Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Saturday, May 27, 2017

5 Menu Sahur Pembuka Selera

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam 1 Ramadan,

Siapa yang ada masalah nak makan sahur? Rasa susah nak makan sebab awal pagikan. Tapi kalau tak sahur pun tak boleh juga. Karang masuk tengah hari perut dah mula keroncong.  

Saya nak share, lima resipi mudah pembangkit selera ketika sahur kegemaran saya. Paling saya suka tempoyak goreng tu... Resipi arwah Mak saya. Kalau ada lauk simple macam ni, InsyaAllah berselera la juga untuk makan sahur. Buat banyak-banyak dan simpan dalam bekas kedap udara.


Sambal Ikan Bilis Tumbuk

Bahan-bahannya:
4 genggam ikan bilis - tumbuk
4 biji bawang besar - tumbuk
5 ulas bawang putih - ditumbuk
5 sudu besar pes cili padi
Sedikit minyak untuk memasak

Cara memasak:
1. Panaskan minyak dengan api sederhana.
2. Masukkan ikan bilis, bawang besar, bawang putih dan pes cili padi ke dalam kuali. Pastikan bahan-bahan tersebut sedikit acup atau tenggelam dalam minyak.
3. Gaul dan kacau sehingga sebati.
4. Masak sehingga berbuih. Ikan bilis telah masak atau garing dengan sempurna jika mula berbuih.
5. Bila dah berbuih kacau lagi dalam 5 -10 minit.
6. Tutup api dan toskan minyak yang berlebihan.
7. Simpan dalam bekas kedap udara dan sedia untuk dimakan.


Sambal Tempoyak Goreng

Bahan-bahannya:
10 sudu besar tempoyak
2 biji bawang besar - tumbuk
3 ulas bawang putih - tumbuk
Sejemput ikan bilis - tumbuk
3 sudu besar pes cili padi
1 batang serai – dititik

Cara memasak:
1. Gaulkan bawang besar, bawang putih dan ikan bilis bersama tempoyak serta pes cili padi, hingga sebati.
2. Panaskan minyak, masukkan bahan-bahan yang digaul tadi bersama serai.
3. Masak sehingga tempoyak bertukar warna seperti dalam gambar.
4. Sedia untuk dihidang.


Sambal Belimbing Kicap

Bahan-bahannya:
4 genggam ikan bilis - tumbuk
4 genggam belimbing buluh – rebus dan tumbuk
3 biji bawang besar - tumbuk
4 sudu besar pes cili padi
Kicap manis
Garam dan gula secukup rasa

Cara memasak:
1. Rebus belimbing buluh dalam 5 minit. Biarkan sejuk sedikit. Kemudian kisar atau tumbuk.
2. Panaskan kuali dengan api sederhana.
3. Masukkan belimbing buluh, ikan bilis, bawang besar dan pes cili padi. Gaul sehingga sebati.
4. Masukkan kicap manis (ikut selera masing-masing banyak mana). Masukkan juga garam dan gula jika perlu. Kacau lagi.
5. Masak sehingga agak kering. Angkat dan tos. Sedia untuk dihidang.


Kentang dan Ikan Bilis Sira

Bahan-bahannya:
5 biji kentang
1 genggam ikan bilis
2 sudu besar pes cili kering
3 sudu kecil gula melaka/gula pasir
Minyak untuk menggoreng

Cara memasak:
1. Buang kulit kentang dan hiris nipis (pakai pengupas kulit buah tu). Rendam dalam air garam sekejap, cuci dan tos.
2. Goreng kentang dan ikan bilis berasingan. Ketepikan.
3. Tumis pes cili kering dan gula melaka sehingga naik minyak.
4. Dah naik minyak, tutup api dan biarkan sejuk seketika.
5. Dah sejuk, gaulkan kentang dan ikan bilis goreng tadi sehingga sebati. Simpan dalam bekas kedap udara. Sedia untuk dimakan.


Tempe Sira

Bahan-bahannya:
2 bungkus tempe
Sedikit ikan bilis
2 sudu besar pes cili kering
3 sudu kecil gula melaka/gula pasir
Minyak untuk menggoreng

Cara memasak:
1. Goreng tempe dan ikan bilis berasingan dan ketepikan.
2. Tumis pes cili kering dan gula melaka sehingga naik minyak.
3. Dah naik minyak, tutup api dan biarkan sejuk seketika.
4. Dah sejuk masukkan tempe dan ikan bilis. Gaul sebati.
5. Simpan dalam bekas kedap udara dan sedia untuk dimakan.
 
Selamat mencuba dan selamat berpuasa semua. Moga Allah berkati setiap amalan kita di bulan yang mulia ini.

Nora Karim
Suka masak simple-simple je.

Jadual Buka Puasa Selangor 2017

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alhamdulillah, hari ini 1 Ramadan 1438H. Syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih bertemu Ramadan tahun ini. Sama-sama doa agar Ramadan kali ini adalah lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. InsyaAllah... Amin.

Entri ini saya nak kongsikan jadual berbuka puasa bagi kawasan sekitar Selangor.

ZON 1: Gombak, Petaling/Shah Alam, Hulu Selangor, Hulu Langat dan Sepang.

ZON 2: Klang, Kuala Langat, Kuala Selangor dan Sabak Bernam.


Untuk jadual berbuka puasa bagi negeri-negeri lain, klik di sini

Selamat menjalani ibadah puasa. Moga Allah berikan kelembutan hati kepada kita semua untuk perbanyakan ibadat pada bulan yang mulia tahun ini. 

Jika tahun ini anda sedang dalam proses untuk mengajar anak-anak berpuasa, boleh dapatkan buku 101 Info: Seronoknya Berpuasa.  Buku ini sangat menarik dan sesuai dibaca oleh anak-anak. Info yang mudah dan ringkas, juga disertai dengan ilustrasi yang menarik. Nanti saya akan kongsikan isi kandungan buku ini. InsyaAllah, next entry.

https://goo.gl/ig3cw8


Thursday, May 25, 2017

Beza Perwatakan Anak

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Isnin lepas, balik dari mengaji Faris beritahu saya bulan puasa nanti nak pergi masjid hari-hari.



Saya: InsyaAllah, cuti sekolah panjang bolehlah solat Terawih dekat masjid. Faris dengan Alisya pun dah besar. Sebelum ni Mama Terawih dekat rumah je.

Faris: Er... kawan Ayies cakap, bulan puasa dekat masjid ada BANYAK MAKANAN! Boleh makan banyak-banyak. Sampai kenyang!

😱😱😱

Saya: La... Mama ingat nak solat Terawih berjemaah. Makan yang difikirnya?

😂😂😂

Sebelum ni saya pernah tanya, "mana best?! Mengaji dengan Mama ke mengaji dengan Ustazah?"

Faris jawab, "mestilah mengaji dengan Ustazah, sebab ada MAKANAN"

Saya tak tahu pula dekat kelas mengaji tu ada makanan. Patutlah bila saya suruh makan dulu sebelum pergi mengaji dia tak nak. Rupanya ada kudap-kudapan. Balik dari mengaji baru dia makan nasi.

Tapi ok jugalah, kalau mengaji dengan saya tak boleh marah sikit, berjurai-jurai air mata. Lepas tu cuti berminggu-minggu sebab kena marah!

😅😅😅


Perwatakan Faris dan Alisya sangat berbeza. Betullah cakap orang, ramai mana pun anak, bukan semuanya serupa, biarpun keluarnya dari rahim yang sama.

Faris orangnya lembut, jiwanya sensitif.

Alisya orangnya garang, jiwanya tegas.

Faris jenis yang sempoi, lurus, dia malas fikir yang rumit.

Alisya jenis yang berwawasan, rajin fikir (mungkin sebab dia suka baca buku).

Kalau nak fahamkan Faris, kena lukis... sebab dia jenis visualize.

Kalau nak fahamkan Alisya, boleh cakap je sebab dia pendengar yang baik.

Faris kalau borak dengan dia, jangan fikir akan sampai matlamat cerita. Sebab dia kurang fokus, sebaliknya banyak soalan-soalan yang tak berkenaan dia akan tanya.

Sebaliknya kalau borak dengan Alisya, matlamat cerita tu InsyaAllah sampai. Sebab dia fokus. Dia tanya soalan, tapi soalan tu memang berkaitan.

Bagi Faris terapi untuknya adalah makanan, origami, Lego (atau apa-apa mainan yang boleh dibina/dipasang) dan komik.

Terapi untuk Alisya pula adalah buku cerita, buku nota dan pen/pensil sebab dia suka melukis dan menulis nota, selain minat utamanya membaca.

Nampak tak? Sangat berbezakan? Anak-anak anda bagaimana? Disebabkan perbezaan sifat dan perwatakan inilah yang menjadikan ibu bapa perlu peka dalam memastikan emosi anak-anak terjaga. Jangan sampai ada yang rasa seperti disisihkan.

Nora Karim
Seorang yang pemalu. Siapa percaya? 

* Faris 10 tahun : Alisya 7 tahun *



https://goo.gl/JzYaNV

Friday, May 19, 2017

Resah Nak Periksa...

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sekarang ni minggu examkan?! Moga anak-anak saya dan anak-anak anda dipermudahkan untuk menjawab soalan peperiksaan. Moga semuanya dapat keputusan cemerlang. InsyaAllah, Amin...

Cikgu kelas Alisya kongsi gambar ni semalam.
Alisya baris pertama, duduk belakang sekali.

Selasa lepas, masa balik sekolah, Alisya beritahu saya yang dia tak nak pergi sekolah lagi.

Bila saya tanya, "kenapa?", Dia cakap periksa nak dekat, dia takut tak dapat 100 markah dan akan dipindahkan kelas. Kesian dia, tekanan hadapi peperiksaan besar (Darjah 1) pertama kali.

Saya: Tak pe kalau kena pindah kelas pun. Yang penting jawab je periksa macam yang Cikgu dah ajar dalam kelas. Dah belajar, usaha, doa lepas tu tawakal.

Alisya: Alisya tak pandai doa...

Saya: Doa je apa-apa. Allah dengar. Macam, "Ya Allah, mudahkanlah Alisya jawab soalan periksa" atau "Alisya takut lupa... ya Allah ingatkan Alisya" atau apa-apa je lah yang Alisya nak, minta pada Allah.

Tapi saya tengok Alisya memang nampak sangat stress hari tu. Mungkin sebab Cikgu ada ingatkan yang periksa nak dekat.


Saya: Alisya nak jalan-jalan?

Angguk.

Saya: Kita pergi Giant sekejap boleh?

Angguk.

Terus saya bawa dia ke Giant. Kebetulan masa jalan-jalan dalam Giant tu ternampak kiosk wakaf Al-Quran dan Telekung untuk fakir miskin dan anak-anak yatim.

Alisya: Ma, ada orang jual Al-Quran.

Saya: Quran tu tak jual... itu kita bayar untuk dihadiahkan pada orang miskin dan anak-anak yatim. Alisya nak sedekah?

Alisya: Tapi Alisya tak bawa duit.

Saya: Mama bayarlah. Orang yang banyak sedekah, Allah bagi banyak pahala... rezeki bertambah. InsyaAllah, Allah boleh bantu Alisya senang jawab periksa.

Sampai dekat kiosk tu, saya suruh Alisya pilih nak sedekah telekung atau Al-Quran. Dia pilih telekung. Saya suruh dia tulis nama dia dan abangnya. Lepas tu saya bagi RM20 pada Alisya untuk bayar pada abang yang jaga kiosk tu. (Satu nama pewakaf, RM10)

Abang kiosk: Alhamdulillah, terima kasih Alisya, pakcik terima duit wakaf ni untuk fakir miskin dan anak yatim. Moga Allah limpahkan rezeki yang banyak untuk Alisya dan keluarga.

Alisya: Alisya nak periksa tak lama lagi...

Abang kiosk: Pakcik doakan... Allah mudahkan Alisya jawab periksa, dapat keputusan cemerlang... berjaya dunia akhirat. Amin... Amin... Amin...

Saya dan Alisya: Amin...

Rasa nak menitik air mata. Dengar abang tu doakan untuk Alisya. Lepas daripada tu terus ceria muka Alisya. Muka pun dah senyum. Tak sebut lagi pasal risau nak periksa. Alhamdulillah.

Nora Karim
Pernah duduk kelas belakang.

Friday, May 12, 2017

Bila Anak Bertanya Tentang Sumayyah

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Semalam, masa dalam perjalanan nak ambil Faris balik sekolah dengar CD kompilasi terbaik Hijjaz. Sampailah track 11, lagu Sumayyah. Di bahagian chorus, Alisya ikut nyanyi. Lepas tu dia tanya:

Alisya: Kenapa Sumayyah kena bunuh Ma?

Saya: Sebab pertahankan Iman dan Islam.

Alisya: Siapa yang bunuh?

Saya: Orang kafir... ketua dia Abu Jahal.

Alisya: Kafir tu apa?

Saya: Orang yang tak mengaku Allah sebagai Tuhan dan Muhammad sebagai Rasul.

Alisya: Mesti teruk dia kena bunuhkan?

Saya: Kenapa?

Alisya: Ye la sampai jadi lagu Hijjaz nyanyi ni.

Saya: Masa tu bukan Sumayyah je... Tapi suami dia dengan anak dia... Tiga-tiga kena ikat dekat batu, kena seksa bawah panas matahari. Lepas tu kena paksa untuk sembah berhala.

Alisya: Berhala tu apa?

Saya: Berhala patung-patung besar. Orang Arab masa tu percaya patung tu Tuhan dia. Bila Sumayyah tak nak sembah berhala... dia terus kena seksa... sampailah dia kena bunuh.

Alisya: Kesian Sumayyah Ma...

Saya: Kesiankan...? Tapi dia dapat masuk Syurga.

Alisya: Macam mana dia boleh masuk Syurga?

Saya: Dia mati sebab pertahankan Iman dan Islamkan. Dia memang percaya dan yakin dengan Allah dan Nabi SAW. Mati syahidlah...

Alisya: Ooo... untunglah Sumayyah Ma, mati boleh terus masuk Syurga. Kita nanti mati dapat tak masuk Syurga?
 
https://goo.gl/QWOymF
Saya: Itulah, untung Sumayyah... Kalau kita doa banyak-banyak, solat, puasa, baca Quran, buat baik, insyaAllah dapat masuk Syurga. Selain Sumayyah, ada lagi perempuan yang hebat... macam Asiah, Mariam... ha Nusaibah... Nusaibah tu umur 60 lebih pun masih pergi perang tau! Tapi nanti la Mama cerita. Sebab tak dapat beli lagi buku Nusaibah.

Alisya: Nanti Mama dah beli, baca lepas tu cerita kat Alisya tau. Alisya nak tahu.


Nota kaki: Semalam birthday Alisya tujuh tahun... Moga Alisya mudah menerima ilmu dari para guru, sentiasa sihat walafiat, dipanjangkan usia, sentiasa dimurahkan rezeki, menjadi anak yang berbakti pada Mama dan Abah serta bermanfaat pada Ummah.  



💜 Nora Karim 💜
Rasanya umur 7 tahun masih sibuk main baling selipar lagi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...