakan!!! 

Faris: Kenapa mama laka?! (kelakar a.k.a gelak)

Saya: Bukan PERUT yang cakap kot... tapi... hm... HATI Faris kot yang cakap... 

Faris: Apa-apalah... (ok, sekarang dia dah pandai merajuk sikit... bila dia malas nak layan saya dia cakap "apa-apalah" :p ) Tapi Faris suuuukkkkaaaa sangat kelas Jawi... Adam Faris nak jadi Ustaz...! (Amin... InsyaAllah... Moga Allah perkenankan permintaanmu, Faris) Kelas Bahasa dengan English tu Faris tak suka.... 

Saya: Eh, kalau nak jadi Ustaz, kena la pandai bahasa dengan English juga...

Faris: Tu yang Faris susah tu...! 

Saya: Tak pe, pelan-pelan... Nanti lama-lama Faris pandai la... (dia terus senyap dan pandang luar tingkap... sambil tersengih-sengih lagi...)

Inilah result mata pelajaran Jawi dan Khat bagi ujian kali pertama sekolah agama Faris baru-baru ni. (Result lain saya buat entri lain...)
Faris ni memang suka sangat eja nama dia macam tu...
walaupun dia tahu salah... dia tetap eja gitu juga! Haih!

Tapi agak-agak siapa ingat lagi masa awal-awal tahun Faris mengamuk tak nak pergi sekolah agama?
http://dialoguda.blogspot.com/2014/01/seminggu-kelelahan.html

Dulu macam ni la dia bila kena pergi sekolah agama... sekarang dah pasang niat nak jadi Ustaz... Alhamdulillah... (^_^)


Nota kaki: Anak-anak... mereka sangat sukakan pujian... Dengan adanya pujian, mereka akan jadi lebih bersemangat...! Bukan susah pun kan nak beri pujian... So, jom sama-sama kita belajar berikan pujian kepada anak-anak atas apa jua perkara baik yang mereka lakukan... InsyaAllah mereka akan jadi lebih positif! 

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


21 comments:

  1. wah auntie yana tumpang gembira faris pandai jawi
    teruskan usaha ye sayang, all the best =)

    ReplyDelete
  2. Mudah-mudahan dimakbulkanlah permintaan Faris nak jadi Ustaz... Tapi ustaz yang pandai bahasa Melayu dan English jugaklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin.... moga boleh jadi macam ustaz MS juga :D

      Delete
  3. wah...dah pandai bahasa jawi yer...mama dia lagi la suka kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. er... er... er... mama dia mmg suka... tapi mama dia pun tak la pandai jawi... huhu

      Delete
  4. Assalamualaikum kak nora, alhamdullilah. bijak faris ni.. suka kelas jawi ye... semoga membesar dengan sihat dan jadi anak yang soleh ye Faris. singgah menabung clinique sini~~~

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah. memang suka ati kalau anak suka gi skola.
    good boy faris!

    ReplyDelete
  6. igt lagi muka faris tak nak pergi sekolah yg ni..Alhamdulillah sekarang ni dah pandai,suka belajar jawi..semoga jadi ustaz Insyaallah

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah.... moga Faris membeso jadi anak yang soleh... dan cita2 menjadi ustaz tercapai.....

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah.. saya yang baca ni pun tumpang rasa eksaited…. Dah makin suka Faris pergi sekolah agama yer..
    Faris tertukar ke antara hati dgn perut NK? Hihihi, suka sgt saya baca cerita NK pasal Faris ni… Makin lama, makin panjang akal… Moga dapat jadi ustaz bila besar nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... Faris ni memang sokmo gitu... 😅 Amin, tq Nur..

      Delete
    2. Alhamdulillah... Faris ni memang sokmo gitu... 😅 Amin, tq Nur..

      Delete
  9. Alhamdulillah. Pandai dah faris baca jawi.

    ReplyDelete
  10. wow hebat.. nak jadi ustaz lagi.. harap-harap jadi kenyataan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...