Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, July 11, 2022

Ibadah Korban Pertama Buat Faris Dan Alisya

Alhamdulillah, tahun ini saya buatkan korban atas nama, Faris dan Alisya. Memandangkan mereka pun dah jadi anak bujang dan dara, maka saya perkenalkan tentang ibadah korban kepada mereka.


Perkara pertama yang saya ingatkan adalah tentang larangan bagi orang yang melakukan ibadah korban, iaitu:

1. mengetip kuku 

2. memotong rambut serta bulu-bulu di badan


"Alamak, kenapa tak boleh potong kuku, potong rambut semua?" tanya Faris dan Alisya hampir serentak.


"Itu sebagai ujian kecil je, bagi menguji kesabaran kita yang sedang melakukan ibadah korban ni. Tak lama pun, sampai lembu yang kita korban tu selesai disembelih," jawab saya seringkas yang boleh.


"Berapa lama tu?" tanya Faris sambil duduk berdekatan saya. 


"Dalam 10 hari. Eh tapi Mak Teh cakap, lembu Faris dengan Alisya raya ketiga baru sembelih.  Maknanya 13 hari bulan la. 14 hari bulan tu boleh dah la nak potong kuku..." 


"Kalau terpotong kuku atau terpotong rambut macam mana?" tanya Alisya pula.


"Taklah jadi dosa besar. Lagipun, larangan tu bukan wajib pun, cuma sebaiknya janganlah potong. Itu simbolik pengampunan Allah, kalau kita buat dosa, Allah akan ampunkan dari hujung rambut, sampailah hujung kaki."


"Ibadah korban ni sebagai tanda kita bersyukur atas rezeki yang Allah kurniakan kepada kita. Macam mana cara nak buktikan yang kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang ni? Dengan melakukan ibadah korbanlah. Ini pun konsep kongsi rezeki. Kita kongsi rezeki dengan yang memerlukan," sambung saya lagi.


"Tahu ke sebab apa kita buat ibadah korban ni? soal saya, bila Faris dan Alisya hanya  mengangguk mendengar penjelasan saya.


"Ni yang kisah Nabi Ibrahim tu dengan anaknyakan?" respon Faris. 


"Ha yang itulah. Kalau nak cerita, panjang kisah tu, dari kisah Habil dan Qabil ke kisah Allah menguji kecintaan Nabi Ibrahim pada-Nya. Cuma itulah, bila nak korban, kita kena bagi yang terbaik dari apa yang kita ada. Macam kisah korban daripada Habil." 


"Tapi kita korban dekat India, macam mana kita nak tahu korban kita tu elok, sihat semua?" tanya Faris lagi.


"Itu kita serahlah dekat wakil dekat sana. Biasa mereka akan hantar gambar dari lembu tu belum disembelih sampailah siap lapah dan agihkan."


"Boleh ke macam tu?" tanya Alisya pula.


"Boleh... kita yakinlah pada agensi yang kita dah bayar tu. Insya-Allah," sambil tunjukkan pada mereka gambar-gambar lembu yang saya korbankan tahun lepas.

Lembu yang saya dan suami korban tahun lepas.


Dibungkus, sebelum diagihkan.

Salam Aidiladha buat semua rakan muka buku. Semoga apa jua pengorbanan kita dalam hidup, mendapat ganjaran yang baik dan diterima di sisi Allah. Insya-Allah, amin.


Nora Karim 

Pengikat NIKMAT, adalah SYUKUR.

Jom kita mula menyimpan untuk korban tahun depan pula. 😁

#aidiladha2022

#korban2022

1 comment:

  1. tahun ni aida x join ibadah qurban.
    tahun depan in shaa Allah, jika dipanjangkan umur.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...