Nuffnang Ads

Agoda Ads

Friday, September 04, 2020

Laksa Sempoi Tapi Sedap 😋

Saya kalau masak laksa, suka ikan sardin tu tak hancur sangat. Jadi memang tak kisar... suka kunyah isi ikan macam tu.

Ni pun taklah rajin sangat. Tapi Faris minta lama dah laksa ni. Kesian pula. Jadi masaklah juga.


LAKSA SEMPOI 

1 bungkus laksa - rebus hingga masak dan ketepikan
6-8 ekor ikan sardin
1 tin sardin (saiz sederhana) - ambil ikan sardin saja
3-4 asam keping
2 kuntum bunga kantan
4 ikat daun kesum - lagi banyak lagi sedap
2 sudu besar cili kisar
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
4-6 biji telur rebus
1 batang timun

Cara membuatnya:

1. Cuci bersih ikan sardin, kemudian rebus bersama air, asam keping dan garam.

2. Asingkan isi ikan sardin dan tulang. Hancurkan sedikit isi ikan.

3. Ambil ikan sardin dalam tin dan hancurkan bersama isi ikan sardin tadi.

4.Masukkan semula isi ikan yang telah siap dihancurkan ke dalam air rebusan ikan tadi.

5. Masukkan cili kisar, daun kesum dan bunga kantan. Kacau rata dan biarkan sehingga mendidih.

6. Tambahkan gula dan garam jika perlu.

Siap untuk dihidang bersama telur rebus dan hirisan timun.

Saya suka makan macam ni je... kalau nak letak hirisan nanas, cili merah dan bawang besar pun boleh. Ikut selera masing-masing. 😁

Kawan-kawan jangan lupa cuba di rumah ye. Mesti sedap... Selamat mencuba.

Masak sendiri, puas makan. 😄

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...