Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, February 22, 2021

Apa Nak Buat Jika PdPR Anak Asyik Tercicir?

Setelah diumumkan sekolah akan dibuka untuk pembelajaran dan pengajaran secara bersemuka, terdengar banyak keluhan, sindiran mahupun bantahan. 

Saya secara peribadi, bersetuju dengan apa jua keputusan yang dibuat oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Situasi kita sekarang ni, umpama "ditelan mati mak, diluah mati bapa". Serba salah dibuatnya. 
Nak lepaskan anak-anak bersekolah, dengan kes yang masih tinggi, kita tak sanggup. Nak jadi cikgu anak-anak untuk semua subjek, pun kita tak sanggup.

Jadi apa pilihan yang kita ada? 
Tawakal dan bermohonlah pada Allah, agar Covid-19 segera berakhir. 

Apa fokus kita sekarang ni? 
Fokuslah untuk menyemak kerja-kerja sekolah anak sepanjang Pengajaran dan Pembelajaran di rumah (PdPR) ni. Semaklah jika ada yang tercicir, belum hantar atau tidak lengkap.

Perkara yang paling penting, adalah memastikan segala tugasan dan kerja sekolah yang diberi guru sepanjang PdPR berjaya disiapkan, sebelum kelas bersemuka nanti.

Ada rakan-rakan yang mengeluh kerana terlalu penat memantau kerja sekolah anak-anak, bukan seorang, bukan dua orang malah lebih dari tiga orang. Saya yang dua ketul tu pun terasa juga lelahnya, inikan pula lebih dari tiga orang anak.

Mungkin saya boleh berkongsi, apa yang saya lakukan bagi memastikan kerja sekolah anak-anak disiapkan dan mengelakkan kerja sekolah dari tercicir.

Sejak PdPR kedua ni, saya memang bergantung penuh pada JADUAL SEMAK yang saya buat untuk Faris dan Alisya. 

Setiap minggu saya akan pastikan jadual semak dicetak bagi membolehkan anak-anak mencatat segala kerja sekolah yang diberi dan tandakan segera jika telah berjaya disiapkan.

Macam mana nak mulakan?

1. Jadual PdPR dari pihak sekolah - setiap sekolah akan membekalkan jadual PdPR pada anak-anak. Cetak jadual tersebut, agar anak tidak tercicir sesi pembelajaran atas talian.


2. Buat jadual semak, berdasarkan jadual PdPR sekolah - perkara penting yang perlu ada dalam jadual semak adalah, tarikh, tajuk pembelajaran pada hari tersebut dan ruangan untuk tanda medium yang digunakan seperti Google Meet (GM), Google Classroom (GC), Telegram mahupun Whatsapp. Jadual semak ni saya cetak setiap minggu, beserta tarikhnya. Kalau tak ada pencetak, buat template kosong pada kertas A4 dan isikan tarikh dan subjek untuk minggu berkenaan.


3. Ajar anak-anak untuk tandakan ✅ dengan pensil pada kerja sekolah yang telah berjaya disiapkan - menyiapkan kerja sekolah yang diberi adalah tanggungjawab anak-anak, jadi pastikan anak-anak faham akan tanggungjawab ini. Kaedah ini juga sangat sesuai untuk digunapakai oleh ibu-ibu yang berkerjaya, dalam memantau kerja sekolah anak-anak.

4. Saya akan tanda ✅ dengan pen, apabila selesai menghantar kerja sekolah tersebut dalam Google Classroom - biasanya pada sebelah malam, saya akan semak kerja sekolah, ambil gambar dan hantar di Google Classroom/Whatsapp. Part ambil gambar kerja sekolah, memang saya yang buat, sebab kalau anak-anak yang ambil takut tak jelas dan sukar untuk ditanda oleh cikgu. 


5. Elakkan anak-anak menangguh kerja sekolah - menangguh kerja sekolah ni, bukan buat kita je stres, anak-anak pun akan stres. Jadi kena selalu ingatkan, jika boleh, siapkan kerja sekolah pada hari yang sama. Selesai tugasan hari ini, esok anak-anak dah boleh fokus dengan tajuk yang baru. 

Saya gunakan jadual semak ni dari minggu pertama persekolahan 2021. Memang sangat-sangat membantu saya dan anak-anak untuk 'track' dan 'double check' kerja sekolah yang diberikan oleh cikgu.

Jika rasa perkongsian ini bermanfaat, boleh turut cuba dan praktikkan. 

Kurang sikit sakit kepala bila ada jadual. 😅
#norakarim
#jadualsemakpdpr
#sharingwithlove

Jika nak dapatkan buku-buku rujukan sekolah, boleh klik katalog ni dan bagitau hat mana berkenan ya. Boleh Whatsapp saya, www.wasap.my/60193441384/bukurujukansekolah: https://semuanyabuku.com/rujukan-sekolah-and-ipt-en-2/

3 comments:

  1. saya pun ada buat list semakan pdpr anak anak... kalau tak memang huru hara mak nya ni

    ReplyDelete
  2. Memang susah untuk kanak kanak belajar pada tahun 2020. Satu tahun sudah berlepas dengan covid-19. Harap semua akan Ok dan kanak kanak boleh masuk sekolah semula.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...