Nuffnang Ads

Bookcafe

Tuesday, February 09, 2016

Lima Sumber Makanan Lambatkan Penuaan

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Bila dah semakin berumur ni, mulalah mencari apa yang boleh diamalkan agar taklah nampak tua sangat dari umur... Macam Nassier Wahab tu... Muda remaja je nampakkan? (^_^)

Info berikut saya rujuk dari Majalah Mingguan Wanita. Dikatakan bahawa lima jenis makanan berikut boleh melambatkan penuaan.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/266258.php
Olive Oil: Health Benefits
1. Minyak zaitun

  • membantu menurunkan risiko serangan jantung dan kanser. Selain mengandungi polifenol, minyak zaitun juga mengandungi bahan antioksida yang boleh mencegah penyakit terutamanya bagi mereka yang semakin lanjut usianya. 
  • dulu masa saya sakit batu hempedu, saya amalkan minum secawan air suam + setengah sudu kecil minyak zaitun + satu sudu besar madu. Minum setiap pagi. Dah lama saya tinggalkan sebab "konon rasa" dah sihat. :p
  • Nassier Wahab juga pernah kongsikan dalam media petua mukanya yang tidak nampak kedutan, iaitu dengan cara mengoles dan meratakan minyak zaitun di muka pada setiap malam sebelum tidur. Sesiapa yang tiada masalah kulit muka berminyak bolehlah amalkan. (^_^)

http://juicing-for-health.com/yogurt-health-benefits.html
Yogurt Health Benefits
2. Yogurt

  • kaya dengan kalsium yang membantu mencegah osteoporosis. Maklumlah bila semakin berusia, masalah tulang adalah masalah utama. 
  • jika tidak boleh mengambil yogurt, maka tukarlah dengan susu, yang penting kalsium perlu cukup dalam badan kita.

http://www.vertihealth.com/the-best-sources-of-pure-omega-3/
The source of pure Omega 3
3. Ikan

  • ia merupakan sumber lemak Omega 3 yang membantu mencegah kolestrol pada pembuluh darah serta mencegah rentak jantung yang tidak normal.
  • pelbagaikan jenis masakan berasaskan ikan setiap hari.


http://io9.gizmodo.com/5897902/eat-chocolate-lose-weight-yeah-right
Chocolate to lose weight
4. Coklat

  • kaya dengan flavanol yang membantu melancarkan peredaran darah selain membantu menghindari diabetes tahap 2, darah tinggi, ginjal dan sebagainya.
  • ramai yang beranggapan coklat akan menyebabkan kegemukkan, sebenarnya coklat yang diambil dalam jumlah yang tidak berlebihan akan menjadi sumber tenaga yang baik untuk tubuh badan.

http://www.curejoy.com/content/health-benefits-of-eating-nuts/
Benefits of Eating Nuts
5. Kacang 

  • penggemar kacang dikatakan dapat hidup dua tahun lebih lama. Ini kerana kacang kaya dengan lemak tidak tepu yang memiliki khasiat serupa dengan minyak zaitun. Selain itu, kacang juga kaya dengan vitamin, mineral dan antioksida.
  • pun begitu jangan diambil berlebihan kerana akan menyebabkan kandungan asid urik tinggi. Hal ini boleh mengakibatkan seseorang itu terkena gaut. Penting untuk diambil dalam jumlah yang memadai.

Wednesday, February 03, 2016

Wordless Wednesday #59

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Betul tak? Betul tak? Rasanya betullah... (^_^)
 Apapun, buatlah takat yang kita mampu... sebab kerja-kerja surirumah ni tidak akan pernah habis, baik untuk surirumah sepenuh masa mahupun yang separuh masa...

Artikel berkaitan:


Pelbagai lagi artikel di bawah label Surirumah! (^_^) 


-->

Wednesday, January 27, 2016

7 Minit Je Cabut Gigi!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Tak sangka pula lepas saya publish entri tentang pengalaman saya (yang takut jumpa doktor gigi ni) buat Scaling a.k.a Cuci Gigi dapat perhatian. Beberapa orang rakan mesej dan bertanyakan lanjut tentang klinik yang saya dapatkan rawatan tu, iaitu Klinik Pergigian Sharifah Aminah. Rupa-rupanya ramai juga orang yang takut jumpa doktor gigi.. (^_^) Saya ingat saya seorang je... Alhamdulillah, sekurang-kurangnya entri saya boleh melembutkan hati-hati orang yang juga takut jumpa doktor gigi... :p

Dalam entri kali ni saya nak cerita tentang pengalaman saya cabut gigi di klinik yang sama. Seperti yang doktor dah beritahu pada saya, gigi geraham atas di kedua-dua belah dah pun terhakis. So saya cabut yang sebelah kiri dulu. Memandangkan gigi geraham kiri tu dah terasa sakit sedikit, bila saya ketap gigi. 

Saya ni acah-acah berani je nak pergi cabut gigi. Alisya jadi peneman saya masa tu. Selalunya kalau hantar Faris ke sekolah, Alisya akan tertidur dalam kereta. Tapi disebabkan saya nak cabut gigi saya pesan siap-siap pada Alisya yang saya nak pergi klinik. Elok je dia tak mengantuk. 

Sampai klinik, debar jangan cakap la... Saya dapat giliran nombor 4, sebaik klinik gigi dibuka semula selepas lunch hour. (Klinik tutup dari jam 1.00 - 2.30) Sementara menunggu giliran tu, cuak juga. 

Saya: Macam takut je nak jumpa doktor gigi.

Alisya: Tak apa mama, tengok budak tu dia tak takut pun nak jumpa doktor gigi. Siap nyanyi-nyanyi lagi. (sambil tunjuk pada seorang budak kecil berusia 5 tahun. Kami dengar masa ibunya daftarkan dia di kaunter. Nak cabut gigi yang dah rosak.)

Saya tengok je budak kecil tu. Memang tak de langsung perasaan takut. Muka ceria je... Mungkin juga sebab dia tiada trauma yang melibatkan rawatan gigi, sebab tu dia ceria. Kan?! :p

Bila tiba giliran saya, saya beritahu doktor gigi mana yang nak dicabut. Bila doktor dah periksa, dia meminta pembantunya ambil apa yang diperlukan. Bila doktor nak letak gel di gusi, saya siap tahan tangan doktor tu... :p Siap cakap, "kejap doktor... kejap"

Doktor tu cakap, "ok kalau dah ready bagitahu yea..." kemain memahami doktor ni. Dia tak de lah nak marah sebaliknya di beri saya masa untuk bertenang.

Bila saya dah betul-betul ready, doktor sapukan sedikit gel pada gusi. Kemudian di injectkan bius... sambil bercerita tentang filem Dilwale dengan pembantunya. (^_^) Dua kali saya disuruh berkumur dan lepas tu doktor cakap, "ok dah siap... bukan lama pun."

Saya yang terpinga-pinga dok tanya, "dah siap ke?"

Doktor jawab sambil gelak-gelak, "dah... dah siap dah..."

Bila saya ambil handphone saya dari tangan Alisya, tengok jam, la.. 7 minit je. Alisya siap cakap, "dah ke mama? Alisya tak main lama pun game tu." (nampak, Alisya pun rasa sekejap sangat)

Aduhai, memang tak lama pun cabut gigi, sekejap je. Kes saya 7 minit je selesai... Alhamdulillah saya tak rasa sakit pun sepanjang proses mencabut gigi tu... Sehari selepas cabut pun tak de lah rasa sakit... Harga saya cabut gigi hari tu RM80 sahaja (termasuk ubat tahan sakit dan kapas). 

Saya masih lagi ada satu gigi untuk dicabut. Saya ingat next rawatan, saya nak bawa Faris dan Alisya sekali. Supaya mereka tak takut dengan doktor gigi! (^_^) Jangan jadi macam mama ni... :p

So, siapa-siapa yang tinggal berdekatan Greenwood atau Taman Sunway, dan mencari doktor gigi, bolehlah datang dan buat rawatan di klinik ini. Memang sangat- sangat recommended! 

KLINIK PERGIGIAN SHARIFAH AMINAH
SH 2, Taman Greenwood,
68100 Batu Caves, Selangor.
Tel: 03-6184 1153

No. 27, Jalan SM2,
Taman Sunway,
68100 Batu Caves, Selangor.
Tel: 03-6185 6125


Sunday, January 24, 2016

Buku: Cerita Dari Syurga

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Tajuk Buku: Cerita dari Syurga
Penulis: Zamri Mohamad, Yusry Yusopp, Haeqal Zulqarnain
Penerbit: PTS
Harga: RM 11.00

https://bookcafe.com.my/friends/idevaffiliate.php?id=331&url=1409

Cerita dari Syurga adalah himpunan 30 cerita yang penuh inspirasi, memberi motivasi dan menggugah emosi. Cerita-ceritanya segar dan hidup. Saat membacanya sungguh mengasyikkan, seolah-olah kita ditarik masuk ke dalam setiap babak yang dipaparkan.

Ceritanya merangsang kita menjadi lebih bersemangat untuk menikmati kehidupan dan menjadikan setiap saat dalam hidup ini lebih bermakna.

Seorang isteri mahu kekal dalam ingatan suaminya sepanjang hayat. Seorang ayah mahu meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati anaknya. Diri kita pastinya mahu menjadi insan yang dipuji-puji di langit dan disayangi di bumi. Kita mahu diingati untuk selama-lamanya dalam ingatan orang yang tersayang.

Antara kisah menarik di dalam buku ini adalah:
  •  Lihat syurga di jendelamu
  • Bisikan kata-kata syurga
  • Jemaah syurga berkhemah di dunia
  • Semanis dan sepahit gula-gula Kopiko
  • Senyuman adalah cop kekal dalam kenangan
  • Tiket bahagia selalunya berganda

Jika anda mencari buku-buku yang melentur hati, Cerita dari Syurga adalah salah satunya. Ia juga boleh menjadi teman akrab diri. SYURGA, bukankah ia idaman setiap hati?

Friday, January 22, 2016

Dalam Kenangan: Adik Ajmal

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Jika ada yang terlihat akan entri saya tentang adik Ajmal sebelum ini... Saya cuma nak memanjangkan informasi bahawa adik Ajmal telah kembali ke rahmatullah pada 21 Januari 2016, jam 11.45 pagi di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Mohon sedekahkan Al-Fatihah buat anak syurga ini. 

Ketika The Telekung Project giat menjalankan kutipan dana segera bagi membolehkan pihak hospital menjalankan pembedahan pemindahan hati di India, adik Ajmal dalam keadaan yang sangat kritikal. 

Berbekalkan doa agar Allah mencukupkan dana supaya pembedahan adik Ajmal dapat dilakukan segera. Namun ini semua aturan Allah, Dia telah menggerakkan hati-hati kita untuk membantu... Pun begitu, cukup masanya Dia "panggil" adik Ajmal untuk "pulang".

Biarpun sedih dengan berita ini, namun inilah yang terbaik kehendak Allah. Buat ibu dan ayah adik Ajmal, moga kalian tabah dengan ujian ini. Moga Allah bekalkan kekuatan, ketabahan dan meningkatkan darjat di sisiNya. 

Pada semua yang telah membaca entri saya tentang adik Ajmal sebelum ini dan telah memberikan sumbangan, moga Allah melimpahkan rezeki dan memberikan kesihatan kepada anda semua. Terima kasih banyak-banyak di atas keprihatinan anda. Hanya Allah yang akan membalas jasa baik anda semua.

 

Adik Muhammad Ajmal Nawfal b. Muhd Riza
19/1/2015 - 21/1/2016
(Penyakit: Kegagalan fungsi hati)
Al-Fatihah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...