Nuffnang Ads

Agoda Ads

Tuesday, May 12, 2020

Biskut Nestum


Taklah rajin nak buat biskut raya pun. Tapi Alisya ni dok sebut nak biskut sarang semut raya nanti. Semalam abahnya dah cari bahan biskut sarang semut tu. Tapi chocolate rice tak ada pula. Jadi tak dapatlah nak buat.   
Hari ni dia tanya lagi, 'boleh tak kita buat biskut raya... apa-apa biskutlah'. Tengok nestum ada banyak, bolehlah buat biskut nestum. Buat tak banyak pun. Satu adunan je. Dapatlah satu bekas saiz sederhana tu. Tapi rasa tak sempat raya habis tu. πŸ˜… 

Konon nak terap pakai acuan... dok cari roller nak canai doh tak jumpa. Maklumlah, barang jarang pakai, memang tak jumpalah... Pakai garpu je la senang. Pun boleh... Asal Alisya happy dapat buat biskut raya. Mujur dia tak buka puasa, sebab bau nestum semerbak dalam rumah. 

Nah, resipi kot ada sesiapa nak buat. 


BISKUT NESTUM 
250gm buttercup 
3/4 cawan gula 
1 biji telur 
1 penutup esen vanilla 
2 cawan tepung gandum 
1 cawan tepung jagung 
2 cawan nestum 

1. Pukul gula dan buttercup hingga kembang. 
2. Masukkan telur dan esen vanilla. 
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung. Uli hingga tak melekat ditangan. 
4. Masukkan nestum. Uli lagi. 
5. Bolehlah terap dengan acuan jika mahu. 
6. Bakar pada suhu 180° selama 20 minit, atau sehingga masak.

Selamat mencuba.

Sekejapan je dah 20 Ramadan...

Sunday, May 03, 2020

Impian Sendiri vs Impian Ayah

Terbaca status kak Deqmah Anja tentang impian zaman sekolahnya yang jauh terpesong dengan apa yang dilakukan sekarang ni. Boleh baca di sini https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3545680345447405&id=100000164221115

Betulkan? Kadang-kadang impian kita tak tercapai kerana Allah dah aturkan sebaik-baik jalan buat kita. Jalan yang lebih baik untuk kita lalui, daripada apa yang kita idamkan.

Saya renung semula perjalanan saya, dalam pendidikan formal...

SPM - Akaun dan Perdagangan.

Arwah ayah mahu saya ikut abang sulung dan kakak nombor lima saya yang belajar dan bekerja dalam bidang perakaunan.

Namun, nombor bukanlah minat saya. Matematik, Akaun, atau apa saja subjek yang melibatkan nombor, bukan 'makanan' saya.

Sejak sekolah menengah, saya lebih cenderung pada Sastera. Saya suka baca buku-buku Sastera. Penulisan Arena Wati, A. Samad Said, Shahnon Ahmad, Keris Mas antara nama-nama yang selalu jadi perhatian saya ketika itu.

Masa sekolah menengah, Cikgu Mastura Mohamad banyak asah bakat penulisan saya. Baik karangan, puisi, pantun... Saya banyak sertai pertandingan puisi, walaupun saya di kelas Akaun. Terima kasih cikgu, sayang cikgu ketat-ketat. πŸ₯°

Saya suka menyusun perkataan. Masa tu kamus adalah rakan paling akrab dengan saya. Ya, saya sangat suka kamus, sampai sekarang.

Sejak usia remaja saya banyak hadiri bengkel penulisan. Saya juga suka menghantar puisi dan cerpen di majalah atau akhbar. Disiarkan atau tidak, itu perkara nombor dua.

Matrik - Komunikasi Massa

Selepas SPM, Komunikasi Massa adalah pilihan pertama saya. Akaun... saya letak sebagai pilihan kelima. Dah tentulah arwah ayah tak tahu masa saya isi borang UPU tu.

Masa saya dapat kursus Kewartawanan, saya sebenarnya sangat gembira sebab itu memang apa yang saya nak. Sebaliknya arwah ayah turun naik pejabat ITM (ketika itu masih ITM)... buat rayuan agar saya dapat tukar ke kursus Perakaunan.

Melihatkan arwah ayah turun naik pejabat, saya jadi serba salah. Sama ada nak teruskan dengan tawaran yang saya terima atau ikut arwah ayah untuk tukar kursus.

Sampailah satu hari, arwah ayah tanya... "betul ke nak ambil Masscom?" Saya senyap seribu bahasa. Air mata bergenang, sama ada nak teruskan impian sendiri atau tunaikan impian arwah ayah.

"Kalau rasa itu pilihan terbaik... tak apalah ayah izinkan..." Mencurah-curah air mata saya masa tu, bila arwah ayah dah bagi izin. Saya tahu arwah ayah berat hati. Dalam masa yang sama, saya rasa bersyukur, arwah ayah izinkan saya belajar bidang yang saya minat.

Masa tu, kursus Komunikasi Massa ni tidaklah sepopular sekarang. Mungkin juga arwah ayah fikir, bidang kerja perakaunan lebih banyak peluang berbanding Masscom.

Ijazah - Komunikasi Massa (Kewartawanan)

Disebabkan minat sangat pada penulisan, jadi saya memilih bidang Kewartawanan berbanding empat lagi bidang pilihan lain. Masa tu ada bidang Pengiklanan, Perhubungan Awam, Penerbitan dan Penyiaran.


Alhamdulillah, saya tamat pendidikan formal dengan apa yang saya minat. Walaupun tidak lagi berada dalam bidang kewartawanan, saya masih lagi menulis secara santai di media sosial.

Saya seronok bila dapat merasa menjadi wartawan dan menulis untuk orang ramai, baik di media cetak mahupun digital.

Saya juga sangat gembira, apabila dapat berkongsi pengalaman dengan bekas-bekas pelajar kewartawanan IKIP dulu (sekarang Kolej Yayasan Pahang).

Saya masih menulis, agar ada perkongsian saya yang memberi manfaat pada orang lain. Menerima mesej ucapan terima kasih daripada orang yang baca perkongsian saya pun dah cukup membahagiakan.

Moga apa jua penulisan baik yang saya kongsikan selama ini, ada juga pahala yang mengalir buat arwah ayah dan mak, yang reda dengan pilihan saya, serta semua guru-guru penulisan saya...

Nah, impian juga bakal dapat kita realisasikan, jika kita benar-benar berusaha untuk mendapatkannya. Kan?

Alhamdulillah atas segala pengalaman dan nikmat hidup hingga hari ini. Semoga Allah sentiasa kasih pada arwah ayah dan mak saya. Al-Fatihah (dengan bacaan).

Impian tak salah. Pengalaman hidup jua yang akan mematangkan...
#pendidikanformal
#kewartawanan
#pengalamanhidup


Marvel Maths: sesuai untuk anak-anak yang takut dengan subjek Matematik, terutamanya nombor besar. https://bit.ly/35wg4jh 

Sifirlicious: Memuatkan 9 kaedah mahir sifir. Bukan semua anak boleh menghafal, jadi ajar mereka BINA SIFIR. https://bit.ly/2NhDmSn 

Modul Pantas Matematik: Merangkumi topik Pecahan, Perpuluhan dan Peratus. Ketiga-tiga topik ini sangat penting dalam Matematik. https://bit.ly/2MLCdVl 

Pecutan UPSR: Calon UPSR akan diajar cara mudah menjawab Kertas 1 dan cara 'mencuri markah' dalam Kertas 2. https://bit.ly/2zaVTZR 

Mathzier: Tuisyen online Matematik Tahun 4, 5 dan 6 bersama Cikgu Fadli. Langgan setiap bulan atau pilih topik yang anak lemah. https://bit.ly/379xwer

Thursday, April 30, 2020

Adakah Ini Kerana Penyakit Hati?



Perasan tak?
Orang yang pernah rasa hidup susah, akan tinggi nilai kasih sayangnya.

Perasan tak?
Orang yang pernah rasa hidup serba tidak ada, akan tinggi rasa syukurnya.

Perasan tak?
Orang yang pernah rasa hidup menerima bantuan orang lain, akan tinggi rasa tanggungjawabnya.

Perasan tak?
Orang yang pernah rasa hidup kelaparan, akan tinggi rasa nikmat hidupnya.

Perasan tak?
Orang yang pernah rasa tidur berbumbungkan langit dan beralaskan tanah akan tinggi rasa ihsannya.

Bila mereka berjaya keluar daripada kesulitan dan kepayahan hidup, mereka akan ada rasa tanggungjawab yang tinggi pada insan lain.

Bila mereka berjaya menikmati hidup yang lebih baik, mereka akan cuba membantu insan yang senasib seperti mereka dulu.

Bila mereka diberikan kekayaan harta benda, mereka akan memberi dan membantu seramai mana yang boleh agar turut dapat keluar dari kesempitan hidup, seperti mereka.

Hidup kita ni tak lama...
Didik hati kita agar tidak menjadi Tuhan yang melabel keikhlasan hati orang lain.
Didik hati kita, untuk terus bersangka baik atas segala perbuatan baik yang ditunjukkan orang lain.
Pujuk hati kita untuk melihat kebaikan orang lain sebagai asas memperbaiki kehidupan kita sendiri.

Tidakkah kita mahu menjadi manusia yang sentiasa disebut-sebut oleh penduduk langit, atas kebaikan kita di dunia?

Jika kita tak mampu turun padang, bantulah dengan memberi sumbangan.
Jika kita tak mampu menyumbang, bantulah dengan berdoa.
Atau jika tak mampu berikan kata-kata yang positif,
Lebih baik duduk diam.

Tepuk dada,
Apa khabar hati kita?

Sokong sesiapa saja yang berbuat baik.



Bab 3 dan 4  modul Matematik, Mathzier dah dilancarkan semalam, untuk Tahun 4. 5 dan 6. TIADA VIDEO penerangan disediakan seperti Bab 1dan 2 kerana PKP. Video akan dijual berasingan selepas PKP. Bab 3 dan 4 akan dijual RM25/satu Bab, atau beli secara kombo hanya RM40. Dapatkan di link berikut,
https://bit.ly/379xwer

Sunday, April 26, 2020

Hikmah 40 hari PKP

Alhamdulillah, lepas Subuh kelmarin (hari ke-38 PKP), saya khatam Quran. Rasa syahdu sangat, sebab kelmarin 1 Ramadan.

Jangkaan awal, saya akan khatam sebelum Ramadan. Tapi lupa kita orang perempuan ni Allah sayang dan bagi rehat setiap bulan. Tak apalah...


Awal tahun hari tu, saya ada terbaca perkongsian seorang doktor yang menceritakan tentang seorang pekerja hospital bukan warganegara Malaysia, yang menghabiskan masanya dengan membaca Al-Quran.

Saya ambil intipati perkongsian. Menurut pekerja hospital tu, dia akan pastikan habis membaca satu juzuk Al-Quran setiap hari. Jadi dia akan khatam sebulan sekali. Dalam setahun dia khatam 12 kali. Subhanallah...

Saya mula berfikir, jika saya nak buat perkara yang sama, mampukah saya nak habiskan satu juzuk sehari?

Sebelum ini, saya hanya membaca dua ke empat muka surat sehari. Jadi nak khatam setahun sekali pun belum tentu lagi.

Sejak itu, saya mencari kaedah yang sesuai dan selesa buat saya. Nak baca sekali gus satu juzuk dalam satu masa, memang saya tak mampu. Jadi saya mulakan dengan tandakan setiap juzuk dengan washi tape, supaya mudah nak semak dah sampai juzuk berapa.

Saya lekatkan washi tape di setiap juzuk baru.

Setiap juzuk dalam Quran milik saya ada 20 muka surat. Jadi saya bahagikan kepada lima bahagian untuk dibaca selepas waktu solat. Saya baca empat muka surat setiap kali lepas solat. InsyaAllah kalau tak de halangan selesai satu juzuk selepas Isyak.

Saya mula baca Quran pada 18 Mac, iaitu pada fasa pertama PKP. Mula-mula rasa susah. Rasa berat sebab saya tak biasa buat. Tapi lepas seminggu, dah rasa ringan dengan rutin tu. Betullah orang cakap, kita akan rasa okay buat sesuatu perkara tu bila kita konsisten.

Saya berhajat nak khatam lagi hujung Ramadan ni. Jom awak, kita buat sama-sama.

Bila dah lekat washi tape macam ni,
senang nak tanda dah baca juzuk berapa.

Ada yang kata, Ramadan tahun lepas sempat baca sampai juzuk 5 je, lepas tu tak baca lagi dah, sampailah Ramadan tahun ni.

Tak apa, SAMBUNG TERUS dari tempat yang kita berhenti tahun lepas. Sambung dan azam Ramadan tahun ni nak khatam. InsyaAllah, Allah makbulkan.

Ada yang kata, masih tak lancar baca Quran walau umur dah 20, 30, 40, 50 tahun... tak apa, TERUSKAN BACA WALAU TAK LANCAR. Kita tak lancar sebab kita dah lama tak baca. Tapi bila kita baca setiap hari, lidah akan lembut dan bacaan akan semakin lancar.

Sepanjang Ramadan ni, kita kena ambil peluang banyakkan berdoa. Tapi perasan tak, kalau kita baca Al-Quran, di dalamnya Allah dah rakamkan banyak doa para Nabi. Bila kita baca Quran, kita DAH BACA DOA-DOA TERBAIK PARA NABI. Boleh tanda, ambil dan jadikan amalan juga.

Ada yang kata, tak payah bacalah. Kang salah tajwid, salah sebut, berubah makna... berdosa pula. Tak, tak, jangan fikir macam tu, USAHALAH UNTUK BACA DENGAN BETUL.

"Mereka yang mahir membaca Al-Quran akan bersama malaikat yang mulia lagi taat (Al-Safarah Al-Kiram Al-Bararah). Adapun orang yang membaca Al-Quran dalam keadaan gagap, tersangkut dan merasa sukar ketika membacanya, baginya dua pahala."
(Hadis Riwayat Muslim)

Zaman teknologi ni, semuanya mudah awak... ramai ustaz ustazah yang gunakan platform digital untuk mengajar tajwid dan menjelaskan daurah setiap surah. Nak-nak dalam musim PKP ni. Ramai juga para qari qariah yang merakam bacaan 30 juzuk. Kita boleh cari, belajar, dengar dan cuba amal.

Awak... ini bulan Ramadan, bulan terbaik. Kalau tak nak mula sekarang. Bila lagi? Jom kita mula sama-sama... πŸ’ž

Masih merangkak dan belajar. Moga Allah reda... atas setiap usaha.


Nak dapatkan e-book Matematik untuk anak-anak?


Marvel Maths: sesuai untuk anak-anak yang takut dengan subjek Matematik, terutamanya nombor besar. https://bit.ly/35wg4jh

Sifirlicious: Memuatkan 9 kaedah mahir sifir. Bukan semua anak boleh menghafal, jadi ajar mereka BINA SIFIR. https://bit.ly/2NhDmSn

Modul Pantas Matematik: Merangkumi topik Pecahan, Perpuluhan dan Peratus. Ketiga-tiga topik ini sangat penting dalam Matematik. https://bit.ly/2MLCdVl

Pecutan UPSR: Calon UPSR akan diajar cara mudah menjawab Kertas 1 dan cara 'mencuri markah' dalam Kertas 2. https://bit.ly/2zaVTZR

Mathzier: Tuisyen online Matematik Tahun 4, 5 dan 6 bersama Cikgu Fadli. Langgan setiap bulan atau pilih topik yang anak lemah. https://bit.ly/379xwer

Friday, April 24, 2020

Jawapan Balas Pada Ucapan 'Ramadan Kareem'

"Ma, kenapa semua orang cakap Ramadan Kareem dekat Whatsapp ni?" tanya Alisya ketika saya memintanya menyemak jika ada kerja sekolah baru di dalam group kelasnya.

"Ramadan kareem tu maksudnya Ramadan yang mulia," jawab saya ringkas.

"Kenapa mulia?"

"Mulia... sebab dalam bulan Ramadan nilah turunnya Al-Quran. Bila berkait dengan Quran, maka sesuatu perkara tu akan jadi mulia dan disukai Allah."

"Maksudnya? Tak faham..."

"Mmm... penghulu bulan Islam bulan apa?" soal saya padanya. Dalam kepala dok fikir macam mana nak jelaskan.

"Bukan bulan Ramadan ke?" jawabnya sambil memandang siling bilik tidur.

"Ha, pandai... bulan Ramadan jadi penghulu bulan Islam, sebab Al-Quran turun dalam bulan tu. Penghulu malaikat siapa?" soal saya lagi.

"Em... penghulu malaikat? Mmm... siapa?," soalnya semula setelah beberapa kali meletakkan jari telunjuk kanan dibibirnya.

"Penghulu malaikat... Jibril. Tau kenapa?"

"Ooo... ni... ni... sebab Jibril ajar Nabi baca Al-Quran," jawabnya sambil menepuk-nepuk tangan, bila teringat info tersebut dari pembacaan dan apa yang saya, ustaz atau ustazah sekolah pernah ceritakan padanya sebelum ni.

"Ha, betul! Jadi sebab tu Jibril jadi penghulu malaikat. Sebab Jibril yang ajar Nabi baca Quran sikit-sikit, sampailah habis 30 juzuk" jelas saya.

"Kalau macam tu... Nabi pun penghulu semua Nabi lah kan? Sebab Nabi yang terima 30 juzuk Al-Quran tu."

"Nabi yang mana satu?" saja saya nak pancing dia.

"Nabi Muhammad SAW lah..." jawabnya sambil membentuk huruf L dengan ibu jari dan jari telunjuk kanannya, lalu meletakkan di bawah dagunya.

"Sollallahua'laihiwassalam... ha pandai..." saya menunjukkan isyarat bagus.

"Ni ada orang tulis Ramadan mubarak. Kenapa mubarak pulak?" soalnya lagi.

"Itu jawapan kepada Ramadan kareem tu. Kalau ada orang cakap dekat Alisya... Alisya, selamat berpuasa, Ramadan kareem... jadi Sya boleh pilih nak jawab Ramadan mubarak atau allahuakram."

"Ala macam bila orang ucap terima kasih, kita jawab sama-sama atau happy birthday Alisya, so Sya jawab thank you. So bila orang ucap Ramadan kareem, kita jawab Ramadan mubarak atau allahuakram."

"Ramadan mubarak tu maksudnya, Ramadan yang penuh keberkatan. Allahuakram tu pulak, maksudnya Allah yang memuliakannya..." fuh panjang lebar saya terangkan.

"Ooo, jadi boleh jawab mana-manalah?"

"Ha, pilihlah nak jawab Ramadan mubarak boleh... nak cakap allahuakram pun boleh."

"Ooo... faham..." sambil menganggukkan kepala beberapa kali tanda faham dan jelas.



Semoga Allah permudahkan segala urusan kita sepanjang PKP dalam bulan Ramadan ni... πŸ€—

#norakarim
#dialogudablogspotmy
#ramadankareem
#ahlanwasahlanyaramadan


Bekalkan anak-anak dengan ilmu Matematik
sepanjang tempoh PKP ini...

Marvel Maths: sesuai untuk anak-anak yang takut dengan subjek Matematik, terutamanya nombor besar. https://bit.ly/35wg4jh 

Sifirlicious: Memuatkan 9 kaedah mahir sifir. Bukan semua anak boleh menghafal, jadi ajar mereka BINA SIFIR. https://bit.ly/2NhDmSn 

Modul Pantas Matematik: Merangkumi topik Pecahan, Perpuluhan dan Peratus. Ketiga-tiga topik ini sangat penting dalam Matematik. https://bit.ly/2MLCdVl 

Pecutan UPSR: Calon UPSR akan diajar cara mudah menjawab Kertas 1 dan cara 'mencuri markah' dalam Kertas 2. https://bit.ly/2zaVTZR 

Mathzier: Tuisyen online Matematik Tahun 4, 5 dan 6 bersama Cikgu Fadli. Langgan setiap bulan atau pilih topik yang anak lemah. https://bit.ly/379xwer

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...