Nuffnang Ads

Agoda Ads

Wednesday, July 15, 2020

Norma Baharu Sekolah

Seronok dengar cerita Faris balik dari sekolah tadi. Hari ni kan hari pertama sekolah ala norma baharu PKPP.

Dari malam semalam lagi cikgu kelas dah maklumkan, yang anak-anak wajib pakai pelitup muka yang kosong (tanpa corak), bawa cecair pembasmi kuman dan bawa tisu basah.

Mula-mula musykil juga kenapa kena bawa tisu basah, rupanya, tisu tu akan digunakan oleh pelajar untuk lap meja dan kerusi selepas tamat waktu persekolahan.


Waktu persekolahan dilewatkan untuk sesi petang, bagi megelakkan murid-murid sesi pagi dan petang bertembung. Sekarang Faris masuk sekolah jam 1.40 petang.

Dulu sebelum PKP, Faris masuk sekolah sebelum jam 1.05. Sebab biasanya mereka akan duduk di tapak perhimpunan dan bersedia untuk solat Zohor berjemaah yang akan diimamkan oleh para pelajar sendiri.

Tapi mulai hari ini, pelajar wajib solat Zohor dan Asar di rumah. Surau sekolah ditutup sepenuhnya sehingga diberitahu kelak.

Waktu pulang pula jika dulu jam 6.40 petang, sekarang 6.10 dah boleh balik.

Selain diambil suhu, jaga jarak dan cuci tangan sebaik masuk sekolah... para pelajar akan terus masuk ke kelas masing-masing. Tiada perhimpuan dalam norma baharu sekolah Faris.

Dalam kelas pula, kalau dulu, murid yang tinggi duduk di belakang, sekarang ni, meja dan kerusi juga telah disusun dengan jarak satu meter oleh pihak sekolah. Jadi, mereka hanya dibenarkan duduk di kerusi dan meja yang ditetapkan.

Macam sekolah Faris, pelajar disusun ikut nama dalam senarai kelas... jadi "untunglah" Adam Faris yang first dalam senarai kelas, maka dia duduk depan sekali. Betul-betul depan meja cikgu. 😅

Waktu rehat, murid sangat digalakkan untuk membawa bekal sendiri. Jika hendak membeli di kantin, mereka perlu mengisi borang pembelian dengan meletakkan jenis makanan dan minuman yang dikehendaki serta memberikan wang yang cukup.


Seorang wakil bagi setiap kelas akan turun dan membeli makanan di kantin. Pelajar hanya dibenarkan makan di dalam kelas dan ditempat duduk masing-masing.

Sama juga jika pelajar nak membeli sesuatu di koperasi. Mereka perlu mengisi borang pembelian, serahkan duit yang cukup dan wakil kelas akan belikan.

Oh lagi satu yang saya sangat surprise, rupanya waktu nak ke tandas juga telah ditetapkan oleh pihak sekolah.

Kelas Faris hanya boleh keluar ke tandas dalam tempoh masa yang ditetapkan, iaitu antara jam 2.00 hingga 3.30 petang. Nak buang air pun kena plan sekarang. 😅

Saya tanya Faris, overall suka ke dengan norma baharu ni?

Dia jawab, "Ayies ok je... cuma kalau dulu waktu rehat boleh kongsi dan tukar-tukar makanan. Sekarang tak boleh dah... kalau orang bawa bekal sedap, boleh tengok je la..."

Ha nampak tak.. hat lain dia tak kisah pun... bab makan dia touching sikit. 😆 Sebab sejenis suka makan macam Mama dia.

Kurangkan pergerakan, elak penularan.
Ditulis seperti yang diceritakan oleh Adam Faris.
#norakarim
#normabaharusekolah
#adamfaris
#tingkatan1

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...