Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Thursday, May 23, 2013

Terubat Rindu...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

"Salam dr bumi Mekah... Sangat syahdu perasaan kat sini..." 

Itulah permulaan mesej yang dihantar oleh seorang rakan yang sedang mengerjakan umrah, bersama kedua ibubapanya. Ya Allah, serious saya selalu teringatkan dia di sana sejak dia berangkat pada 11 Mei lalu... Bukan saya risaukan dia... Cuma saya memikirkan apa yang sedang dia lakukan di sana... Dan saya sentiasa berdoa agar dia dan kedua ibu bapanya baik-baik saja...

Ieta memang hobinya merantau/melihat negara orang... boleh rujuk Travelblognya di sini... Ke mana dia pergi, sekurang-kurang saya akan tahu... Bila diberitahu yang dia akan mengerjakan umrah, saya makin teruja... Bila dia mesej dan beritahu yang dia akan berangkat ke Mekah... sebak rasanya... sempat juga saya minta dia doakan agar saya juga dapat ke sana... Sehari sebelum dia berangkat ke Mekah pun saya mesej lagi dan doakan agar perjalanan dan urusannya sekeluarga di sana dipermudahkan Allah...

Dalam masa berbalas mesej tu, sempat saya tanyakan keadaannya di sana... Tak banyak yang dapat dia ceritakan dalam masa yang singkat tu... tapi saya dapat rasakan dia bahagia dan seronok di sana... Syukur alhamdulillah... Sempat juga saya minta dia hantarkan gambar pada saya... Dan gambar ini buat saya mengalirkan air mata... Sungguh... Moga Allah izinkan saya menjejakkan kaki di sana... 


Moga Ieta dan ibu bapanya sihat-sihat saja dan moga Allah permudahkan segala urusannya di sana... Tak sabar pula nak dengar (baca sebagai bermesej dengan Whatsapp...) cerita tentang pengalamannya di Mekah... 

Psst: Serious tak pernah sangka saya dan Ieta boleh berkawan rapat... sebab dulu masa saya mula-mula masuk kerja di IKIP, bukan main sombong dia ni... :p (kalau Marhana baca entri ni mesti dia gelakkan saya, sebab layanan Ieta pada saya dulu... hehe) Tapi tak sangka kami boleh rapat even saya dah tinggalkan IKIP... Moga Allah sentiasa menjaga persahabatan kami dengan baik... Amin...



16 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan kawan tu...

    dan semoga persahabatan tu berkekalan

    :)

    ReplyDelete
  2. Walaupun baru 4 hari kakcik balik dari Tanah Suci, rindu di hati ini hanya Allah Yang Mengetahui...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kakcik dah balik... Betul kakcik ramai yang kata gitu... Saya sentiasa berdoa agar dapat peluang ke sana... Amin..

      Delete
  3. Keindahan berada di sana memang tak terucap Nora. Kakak walau dah berkali-kali tapi rasa rindu utk ke sana tak pernah padam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak... saya kalau tgk gambar Kaabah mmg sayu je rasa hati... adakalanya mengalir air mata... Teringin sangat nak ke sana...

      Delete
  4. Memang syahdu, sebak kalau dapat jejak kan kaki ke bumi Ambia ni..inyaAllah moga kita juga akan berpeluang kesana..amin! :)
    moga persahabatan berpanjangan ya..

    ReplyDelete
  5. iye lah Nora, bila baca tentang sahabat2 yang dah ke sana, ada gak terasa yang menerjah, bila lah sampainya masa kita pulak dijemput untuk menjadi tetamu Allah di situ...

    ReplyDelete
  6. Memang bertuah mereka yg dapat jejakkan kaki mereka ke Mekah...OKje entah bila agaknya....moga satu hari nanti tercapai jugak hajat untuk ke sana

    ReplyDelete
  7. semoga ada rezeki kita ke sana pulak satu hari nanti :)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah.. dpt dia jejakkan kaki ke mekah.. in shaa Allah moga kita juga berpeluang ke sana.. amin...

    ReplyDelete
  9. mereka yg pergi ke sana dgn tujuan utk menghadap Allah , dah tentu hati mrk sgt hiba , gembira dan sayu sbb diizinkan Nya untuk melakukan ibadah . Ada juga yg pergi sana di taja , suasana nya seperti pergi melancong . tu lah bezanya menunaikan ibadah menggunakan hasil titik peluh sendiri berbanding dgn pergi free ... subhanallah .

    ReplyDelete
  10. tak terungkap rasanya perasaan bila dpt berada disana,kita yg melihat gambar sahaja sudah rasa keindahan perasaan itu...bunga2 plak ayat..:)

    ReplyDelete
  11. semoga persahabatan yg terjalin akan terus kekal..
    aamiin

    in shaa ALLAH.sama2 kita doakan

    ReplyDelete
  12. amin.. ya Allah teringin sangat nak ke sana :) seronoknya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...