Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Thursday, September 22, 2016

Resipi Mudah: Tempe Sira

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Semenjak dua menjak ni, suka sangatlah masak Tempe Sira. Mungkin sebab bila saya beli barang basah, ada stok-stok tempe yang baru sampai dan masih panas. Disebabkan semalam tak masak, hari ni gagah juga la saya masuk dapur, walaupun masih rasa tak sedap badan. Untuk anak-anak goreng ayam je lah. Eh, jom saya kongsi resipi  mudah Tempe Sira ni. 

2 bungkus tempe
Sedikit ikan bilis
1 sudu besar cili kering kisar
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar gula melaka
Sekeping asam keping
Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak, goreng tempe dan ikan bilis dan ketepikan.

2. Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan cili kering kisar. Masukkan cili sos, gula melaka dan asam keping. Kacau sehingga naik minyak.

3. Tutup api dan masukkan tempe dan ikan bilis yang telah digoreng tadi. Gaul sebati. 

4. Masukkan dalam bekas kedap udara. Dah tak panas bolehlah tutup. Siap! (^_^)

Selamat mencuba!
   




Wednesday, September 21, 2016

Wordless Wednesday #63

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Agak-agak berapa ringgit Nasi Ayam dan Bihun Sup di tempat anda? Saya sampai ke malam ni musykil dengan jumlah yang saya bayar tadi.

* Tak berapa sihat, maka dapur pun tak berasap... pakat beli je la...

Sunday, September 18, 2016

Nasi Lemak Royale, Jitra

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Encik hubby saya kerap juga bercerita tentang Nasi Lemak Royale ni. Dia kata sedap! So, dah alang-alang sampai Kedah ni, saya naklah juga merasa keenakkan Nasi Lemak Royale seperti yang diceritakan Encik hubby. Kira rezekilah juga dapat merasa. 


Nasi Lemak Royale ni antara menu popular di Kedah. Yang saya makan ni di Jitra. Bila tengok gambar Nasi Lemak Royale di telefon, rasa "aihh, sedapnya!"


Tak tahu kenapa di panggil nasi lemak, sebab nasi tu tak bersantan pun. Rasanya macam nasi minyak. Lepas tu lauk dan kuah campur semua tu macam makan nasi kandar. Lauknya sangatlah banyak, sampai tak tahu nak pilih yang mana satu. Akhirnya ambil ayam goreng dengan telur rebus je... (^_^)

Rasanya?! Pada tekak saya ni, biasa je rasanya. Encik hubby kata di Jitra ni macam kurang "kaw" dari yang di Stadium DarulAman, Alor Setar.

So, kalau anda nak rasa Nasi Lemak Royale ni bolehlah ke Stadium DarulAman yang katanya lebih "kaw" dari di Jitra ni. Tapikan, setiap kali saya lalu... beratur orang makan Nasi Lemak Royale di Jitra ni. Cuma pada saya rasanya biasa-biasa saja. Tapi memang nampak menarik dengan kuah banjir tu. 

Kalau ada yang jalan-jalan di Alor Setar ataupun Jitra, bolehlah Google Map atau Waze "Nasi Lemak Royale" insyaAllah sampai. (^_^)






Wednesday, September 14, 2016

Wordless Wednesday #62

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sekali sekala keluar dari rutin kehidupan biasa. Maka akan dapatlah menikmati keindahan yang jarang-jarang sekali kita dapat tengok. Sebab tu orang kata, sekali sekala apabila kita rasa tertekan, maka berjalanlah di bumi Allah yang luas, insyaAllah kita akan temui kedamaian... (^_^)

Sunset, di Kuala Perlis. 



Sunday, September 11, 2016

Yey, Buku Baru! 😉

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Kali pertama saya tertinggal buku yang nak dibawa sekali "bercuti" di Kedah ni. Encik hubby menggantikan Ketua Biro Kedah ni hampir tiga bulan (sebab bos tu bertugas dan menunaikan haji). Sebelum ni Encik hubby yang berulang Kedah - Kuala Lumpur dua minggu sekali. Tapi disebabkan Faris dah mula cuti bergilir masa UPSR hari tu, maka Encik hubby bawa kami sekali ke Kedah.

Saya dah letak dua buah buku untuk dibawa bersama, tapi boleh tertinggal pula. Jadinya untuk tiga hari lepas saya dilanda kebosanan yang melampau. 😧

Kebetulan semalam sebelum balik rumah, Encik hubby singgah di Jitra Mall. Er, tak banyak kedai di Jitra Mall, cuma ada satu kedai yang menarik perhatian saya, kedai I Love Novel. Apa lagi? Sambar tiga buah buku untuk jadi peneman beberapa hari yang berbaki di Kedah ni. 

Selamat bercuti semua... (^_^)


Kenapa bosan, pergilah jalan-jalan? Hm... Encik hubby kerja, kami je yang "bercuti". 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...