Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Wednesday, October 02, 2019

5 Tips Atasi Pasangan Berdengkur

Berpagi-pagian di kedai runcit untuk menambah stok barang dapur basah.

Melihat ayam, ikan dan sayur-sayur yang fresh juga adalah sebahagian daripada terapi minda. Dalam keasyikan memilih ayam, datang seorang wanita yang saya kira usianya awal 50an.

"Oit, awal pula datang hari ni..." dia menegur seorang lagi wanita yang sedang leka memilih ikan kembung.

"Ha, awal sikit je. Eh, kenapa sembab muka tu?  Macam tak cukup tidur je," balasnya setelah mengangkat muka dan memandang orang yang menegurnya.

"Aduhlah... tak tahulah aku. Dah berapa malam tak dapat tidur. Laki aku tu, berdengkur kuat ya amat. Tak boleh tidur dibuatnya," suaranya sedikit tinggi. Nak menunjukkan rasa amarahnya.

"Asal pagi je mulalah aku pun pening kepala sebab tak cukup tidur," sambungnya lagi.

"Penat sangat agaknya laki kau tu... bukan semalam katanya pergi Pahang hantar barang?" balas wanita yang sedang menunggu ikan kembungnya disiang.

"Serabutlah aku... rasa nak tekup je muka laki aku tu dengan bantal. Tak pun biar je dia tidur dalam lori tu. Dulu tak de pula berdengkur kuat macam ni. Ni sampai bergegar rumah rasanya," ceritanya sambil tergelak.

Beberapa orang yang mendengar perbualan itu, turut ketawa. Saya juga tersenyum. Senyum kerana melihat gelagatnya yang bersungguh-sungguh bercerita. Lagaknya seperti peserta kanak-kanak bagi pertandingan bercerita. 

"Kalau tekup dengan bantal, innalillahlah nanti. Kang sunyi pula malam kau," balas rakannya dengan tawa yang masih berbaki.


Entahlah, bukankah sebagai seorang isteri, kita patut rasa syukur...

1. Kerana malam kita bertemankan dengkur sang suami. Ada orang sepanjang hidupnya tidak dikurniakan pasangan hidup pun. Malah ada juga suami yang tak balik ke rumah dan mencari keseronokan lain di luar rumah.

2. Kisah ini walau nampak kelakar, tapi sedar tak... kita sedang menceritakan aib suami kepada orang lain. Ya, ini aib suami kita yang perlu disimpan di dalam rumah, tidak perlu dijaja kepada orang lain walaupun atas dasar bergurau.

3. Jika rasa hilang punca bagaimana nak menyelesaikan masalah dengkur pasangan kita, mungkin boleh lakukan beberapa perkara ini:

a) sediakan air panas, dan minta suami mandi dengan air yang sedikit panas sebelum tidur. 

b) jika kuat sangat dengkurnya, kejutkan supaya dia dapat tukar posisi tidur. Tidur secara mengiring adalah lebih baik dari menelentang.

c) di farmasi ada dijual pelekat jalur hidung bagi memudahkannya untuk bernafas ketika tidur.

d) pasangkan pelembab udara (air humidifier atau air dffuser) bagi mengekalkan udara yang lembab disamping haruman seperti lavender bagi tidur yang lena.

e) minum banyak air suam disebelah siang, bagi mengekalkan tahap hidrasi badan. Kurang air akan menyebabkan tekak bertambah kering.

Insya-Allah benda boleh settle, buat apa dicanang-canangkan pada orang?

Aib pasangan kita, mohon simpan dalam peti besi dalam rumah.

10 comments:

  1. setuju dengan tips akak, kadang suami tidur berdengkur tu sebab siangnya mereka kerja berat bukan macam dana ni yang ddk di opis je, tidur mengiring selalu dapat selesaikan masalah...

    ReplyDelete
  2. berdengkur disebabkan penat dan semua orang pernah berdengkur. yg tips no 3b tu memang berhasil

    ReplyDelete
  3. tips yang bagus ni Nora mungkin bermanfaat buat insan di luar sana, lama kak ana tak berkunjung ke sini kan :)

    ReplyDelete
  4. ini dinamakan dengkur tidak boleh bawa bincang

    ReplyDelete
  5. Klu cik suami berdengkur, sy sllu kejutkam suami tukar posisi tidur. Alhamdulillah berkesan. Tak selalu pun, kadang mgkin terlalu penat. Thanks for tips
    Ya;)

    ReplyDelete
  6. tips ni juga untuk diri sendiri yg berdengkur tanpa sedar akibat kepenatan yg melampau hehehe

    ReplyDelete
  7. masa memula kawin dulu mmg tak boleh tidur lah.
    then now almost 23 years.. mangli dah.. hehehehe

    ReplyDelete
  8. terima kasih dengan tips.. kadang anak saya yg kecik tu kalau da penat sagt mmg berdengku..hehe

    ReplyDelete
  9. hihi ct panggil ni konsert. kalo tidur dengan kawan2 cakap siap2 sorry kalo aku konsert. bezanya tahap konsert aku main gitar seruling atau bass hahahahaha..

    betulkan posisi leher ketika tidur. cuba tidur dengan 1 bantal saja. jangan himpit leher biar air flow tak tersekat. cubalah.. sebab x semua orang berdengkur tu sebab dia mmg gitu. kadang2 x sedar rasa nak tercekik pun iya..

    ReplyDelete
  10. Suami sy klw berdengkur sampai sy x boleh tido dibuatnya. Dia ada OSA sbb tu la bising ya amat. Tp klw dah pakai mesin cpad tu ok la. Kalau tak pakai saya yang tak boleh tido

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...