Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, March 15, 2021

Resipi Mudah: Roti Gula

Dilema roti putih.

Bila tak ada roti putih ni dekat rumah, kelam-kabut cari dan beli. Kononnya item wajib ada di rumah. Bila dah ada dekat rumah, tak dimakannya, tau-tau dah sampai tarikh luput. 

Aduhai...

Jomlah mak-mak, kita jadi rajin sikit, buat roti gula. Bahan-bahan pun senang je. Roti putih, margerin dan gula. Oh ya, saya pakai air fryer, mudah.

1. Mula-mula panaskan air fryer, suhu 180° selama lima minit. 

2. Sapukan margerin pada roti putih. Sapukan nipis-nipis pada sebelah saja permukaan roti.

3. Kemudian taburkan gula, juga nipis-nipis saja tau. Jangan beria sangat tabur tu.

4. Potong roti kecil-kecil. Saya potong tiga bahagian. Senang sikit nak makan. Terpulanglah nak potong macam mana ya.

5. Susun dalam air fryer, suhu 180° dan masak selama lima minit. 


6. Bila dah siap, keluarkan dan biarkan sejuk dulu. Kemudian baru masukkan dalam bekas.


Yey, dah siap. 

Tapi ajaibnya, bila buat roti gula ni, tak sampai lima minit, lenyap semua. Habis selama ni orang dalam rumah ni tak nampak ke roti tu? 

Pelik sungguhlah... 😅

* Kalau tak ada air fryer, boleh je pakai pemanggang ajaib ataupun pembakar roti tu. Kena kreatif sikitlah nak adjust suhu dan kena rajin tengok. Kalau masukkan dalam pembakar roti, tak perlu potong kecil dan kena rajin sikitlah bersihkan pembakar roti tu lepas guna.


Nora Karim

Bila ada tak makan, bila tak ada, tanya. 

#NoraKarim #resipimudah #rotigula

t.me/dialoguda

t.me/gengsukabuku

t.me/celikmatematik


Oh ya, jom 'duduk sebelah' saya pada bulan Ramadan ini, kita sama-sama belajar menulis daripada Ustaz Pahrol Mohamad Juoi, Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, Puan Sri Diah dan 10 lagi penulis yang arif 'menukang perkataan' menjadi bahan penulisan yang melentur hati. Klik di sini: Kelas penulisan online, Virtual Summit Sekolah Penulisan Ramadan 2021 

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...