Nuffnang Ads

Bookcafe

Sunday, May 01, 2016

Kisah "Abang Kawasan Mekah" - Khalid Al-Walid

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Saya menonton semula rancangan Al-Kulliyyah tentang Panglima Perang Nombor 1 Islam di Mekah (atau bahasa zaman sekarang, "Abang Kawasan Mekah"), iaitu Khalid Al-Walid. 
 
Allahuakbar, garapan dan penceritaan semula oleh Ustaz Wadi Annuar sangat menusuk hati. Bagaimana seorang HERO Islam yang kekal tenang dan yakin pada kebergantungan dan pertolongan dari Allah dalam setiap peperangan, walaupun jumlah tenteranya jauh lebih sedikit berbanding dengan jumlah tentera musuh. Pun begitu, Khalid Al-Walid tidak pernah sekalipun kalah dalam perang yang dipimpinnya. 
 
Khalid Al-Walid adalah anak kepada seorang jutawan Mekah, ayahnya juga adalah salah seorang Menteri di Mekah. Tetapi Khalid Al-Walid tidak berminat dengan kekayaan dan kemasyhuran, sebaliknya lebih cenderung kepada bidang kepahlawanan. 
 
Khalid Al-Walid adalah seorang Panglima Perang yang paling berani dan paling berkemahiran, yang tidak pernah meninggalkan kuda dan pedangnya selama 30 tahun. Khalid Al-Walid berjaya menundukkan tentera terkuat dunia ketika itu, iaitu tentera Rom, sehinggakan Rasulullah SAW menggelarkan Khalid Al-Walid sebagai "Pedang Allah".

Kata Khalid Al-Walid ketika nazaknya, "seandainya diberikan pilihan kepadaku, untuk bersama dengan pengantin wanita pada malam yang pertama di dalam bilik yang selesa dengan berada di dalam medan pertempuran yang keras pada malam gelap gelita dan sangat sejuk, aku memilih untuk berada bersama pasukan tentera Islam."

Anda boleh tonton Al-Kulliyyah tentang Khalid Al-Walid di sini:

1. Bahagian 1


2.Bahagian 2

Tak sabar saya nak dapatkan Novel Sejarah Islam, Khalid Al-Walid yang ditulis oleh Abdul Latip Talib. Jika anda juga ingin mendapatkan buku tentang Khalid Al-Walid ini,boleh klik pada gambar...

https://goo.gl/wF6Ckf

https://goo.gl/87v2dz

Nota kaki: Ustaz pesan, "jika mahu rasa cinta dan kasih yang dalam pada Rasulullah SAW, kenalilah sahabat-sahabat Baginda..."

Thursday, April 28, 2016

Pesta Buku Online @ Bookcafe

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Pecinta buku pasti tertunggu-tunggu akan diskaun atau peluang hebat untuk mendapatkan buku-buku yang menjadi idaman sebelum ini. Bookcafe menganjurkan Pesta Buku Online bermula 29 April - 9 Mei 2016. 

Flash Sale selama sejam bagi tajuk-tajuk buku terpilih akan bermula 29 April 2016, dengan harga cuma RM1.00 sahaja! Berikut adalah tips untuk membeli ketika Flash Sale:


TAK SEMUA AKAN BERKESEMPATAN MEMBELI BUKU FLASH SALE. STOKNYA SANGAT TERHAD. JADI KAMI KONGSIKAN TIPS MEMBELI BUKU FLASH SALE.

* BACA DENGAN TELITI *

✔ Pada hari jualan Flash Sale, login dahulu ke akaun anda sebelum jualan bermula (pastikan alamat penghantaran anda betul
✔ Halaman produk Flash Sale HANYA diaktifkan tepat pada masa yang ditetapkan. Jadi anda perlu refresh halaman tersebut beberapa kali dan terus buat pembelian selepas ianya aktif.
✔ Preview halaman Flash Sale telah dibuka kepada anda supaya anda dapat target buku apa yang anda inginkan dan standby pada masa bila jualan Flash Sale buku tersebut akan bermula
✔ Jangan gabungkan pembelian buku Flash Sale dengan pesanan buku lain
✔ Untuk berlaku adil, seorang pelanggan anda dibenarkan membeli 1 naskhah buku Flash Sale sahaja untuk tajuk yang sama
✔ Teruskan membayar selepas membuat pesanan. Pesanan yang lambat dibayar akan dibatalkan (bagi produk Flash Sale). Rujuk terma & syarat.


Jangan lepaskan peluang, jom beli buku HANYA RM1.00! (^_^)

Wednesday, April 06, 2016

Syurga di Bawah Tapak Kaki Mama

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Masa saya agak terhad lately ni, terikat dengan beberapa kerja melibatkan penulisan. Siang memang saya tak punya masa untuk menulis sebab ambil dan hantar anak sekolah. Masak dan buat kerja-kerja surirumah... (^_^) 

So, malam macam nilah baru saya ada masa untuk menulis dan blogwalking. Duduk dalam bilik, rancang dan tulis entri. Selalunya lepas Isyak baru mula. 

Sedang saya duduk di katil sambil blogwalking. Tiba-tiba Alisya masuk bilik dan terus cium kaki saya. 

Saya: Haih kenapa ni? 

Alisya: Alisya cium kaki mama.

Saya: Ye la tapi kenapa?

Alisya: Syurga di bawah tapak kaki Mama.

Saya: Macam mana nak masuk Syurga?

Alisya: Kena buat baik dengan Mama, tolong Mama, sayang Mama... Solat... macam-macam lagilah.

Saya: Pandainya... 

Soalan seterusnya ni buat saya terkedu dan sebak.

Alisya: Kalau Mama dah masuk tanah kubur, macam mana Syurga Alisya?

(InsyaAllah entri lain saya cerita tentang kenapa saya dedahkan tentang kematian pada Alisya seawal usianya 3 tahun.)

Saya: Itu perumpamaan je... Kalau Mama dah meninggal dunia, Alisya bacakanlah Al-Fatihah untuk Mama, baca Yasin... Panjangkan sedekah untuk Mama. Nak masuk syurga kena sentiasa buat baik, solat, baca Quran... Baca buku-buku agama... Kena jadi anak solehah. InsyaAllah dapat masuk syurga. Boleh?

Alisya angguk...

Saya: Nanti kalau Alisya dapat masuk syurga, Alisya tak jumpa Mama, Alisya cari Mama tau! 

Terus dia peluk saya erat-erat. 


NK
*Sebak!* (T_T)

Tuesday, April 05, 2016

Khasiat Buah Tembikai

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Saya ingat lagi, dulu arwah ayah saya suka sangat makan buah tembikai dengan nasi putih. Ala-ala macam ulam. Sedap rupanya tau! (^_^) Makan macam tu je pun sedap, buat jus pun sedap, makan dengan nasi putih pun sedap! Yang penting kena banyakkan makan buah-buahan dan sayuran supaya badan sihat dan cergas.

Oh ya, saya sangat suka baca perkongsian ilmu kesihatan, psikologi dan perkongsian umum dari DrRich DrRahimPenulisannya yang santai menjadikan ilmu kesihatan itu mudah difahami. Saya sarankan anda untuk follow FB DrRich DrRahim dan setkan See First.

Hari tu DrRich DrRahim ada berkongsi tentang kebaikan dan khasiat buah tembikai. Jom tengok apa kelebihan buah tembikai ni... (Artikel ini telah diolah mengikut kesesuaian blog saya, jika anda ingin membaca versi santai DrRich boleh klik di sini.)

Sumber gambar: http://www.healthline.com/health/food-nutrition/best-watermelon-seed-benefits

1. Mencegah Penyakit Asma - Kandungan vitamin C dalam buah tembikai adalah salah satu nutrien yg dapat mencegah penyakit asma. Kalau masa kena attack Asma, jangan makan tembikai: badan lagi sejuk, asma lagi teruk.

2. Mengawal tekanan darah daripada kajian yang diterbitkan oleh American Journal of Hypertension mendapati bahawa suplemen ekstrak buah tembikai mampu mengurangkan tekanan darah. Ia kaya dengan lycopene yang bantu melindungi kita dari penyakit jantung. Selain lycopene, tembikai juga kaya dengan kalium. Kalium menghalang kolestrol jahat daripada melekat dan menyempitkan pembuluh darah.

3. Mencegah kanser - Kaya dengan vitamin C dan kandungan antioksidan. Tembikai bantu memerangi pembentukan radikal bebas yang menyebabkan kanser. Pengambilan lycopene dapat merendahkan kanser prostat pada lelaki.

4. Membantu penghadaman - Kandungan air dan gentian dalam tembikai dapat membantu mencegah sembelit dan memudahkan pembuangan air besar.

5. Penghidratan - Mengandungi 92% air dan elektrolit penting.

6. Mengatasi masalah keradangan - Choline dalam tembikai membantu badan kita semasa tidur, pergerakan otot, pembelajaran dan ingatan. Choline juga membantu untuk mengekalkan struktur membran sel, membantu dalam penghantaran impuls saraf, membantu dalam penyerapan lemak dan mengurangkan keradangan kronik.

7. Mengurangkan kesakitan otot dan meningkatkan masa pemulihan selepas latihan pada atlet kerana asid amino L-citrulline yang ada dalam tembikai.

8. Tembikai baik untuk kulit kerana ia ada vitamin A, untuk pengeluaran sebum dalam mengekalkan kulit dan rambut agar sihat dan lembap.  Vitamin C didalamnya untuk pembinaan kolagen menjadikan struktur kulit dan rambut jadi gebu dan awet muda.

9. Melindungi mata daripada infeksi sebab tembikai ada vitaman A yang tinggi.

10. Ia mengandungi asid folik yang diperlukan oleh ibu bagi menghalang bayi dalam kandungan daripada mengalami kecacatan dan penyakit jantung.

11. Rendah kalori - Tembikai mengandungi kalori yang rendah. Ia terdiri daripada 92% air, menjadikan anda mudah kenyang. Mengamalkan diet dengan tembikai juga boleh menurunkan berat badan. 

12. Mengurangkan bintik hitam pada wajah - kulit buah tembikai mampu mengurangkan bintik-bintik hitam pada wajah. Caranya dengan mencampurkan kulit tembikai, timun serta daun lidah buaya (ketiga-tiga bahan ini dikeringkan) dan dijadikan serbuk. Campur bahan-bahan ini dengan sedikit air dan dijadikan masker. 



Perkongsian ini dari Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
Bayan Lepas, Pulau Pinang
04-6444181.

Monday, April 04, 2016

Moms & Tots Shoppe di Assalamualaikum

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,



Alhamdulillah, tahniah kepada Puan Marliza Mohamad, pemilik Moms & Tots Shoppe kerana telah dijemput untuk berkongsi tentang penggunaan alat permainan pendidikan Autisme dalam rancangan Assalamualaikum, TV Al-Hijrah pagi tadi.

Serba ringkas tentang Moms & Tots Shoppe

Bisnes ini telah diusahakan dari tahun 2012, berikutan Puan Liza dan suaminya yang berhabisan duit kerana membelikan alat/bahan bantu mengajar untuk anaknya, Danish yang merupakan seorang anak Autistik.

Dalam fasa kesedihan itu, Puan Liza bertekad menyediakan one stop center alat/bahan bantu mengajar (educational toys and supplies) bukan hanya untuk memudahkan ibu bapa yang turut mempunyai anak-anak Autistik, malahan untuk anak-anak tipikal yang lain. 

Difahamkan juga, kebanyakkan bahan bantu mengajar ini digunakan di dalam filem REDHA (sebuah kisah benar tentang membesarkan anak Autistik) yang akan ditayangkan April ini. 

Permulaan yang kecil pada mulanya sedikit-sedikit mula dikenali ramai. Saya percaya usaha Puan Liza ini juga telah menjadikan pendidikan itu suatu yang menarik bagi anak-anak Autisme malahan juga anak-anak tipikal.



Moms & Tots Shoppe adalah pusat sehenti yang menyediakan alat/bahan bantu mengajar, bagi kanak-kanak Autisme dan kanak-kanak normal yang lain. Peralatan bahan bantu mengajar yang disediakan adalah untuk:

* pendidikan awal kanak-kanak
* stimulasi awal (early stimulation)
* merangsang perkembangan kanak-kanak
* meningkatkan kemahiran-kemahiran penting yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk akademik dan kehidupan yang berkualiti
* sesi terapi
* senaman
* buku panduan terapi untuk ibu bapa dan guru




3A-2 Jalan PPS1,
Pusat Perdagangan Selaseh, 
68100 Batu Caves,
Selangor Darul Ehsan.
TEL: 03-6734 4343 / 019-230 3549
Buka setiap hari KECUALI RABU dari 10 pagi - 7 malam

***


***

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...