Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Thursday, May 31, 2018

THM Kumpul RM7j Lebih - Hebat Rakyat Malaysia

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Pada saat ada segelintir rakyat yang mempertikaikan usaha kerajaan mewujudkan Tabung Harapan Malaysia (THM), ada ramai lagi yang prihatin, sayang dan berjuang untuk membina semula negara.

Rakyat yang sayangkan Malaysia, tidak mempersoalkan kewujudan akaun tersebut, malah menyokong penuh usaha kerajaan. Tujuannya hanya satu, untuk mengurangkan hutang bagi membina semula negara.

Akaun ini sebenarnya diwujudkan atas permintaan dari rakyat sendiri. Kerajaan juga tidak mewajibkan rakyat untuk menyumbang, sebaliknya ia adalah atas ihsan rakyat yang prihatin. Jika mahu menyumbang silakan, jika tidak mahu menyumbang pun tiada masalah.

Lebih RM7 juta berjaya dikumpulkan dalam tempoh 24 jam sejak THM ditubuhkan semalam.

Subhanallah, hebat rakyat Malaysia! 😍

Sesiapa yang menderma ke THM akan dapat pengecualian cukai mengikut jumlah yang disumbangkan, jadi sila simpan resit ya.

Jumlah kutipan akan dikemaskini dan dimaklumkan kepada rakyat setiap hari jam 3 petang.

Kepada yang hendak menyumbang, berikut adalah nombor akaun THM.

Akaun Tabung Harapan Malaysia
Malayan Banking Berhad 
Nombor akaun: 5660 1062 6452

Nora Karim
Sekarang hari-hari tengok berita. Tunggu berita macam tunggu drama paling best di Malaysia. 😁

#malaysiabaru
#binasemulamalaysia
#tabungharapanmalaysia

Wednesday, May 30, 2018

Nombor Akaun Tabung Harapan Malaysia (THM)

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Hari ini Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir telah mengumumkan penubuhan akaun amanah dikenali sebagai, Tabung Harapan Malaysia (THM) yang akan dikendalikan oleh Kementerian Kewangan.

Tabung ini diwujudkan bagi membolehkan rakyat Malaysia untuk menyumbangkan bantuan kewangan bagi membantu kerajaan Malaysia membayar hutang negara.

Sejak kerajaan baru ditubuhkan, beberapa usaha dilakukan bagi mengurangkan kos perbelanjaan negara.

Antaranya, gaji menteri dikurangkan sebanyak 10%, jumlah menteri kabinet dikecilkan, bantuan sara hidup (menggantikan BRIM) diberikan kepada mereka yang selayaknya dan usaha-usaha lain untuk mendapatkan semula wang rakyat daripada skandal 1MDB.

Usaha kerajaan baru ini sedikit sebanyak menjadikan rakyat turut merasakan perlunya memberi sumbangan agar dapat sama-sama membina semula negara.

Jika anda hendak bantu bina semula negara, dan menyumbang.

Akaun Tabung Harapan Malaysia
Malayan Banking Berhad 
Nombor akaun: 5660 1062 6452

Kita pernah bersatu memilih kerajaan baru, tidak mustahil untuk kita sekali lagi bersatu mengumpul dana bagi membayar hutang negara.



Friday, May 25, 2018

Jihad Dakwah: Iktibar dari Tindakan Fikry Ibrahim

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Saya ada terbaca satu artikel tentang Fikry Ibrahim mengaburkan rambut Uqasha Senrose (untuk mempromosikan drama terbaru lakonan mereka) di Instagramnya.

Alasan yang diberikan Fikry, kerana dia tidak mahu menanggung dosa kerana menyebarkan gambar Uqasha yang tidak menutup aurat.

Kemudian saya membaca beberapa komen yang dituliskan netizen.

"Ala, poyo je Fikry ni... tunjuk alim pula."

"Wah sweetnya Fikry... nampak sangat kasih sayang dia sesama wanita Islam."

"Respect bro..."

"Part ni bagus dah bro... adalah lebih bagus kalau kau berlakon tak pegang-pegang tangan perempuan yang bukan muhrim... good luck."

Pada saya, tindakan Fikry ini adalah salah satu jihad dakwah.

Jihad dakwah, bukan tertumpu pada mereka yang bergelar Ustaz dan Ustazah saja. Tetapi ia adalah tanggungjawab setiap muslim untuk saling mengingatkan.

Dakwah tidak semestinya perlu berceramah di khalayak ramai. Dakwah bukan hanya dilakukan di surau atau masjid. Ia boleh disampaikan dalam pelbagai cara dan di mana sahaja. Malah boleh dilakukan secara santai.

Apa contoh lain jihad dakwah?

Penulis buku yang menuliskan  "bismillahirrahmannirrahim" pada permulaan bukunya - ini jihad dakwah.

Pemilik kedai makan yang menggantungkan doa sebelum makan dan doa selepas makan - ini jihad dakwah.

Penjual pakaian yang menyelitkan doa ketika memakai baju - ini jihad dakwah.

Penjual nasi lemak yang mencetak pembalut makanan dengan kata-kata hikmah - ini jihad dakwah.

Cikgu atau pensyarah berkongsi kata-kata hikmah, hadis atau kisah ringkas para Nabi sebelum memulakan kelas - ini jihad dakwah.

Suatu ketika dulu, saya juga pernah ditegur oleh seorang rakan melalui private message, apabila saya memuat naik gambar seorang rakan yang memakai tudung tetapi lengannya terdedah - teguran kepada kebaikan juga salah satu jihad dakwah.

Pendek kata, apa jua perkara yang mengajak kepada kebaikan itulah jihad dakwah.

Bagaimana nak dapat pahala jihad dakwah dengan mudah?

1. Sebarkan salam - jika keluar rumah, dan berjumpa dengan saudara seagama kita ucapkanlah Assalamualaikum. Secara tak langsung kita dalam usaha mengeratkan silaturrahim antara satu sama lain.

"Sebarkan salam sesama kamu kerana ia dapat menyemarakkan kasih sayang." - hadis direkodkan oleh al-Hakim.

2. Tulis zikir atau selawat (contoh: Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar) pada wall media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram. Setiap kali orang membacanya kita peroleh pahala.

3. Kongsikan waktu solat - apabila masuknya waktu solat, kongsikannya di media sosial, secara tidak langsung kita mengingatkan tentang masuknya waktu solat. Kalau ada yang terbaca status kita dan dia segera solat, maka kita juga akan mendapat pahala.

4. Kongsikan apa juga ilmu atau bahan bacaan yang boleh memberikan manfaat kepada orang lain, walaupun ia hanyalah satu ayat. Mana tahu jika ada yang mengamalkan ilmu yang kita kongsikan itu, kita turut mendapat pahala.

Belajar sesuatu dari tindakan Fikry Ibrahim?

Moga perkongsian ini, bermanfaat buat sahabat yang membacanya. Moga Allah sentiasa memberi ruang kepada kita untuk terus melakukan kebaikan.

Nora Karim
#norakarim
#jihaddakwah
#fikryibrahim
#perkongsiannorakarim
#positivevibe

Wednesday, May 23, 2018

Alam Barzakh: Saat Sakaratul Maut

Alam Barzakh (TV Al-Hijrah)
Saat Sakaratul Maut
Ustaz Wadi Annuar

1. Waris kepada orang yang sedang nazak, bacakan "la ila ha illallah" di telinganya.

2. Perkara wajib dilakukan ketika berhadapan dengan kematian;
a) memandikan
b) mengkafankan
c) menyembahyangkan
d) mengusung jenazah ke kubur
e) mengebumikan

3. Apabila sampai ketikanya roh dicabut, Malaikat Izrail akan datang bersama pasukannya. Jika yang mati adalah orang yang soleh, maka bersama Malaikat Izrail adalah pasukan malaikat rahmat. Dan jika sebaliknya, pasukan malaikat azab akan bersamanya.

4. Malaikat Maut akan berada di kepala orang yang sedang nazak. Jika kematiannya husnul khotimah, maka rohnya akan keluar sepertimana mudahnya air yang keluar dari sebotol air.

5. Roh yang mudah keluar itu adalah roh yang sentiasa merindui Pencipta dan Rasulnya. (Moga kita dalam golongan ini, Amin...)

6. Jika kematian itu suul khotimah, maka roh itu berselerak di dalam jasad kerana terlalu mencintai dunia, dan tidak mahu ke alam barzakh. (Wa iya zubillah)

7. Ketika roh di kerongkongan;
a) si mati akan melihat dua alam; alam dunia (boleh dilihat sehingga dia dikafankan) dan alam ghaib.
b) Allah menutup pintu taubat buat diri si mati selama-lamanya.

8. Ketika roh telah berada di tangan Malaikat Maut, si mati meminta agar Allah kembalikannya ke dunia, bukan untuk melihat anak-anak, harta benda mahupun jawatan yang pernah dipegang, tetapi kerana menyesal dan ingin melakukan amal soleh. (Surah Al-Mukminun, ayat 99-100)

9. Mati itu sakit, kerana Nabi SAW juga merasainya. Bacalah doa agar Allah meringankan sakit sakaratul maut.


10. Perkara yang dilakukan apabila menerima berita kematian:
a) disunatkan membaca, "innalillahi wainna ilaihirojiun".
b) membaca doa: "Ya Allah, tulislah dia di sisiMu dari golongan orang yang baik, jadikan buku catatannya di tempat tertinggi di "illiyyin", jagalah keluarganya serta orang-orang yang ditinggalkannya, janganlah Engkau haramkan kami dari mendapat ganjarannya serta memberi fitnah kepada kami selepas kematiannya."
c) bersabar, redha dan berlapang dada.

Nora Karim
#notailmunorakarim
#tvalhijrah
#alambarzakh
#sakaratulmaut

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...