Nuffnang Ads

Agoda Ads

Saturday, October 06, 2018

Tosei Rawa

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,



Pertama kali saya makan tosei rawa ni. Itu pun dicadangkan oleh pelayan kedai mamak yang biasa saya kunjungi. 

Biasanya kalau sebelah pagi ke kedai mamak ni saya akan minta plain tosei atau tosei kosong je.

Disebabkan saya ni jenis yang susah sikit nak terima makanan yang saya belum pernah makan, maka saya tengok orang lain yang pesan tosei rawa. Tengok reaksi mereka makan.
οΎ Bila tengok orang lain makan sedap je, maka next kunjungan barulah saya cuba.

Mengikut kata pelayan kedai, tosei rawa ni ditambah sayuran dan rempah ratus, kuah untuk cicah sama je macam tosei kosong. 

Ok reaksi saya lepas rasa tosei rawa buat pertama kali ni... sedap jugalah. Ia lebih garing dan nipis berbanding tosei kosong. Sedikit pedas sebab banyak rempah tu. 

Bagi mereka yang makan mengikut kalori, untuk sekeping tosei kosong, kalorinya adalah 150kcal. Manakala kalori bagi tosei rawa adalah 300kcal. 

Jadi saya lebih prefer tosei kosong sebab rendah kalori berbanding tosei rawa. Sekali sekala bolehlah makan tosei rawa kalau teringin.

Yang belum pernah cuba boleh cuba. Sedap juga. 


Kalau boleh tak nak terlebih ambil kalori dalam sehari.

22 comments:

  1. Menarik jugak tosei rawa ni. Nampak macam sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap Fiza... trylah. Ranggup dan garing berbanding tosei kosong.

      Delete
  2. Replies
    1. Restoran Taqwa, Sri Gombak je Anies (atas, yang dekat dengan Maybank)

      Delete
  3. Baik! Boleh cuba nanti sebab belum pernah cuba lagi.

    ReplyDelete
  4. rasa dulu pernah makan. memang sedap. dah lama gak tak jumpa makanan ni sebab tak semua orang pandai buat rasanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedai mamak ada. Tapi biasa pagi je. Jarang-jarang ada jual sebelah malam.

      Delete
  5. Tak pernah mkn..but will try nnt..huhu

    ReplyDelete
  6. Nampak sedap tosai ni, linda pun fav tosai rawa ni...

    ReplyDelete
  7. pernah makan sekali je roti rawa ni

    ReplyDelete
  8. Selera sgt tngok malam2 ni.. sedap ni

    ReplyDelete
  9. Saya lebih suka tosei kosong Nora.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama... saya pun suka tosei kosong. Kalau Rawa ni sekali sekala oklah... 😁

      Delete
  10. Macam dah komen πŸ€”
    Ha a tak pernah jugak try tosey Rawa ni. Selalu makan tosei biasa. Alaaa baru nak try tp bila tau jumlah kalori dia terus tak jadi hahahaha..... Mestilah acah acah diet bila berdepan dgn org diet kan hahahahha

    ReplyDelete
  11. Macam menarik je. Boleh cuba lepas ni

    ReplyDelete
  12. AD pon ritu try tosai rawa ni sbb abg yg suruh try..sekali try best pula

    ReplyDelete
  13. Oo. Bolehlah try nanti tapi area sini takada lagi pula

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...