Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Saturday, February 24, 2018

BFFTJ

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sejak kebelakangan ini, saya selalu dengar Faris dan Alisya bertukar-tukar cerita tentang kawan-kawan kelas mereka.

Sesekali terdengar mereka menyebut akronim yang saya agak biasa dengar.

"Ma, hari ni dalam kelas, ada lagi sambut hari jadi. Semalam hari jadi ketua kelas, hari ni hari jadi BFFTJ Alisya," cerita Alisya bersungguh-sungguh, ketika saya menjemputnya pulang dari sekolah semalam.

Eh inilah akronim yang saya dengar tempoh hari. Tapi betul ke saya dengar Alisya sebut BFFTJ? Bisik saya dalam hati.

"Tadi cikgu Fatin suruh kawan Alisya tu pilih beberapa orang kawan untuk ambil gambar dengan kek yang dia bawa. Mama tahu siapa yang dia pilih?" soalnya tiba-tiba.

Saya masih belum bersedia sepenuhnya untuk mendengar cerita tentang persekolahan hari ini. Maka saya diam dan cuba fokus pada cerita dan pemanduan.

Isyarat lampu ke kanan sudah agak lama juga dihidupkan. Masih menunggu diberikan ruang oleh pemandu lain untuk melepasi kesesakan lalu lintas di hadapan sekolah.

"Er, siapa?"

"Alisyalah, sebab Alisyakan BFFTJ dia... Lepas tu, dia pilih lima orang lagi kawan lain untuk ambil gambar dengan kek yang dia bawa," bukan main seronok lagi Alisya sebab jadi antara orang yang terpilih untuk bergambar bersama si birthday girl.

Dia menyebut satu persatu nama rakan-rakannya. Saya cuba gandakan tumpuan pada nama setiap seorang. Perlu disimpan kemas dalam fikiran.

Parah kalau tersalah sebut nanti. Jangan buat hal. Kalau salah sebut nama rakannya, merajuklah dia dalam bilik sejam dua!

"Apa tadi tu? BFF apa?" tanya saya, minta kepastian.

"Oh... tu BFFTJ lah, ma..."

"Apa BFFTJ tu? BFF mama rasa mama tahulah. TJ tu apa?" Saja saya cuba selidik.

"La, best friend forever till Jannah la... Mama tak tahu ke?" Tersekat-sekat dia menyebut perkataan penuh BFFTJ itu.

"Ooo TJ tu till Jannah. Jannah tu apa?"

"Syurga... hari tu mama ada cakapkan, kita kena ada ramai kawan, nanti adalah orang yang akan doakan untuk kita bila kita dah masuk tanah kubur," jawabnya, sambil membelek-belek dua bungkus party packs yang diterimanya.

"Amboi, bukan main lagi sampai ada gelaran BFFTJ! Dulu masa mama sebut BFF je."

"Mama zaman lama... ni zaman baru... dah canggih... Islamlah sikit," katanya. Tersengih-sengih menampakkan barisan giginya yang masih belum tersusun elok.

"Eh, eh, eh budak ini. Bukan main lagi dia. Sempat kenakan mama. Apa? Zaman lama yea?" Laju saja tangan kiri saya menggeleteknya di kerusi sebelah.

Tergelak besar Alisya.

Rasanya ini kali pertama saya dengar anak-anak sekolah rendah yang gunakan 'BFFTJ'. Kalau anak-anak sekolah menengah, rasanya dah biasa juga dengar.

Bukan main advance anak-anak sekarang. Sekejapan juga rasanya mereka membesar.


Pada mata seorang ibu, anak-anak mereka sentiasa kecil. Betul tidak?


https://goo.gl/ufpwhZ
Jualan Pindah Kedai. 20 - 28 Februari 2018

Thursday, February 22, 2018

Resipi Mudah: Asam Pedas Ikan Sardin

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alhamdulillah, terima kasih banyak-banyak pada #ameliatambyhussin yang kongsi resipi #asampedasikansardin ni. Bak kata Amelia, campak-campak, sedap.  

Memang sedap tau!
 
Lepas tengok video live Amelia masak asam pedas ikan sardin ni, terus saya pergi beli sardin tin. Sebab homemade sardin dah habis. Jadi beli yang dalam tinlah sebab terasa sangat nak rasa ikan sardin masak asam pedas ni. 
  


Bahan-bahan:
(saya pakai agak-agak je ni)

1 tin besar sardin
(Ambil ikan dan 3-4 sudu besar kuahnya saja)
*3 sudu besar bawang merah
*1 sudu besar bawang putih
*1 inci kunyit hidup
(*ditumbuk, dicincang atau dikisar)
Sedikit belacan
5-7 sudu besar pes cili kering/cili boh
1 batang serai
7-9 helai daun limau purut
1-2 keping asam keping
1-2 cawan air asam jawa
1 ikat daun kesum
Garam dan gula (jika perlu)

Cara memasak:
1. Tumis bahan kisar dan belacan hingga naik bau atau berubah warna dan sedikit garing. Masukkan serai.

2. Masukkan pes cili kering, asam keping dan daun limau purut. Masak sehingga naik minyak.

3. Masukkan air asam jawa dan ikan sardin bersama 3 - 4 sudu besar kuah sardin.

4. Masukkan daun kesum. Perasakan dengan garam dan gula jika perlu.

Siap. Selamat mencuba.


Nora Karim
Abaikan ikan sardin yang pecah-pecah tu. Adam Faris tolong saya masak dan kacau ikan dalam kuali.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...