Nuffnang Ads

Thursday, May 21, 2015

Tip-tip Berkaitan TIDUR

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Rancangan TV9: Hadis
Panel: Ustaz Umar Mohammad Noor

Tidur adalah "mati kecil". Di mana kita merehatkan diri dari kepenatan dan kelelahan bekerja di siang hari. Tidur adakalanya "diserikan" dengan mimpi. Ada mimpi yang bila dilihat akan membuatkan kita tersenyum keesokkannya. Ada juga mimpi yang bila dilihat, akan menyebabkan kita terbeban, resah, takut dan dalam kesedihan. 

Apa yang perlu dilakukan apabila melihat mimpi buruk. Berdasarkan Imam Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitab Fathul Bari menyebutkan beberapa perkara yang boleh dilakukan ketika dilanda mimpi buruk.

1. Bertaawuz kepada Allah (menyebut a'uzubillah)

2. Meludah ke kiri sebanyak 3 kali (bukan meludah sehingga mengeluarkan air liur, tapi sekadar syarat) - ini sebagai isyarat bahawa mimpi itu tidak bermakna dan supaya kita tidak termasuk dalam jerat mimpi yang direka syaitan.

3. Berwuduk, bertahajud, berdoa dan bermunajat kepada Allah - adalah baik jika kita dapat melakukan solat sunat, sekurang-kurangnya dua rakaat apabila terjaga disebabkan mimpi di tengah malam.

4. Jika mahu tidur semula, pindah atau beralih dari tempat asal - ini kerana syaitan duduk di tempat-tempat tertentu, maka kita dianjurkan untuk berubah tempat tidur.

5. Apabila mendapat mimpi buruk, jangan diceritakan kepada orang lain - dikhuatiri orang tersebut akan menilik mimpi kita (sedangkan dia tidak mempunyai ilmu tersebut) dan menyebabkan kita terus-terusan berasa sedih dan ketakutan.

* Ulamak berpesan agar jangan sebarang menafsirkan mimpi tanpa ilmu.

* Apabila seseorang didatangi rakan yang menceritakan tentang mimpi buruknya, maka tenangkanlah dia, dan yakinkan bahawa mimpi buruk itu tiada makna serta banyakkan berdoa kepada Allah.

Apabila seseorang itu ingin tidur, maka Malaikat dan syaitan akan mendatanginya. Seperti dalam maksud hadis berikut:

"Apabila seorang hamba hendak tidur, maka Malaikat dan syaitan akan menghampirinya, lalu syaitan membisikkan agar orang itu menutup harinya dengan amalan yang buruk, lalu malaikat berkata tutuplah hari mu dengan amalan kebaikan. Barangsiapa mengikut malaikat, maka malaikat akan menjaganya (sepanjang tidurnya)." 

Rasulullah SAW berpesan kepada Syaidina Barakh:

"Jika kamu hendak tidur, maka berwuduklah dengan sempurna seperti kamu akan menunaikan solat." 


Berikut adalah amalan sebelum tidur. Sama-sama praktikkan dan ajarkan kepada anak-anak agar mereka tidak diganggu oleh syaitan:
1. Berwuduklah sebelum tidur dengan sempurna.

2. Maka perbanyakkan berzikir, sebelum tidur.

3. Memaafkan orang lain sebelum tidur, maka kita akan berasa lebih tenang. 

4. Tidur dengan mengiring ke kanan.

5. Bacalah doa sebelum tidur.

InsyaAllah dengan mengamalkan tip-tip ini, malaikat akan menjaga kita sepanjang malam. Jadikan tidur kita juga sebahagian dari ibadah.

* * *

Friday, May 01, 2015

Dah Ada Nama Penuh Pulak!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Semalam dua beradik ni berborak sambil pegang anak-anak patung kesayangan Alisya, Ayumi dan Pidori. Tiba-tiba si abang cakap:

Abang: Nama penuh Faris, Adam Faris bin Kamarul Irwan. Nama Alisya pulak Alisya Farha binti Kamarul Irwan. Kenapa sama eh nama kita Kamarul Irwan?

Alisya: Memang la sama... Tu nama abahkan... 

Abang: Tapi nama kawan Faris bin dia lain... Ha... bukan Kamarul Irwan!

Alisya: Memang la... nama kawan Alisya pun lain jugak! 

Abang: Ha ah, peliknya! Nama penuh Ayumi apa?!

Alisya: Ayumi je...

Abang: Mestilah ada bin apa... eh Ayumi ni girlkan... kalau girl binti la...

Alisya: Tak de binti apa-apa...
Ayumi yang warna biru, Pidori yang warna putih... :D

Abang: Kalau macam tu kita letak Ayumi binti Muhammad Zulkhairi.

Alisya: (Tak jawab... sambil tu dia berfikir...) Oklah! (Sambil peluk dan cium Ayumi)

Abang: Pidori pulak! Pidori binti Muhammad Yusof. 

Alisya: Kenapa nama abah dia tak sama?!

Abang: Ye la, yang ni (Ayumi) kita beli dekat Melaka. Yang ni (Pidori) beli dekat KL! Memang la tak sama.

Lepas tu dua-dua bantai gelak terkekek-kekek. Saya yang mendengar pun sakit perut dibuatnya.

Malam sebelum tidur, saya explain kenapa nama mereka bin/binti yang sama. Macam biasa, soalan Faris punyalah banyak, sampai semua tertidur dibuatnya!

* * *

Monday, April 13, 2015

Resipi Mudah: Sambal Telur Pecah

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Lama tak share cerita di sini... Ada juga rakan-rakan blogger yang Whatsapp bertanya khabar. Alhamdulillah, saya baik-baik saja... Cuma batuk dan selsema yang belum berkesudahan...

Saya tak sangka bisnes Tasbih Mini yang saya baru cuba-cuba, amat menggalakkan... (dekat sini pun saya tak sempat nak update pasal Tasbih Mini). Maka saya agak sibuk uruskan tempahan. InsyaAllah ada kesempatan saya akan update blog ni. Cerita tentang Adam Faris dan Alisya Farha pun banyak yang saya nak tulis... kena curi-curi masa sikit dalam masa buat tasbih nanti.

Untuk kesempatan ni, saya nak share resipi mudah Sambal Telur Pecah. Kalau tak pecahkan telur pun, kita boleh goreng atau pun rebus. Proses pun sama je...

Bahan-bahan:

6 biji telur
1 tauhu (dipotong kecil, digoreng dan ketepikan)
1/2 genggam ikan bilis (bersihkan, digoreng dan ketepikan)
3 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar (hiris nipis)
1 sudu besar gula
Garam secukup rasa

Caranya:

1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan masukkan cili kisar. Masak sehingga pecah minyak.
2. Masukkan telur dan kacau rata, sehingga telur masak.
3. Masukkan tauhu dan ikan bilis yang telah digoreng.
4. Perasakan dengan gula dan garam. Siap untuk dihidang.

* Boleh juga kalau nak masukkan tempe goreng ke, ubi kentang goreng ke... ikut selera masing-masing. Atau kalau anda nak buat SUP TELUR boleh juga... 

Selamat mencuba! (^_^)

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


Saturday, January 24, 2015

Kisah Di Sebalik Lemak Labu

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Dah duduk rumah pusaka arwah mak dan ayah ni... macam-macam perkara dok teringat. Dulu, masa zaman remaja saya, kalau time masak lemak labu, memang la buat saya malas.

Bukan apa, nak buang kulit labu tu memang la saya tak suka. Sebab saya pernah luka terkena pisau masa nak buang kulit labu tu...

Seingat saya dalam sebulan tu ada la 3-4 kali arwah mak akan masak lemak labu. Saya pun musykil la kenapa arwah mak suka masak lemak lakbu. Bila saya tanya, mak kata... "abang zaini suka makan lemak labu ni... kuah-kuah ni habis dihirupnya..."

Ye la, betul abang saya memang suka makan masak lemak labu ni... sebab tu arwah mak suka masak...

Rasanya setiap ibu akan ingat/tahu apa makanan kegemaran setiap seorang dari anaknya... Walaupun ada 10 orang anak... Agak-agaknya kita ingat tak makanan kegemaran mak kita yang cuma seorang tu?!

Sekarang ni saya duduk Gombak, saya pula yang dok mengingat makanan kesukaan kakak, abang dan adik saya... Biasanya kalau kita masak lauk yang orang di rumah suka makan, InsyaAllah habis lauk tu dimakan... Tak gitu?!

Jom cuba masak lemak labu yang super simple ni...

Bahan-bahan:
1/2 biji labu (buang kulit, potong kecil dan bersihkan)
1-2 batang serai
1 kotak santan/susu cair
2 - 2 1/2 cawan air
Sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Masukkan semua bahan kecuali garam ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana.
2. Apabila mendidih masukkan garam secukup rasa. Masak sehingga labu empuk.
3. Biarkan mendidih seketika dan sedia untuk dihidang.

* Kalau perah santan dari kelapa parut lagi sedap rasanya... Selamat mencuba! (^_^)

Monday, January 19, 2015

Alisya Tersentap!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Hari ni dah mulalah tugas saya hantar dan ambil anak-anak dari sekolah. Minggu pertama persekolahan tu encik hubby saya yang hantar dan ambil mereka. Bila encik hubby dah mula kerja ni... kelam kabut jugalah saya nak buat semua. 

Tengah hari tadi masa jemput Alisya dari tadika, tengok dia monyok je... Dalam hati, "dah kenapa pula?!"

Saya: Alisya kenapa?! Best tak sekolah?! (Alisya senyap je sampai masuk kereta.)

Alisya: Kawan Alisya marah Alisya. (Suara getar, dah nak menangis)

Saya: Marah kenapa?!

Alisya: Dia ckp dekat Alisya, "kau ni apa hal?" Boleh ke cakap macam tu?!

Saya: Alisya buat apa kat kawan Alisya tu?!

Alisya: Alisya tak buat apa-apa pun... Alisya kacau dia sikit je... Tiba-tiba dia cakap macam tu.

Saya: Ooo... memang la... sebab Alisya kacau dia, dia marah la...

Alisya: Tapi boleh ke cakap macam tu?! Tak baikkan cakap macam tu... Alisya nak kawan je...

Saya: Dia tak sengaja kot?! Nanti kalau Alisya nak kawan dengan dia, Alisya cakap elok-elok... Jangan kacau dia... 

Alisya: Alisya tak nak kawan dengan dia... Alisya nak kawan dengan orang yang cakap baik-baik je...

Alahai anak... sentap pula kamu yea... dah kamu kacau kawan tu, dia marah la... :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...