Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Monday, September 25, 2006

Bukan Angat2 Tahi Ayam... :p

Bosan tul kalau dok umah sengsorang ni... bila rumah dah abis kemas... nak tgk TV pun terasa bosan... teringat lak laman kat rumah ni yg rumputnya baru dimesin dek kawan bie... nampak cam kecik je laman kat luar tu... tapi bila nak dikemas.. mak aii... rasa tak abis2...

Rumput kat sini mmg cepat naiknya... subur bangat tanahnya.. kalau bertani sure cepat dpt hasil :p... bak kata kawan bie, kalau nak kasi rumput tu lambat naiknya, longgokkan rumput tu kat beberapa ruang/tempat dan kemudian di bakar... tapi tu la, bila mikirkan jiran2 sebelah rasa tak elok la pulak dibakar... maklum la.. sape yg tahan bau asapkan...? Rumput umah ni mmg mesin atau diracun sebab kat bakang umah tu kawasannya bersemak... ye la... kalau dah bakang tu bersemak... laman kat umah pun semak, takut lak kalau masuk "tetamu tak diundang"... tu yg takut tu...

Jadi nak ngelakkan membakar, saya pun dok ansur la kemas rumput2 tu... bermula di belakang rumah... bakang umah je dah 3 plastik beg sampah... lum lagi area depan & tepi... half way jek ngemasnya... :p pastu tak larat dah... letih... kalau bie ada... leh aa tahan gak.... ni sengsorang terasa sangat penatnya... Tapi at least kuar gak aa peluhkan... tak de la duduk saja jek... :p


Rumput dah mesin, tapi tak berkemas lagi.. Hadoi...

Sunday, September 24, 2006

Ramadhan...

Hari ni merupakan puasa yg pertama bg umat Islam.. Alhamdulillah, saya & anda semua masih berkesempatan menyambut Ramadhan tahun ni.. Org tua2 selalu ckp.. "rebut peluang setiap kali dtgnya Ramadhan.. dan anggaplah Ramadhan thn ni, Ramadhan yg terakhir utk kita.."

Dlm pengertian ayat ni.. cuma kadang2 kita je yg terlupa.. bkn x ambil kisah.. cuma semangat raya tu lebih dr mengingati perkara itu.. Jika perkara itu benar2 berlaku pd kita, pasti kita akan menyesal krn tidak penuhi Ramadhan dgn amal sebaik-baiknya...

Ramadhan ni merupakan Ramadhan yg pertama saya bersama suami... Agak berlainan dr menyambutnya dengan arwah ayah, arwah mak dan adik beradik dulu...

Saya menyambut 1 Ramadhan thn ni di Kuantan.. Takut gak kalau2 x terbangun sahur :P Maklum la... dulu2 arwah mak & kakak2 yg nguruskan makanan tuk sahur.. la ni kena la bgn & sediakan sendiri... Tapi alhamdulillah, inilah pengalaman yg paling menyeronokkan, sejak mendirikan rumahtangga... :D

Hm.. x tau dah nak tulis apa.. La ni dok pikir nak masak apa utk berbuka :p. Rasanya cukup dulu tuk post 1 Ramadhan ni...

Pada semua yg singgah ke "rumah" (blog) saya ni.. Saya mohon maaf jika ada salah silap saya pada anda semua... baik secara sengaja ataupun tak.. (org kata kalau kita tak minta maaf pada mereka yg pernah kita sakiti, maka sia2lah puasa kita... tiada apa yg kita dpt melainkan lapar & dahaga...). Selamat menjalani ibadah puasa kepada semua... & penuhilah Ramadhan ini dgn sebyk dan sebaik2 amalan... Mudah2an puasa kita semua diberkati Allah.. Amin...

p/s: Adik beradik lain hari ni menziarahi pusara arwah ayah, mak dan abg... (Sedih lak bila tak dpt ikut diorg ziarah pusara...) Moga roh mak, ayah, abg serta saudara mara yg lain ditempatkan dlm golongan org2 yg beriman... Amin... InsyaAllah, saya akan ke pusara mereka sebelum tibanya Syawal...

Monday, September 18, 2006

Berkat SEDEKAH...

Dulu semasa hayat arwah ayah... Dia selalu berpesan... "Bersedekahlah... sbb apa yg ada di dunia ni bukan milik kita... pinjaman semuanya... maka berkongsilah walau sikit..."

Sedekah merupakan amalan yang berterusan sehinggalah apabila kita ditempatkan di alam barzakh.. Org yg suka bersedekah, akan sentiasa mendapat pahala dr apa yg dikeluarkan (spt wang, barangan, tenaga (program sukarela) & lain2 yg digunakan untuk kemudahan & ke jalan kebaikan).

Antara pahala sedekah yg berterusan adalah:

1. Berikan al-Quran pada seseorang, surau @ masjid dan setiap kali dibaca, anda akan mendapatkan hasanah.

2. Sumbangkan kerusi roda ke hospital/rumah sakit dan setiap orang sakit menggunakannya, anda akan mendapat hasanah.

3. Berkongsi bahan bacaan yang membangun dengan seseorang/sekumpulan rakan @ diturunkan kepada org lain dlm bentuk penulisan/buku, anda akan mendapat hasanah.

4. Bantu mendidik seorang anak dr segi akhlak/ilmu dll, anda akan mendapat hasanah .

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda dapat hasanah.

6. Berkongsi CD Quran atau Do'a, anda akan mendapat hasanah.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah masjid/surau/sekolah2 agama, anda akan mendapat hasanah.

8. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung dibawahnya, anda dapat hasanah.

InsyaAllah...

Sunday, September 17, 2006

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...