Nuffnang Ads

Agoda Ads

Sunday, April 28, 2013

Batu Karang Hempedu: Kesan Jika Tidak Buang Hempedu


Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah...

Pelbagai soalan yang saya terima di komen, e-mel, Facebook juga Whatsapp tentang penyakit batu karang hempedu ni. Saya tertarik bila baca komen yang di tinggalkan oleh Nur Eillmie dalam entri ini.



Minor operation yang saya jalani tu dah pun dua tahun berlalu. Alhamdulillah sejak operation tu saya tidak lagi mengalami sakit perut (seakan gastrik yang teruk sehingga ke belakang badan)... sakit-sakit sendi, sukar bernafas dan lain-lain. Sebelum operation saya tidak boleh nak makan, perut cepat terasa sebu... Muka pucat, tak larat berdiri atau duduk lama... Pendek kata semua benda tak boleh nak buat sebab perut rasa tak selesa...

Berikut adalah kesan-kesan yang mungkin akan berlaku jika seseorang itu tidak membuat pembedahan buang hempedu, seperti yang diberitahu oleh doktor (Dr Huzaimi Yaakob, KPJ Kuantan) yang merawat saya dulu:

1. Diserang penyakit kuning yang serius - apabila ada batu karang yang tersumbat di saluran hati, maka pesakit akan mengalami demam kuning yang serius, yang juga mengakibatkan mata putih menjadi kuning. - kaedah penyelesaikan, doktor akan melakukan Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP), bagi mengeluarkan batu yang tersumbat dan membesarkan saluran hati.

2. Pendarahan dalam perut - batu karang yang besar/kecil akan sentiasa bergerak (cuma kita je tak sedar) dan ini akan menyebabkan ia tersumbat pada saluran-saluran utama, jika ia tidak dikeluarkan dengan segera, kemungkinan pesakit menghadapi pendarahan dalam perut.

3. Kesan kepada pankreas dan hati - jika tiada rawatan segera, ia boleh turut merosakkan pankreas dan hati pesakit. Jika ini berlaku, pesakit akan mengalami lebih banyak komplikasi.

4. Urine akan berwarna kuning pekat/merah darah, senak perut, loya dan muntah-muntah, sakit perut yang berterusan, tidak berdaya dan lain-lain - inilah yang akan ditanggung oleh pesakit selama mana  dia tidak menjalani pembedahan tersebut. Dan harus diingat, batu karang akan sentiasa bertambah dan membahayakan jika tiada rawatan susulan.

Batu karang dari hempedu saya...
Apa yang saya boleh cakap... Risiko-risiko di atas, (yang akan ditanggung saya) adalah lebih "menakutkan" daripada melakukan operation bagi mengeluarkan batu hempedu tersebut. Saya diserang sakit yang teruk sebanyak 2 kali. Pertama pada trimester kedua ketika mengandungkan Alisya, yang ketika itu Encik hubby ke Johor dan saya tinggal bersama Faris (berusia 3 tahun lebih). Apalah yang boleh Faris buat ketika saya sakit tu...?! Saya berguling-guling menangis atas katil sambil cuba menelefon Encik hubby. Mujur dapat cakap dengannya, kemudian dia minta biras saya datang, sementara dia berpatah balik ke Kuantan (ketika tu kami duduk di Kuantan).

Dan kali kedua saya sakit teruk adalah pada usia Alisya 10 bulan (masa tu Alisya fully breastfeed). Diserang sakit ketika di office. Saya mengalami demam panas secara tiba-tiba, sakit seakan gastrik yang teruk, badan berpeluh dan seram sejuk, urine bewarna kuning pekat, serta loya dan muntah-muntah. Akhirnya, saya dapatkan rawatan dari pakar dan putuskan untuk buat operation.

Kenapa saya "berani" (tak la berani sangat pun sebenarnya... takut juga...) dan bersetuju untuk lakukan operation?

1. Takut akan risiko yang bakal saya tanggung jika tidak melakukan operation tersebut.

2. Tentulah sebab anak-anak. Usia anak-anak saya ketika tu, Faris 3 tahun lebih, Alisya belum pun setahun dan fully breastfeed - teringat kata-kata doktor, "kalau you nak tengok anak-anak membesar, you sendiri kena sihat walafiat! Kalau you tak sihat, macam mana you nak jaga kebajikan anak-anak dan suami you?!"

3. Sebab Encik hubby saya cutinya tidak menentu, saya risau jika saya diserang sakit ketika dia berada jauh dari rumah (outstation) - pengalaman sakit ketika suami tiada di rumah, betul-betul menakutkan... saya menangis menahan sakit, manakala Faris menangis nak susu... tapi saya memang tak daya nak bangun langsung! (betulkan? macam mana nak buat susu kalau saya sendiri tak berupaya nak bangun, tu la maksud kata-kata doktor tu...)

Sepanjang 2 tahun lepas operation ni... saya tak lah berpantang sangat... cuma makanan yang sangat berminyak dan bersantan saya kurangkan... Bukan tak makan langsung... Boleh... memang boleh makan seperti ketika kita ada hempedu... cumanya, lepas tak de hempedu, kita kurangkanlah sikit pengambilannya... Itu je... (^_^)

Saya cadangkan Nur untuk dapatkan consultation dari doktor pakar. Tanya dari A-Z mana-mana yang kita tak pasti tu... Dari sebelum operation sehinggalah kesan selepas operation. Biasanya kita akan rasa lebih tenang bila doktor ceritakan dari A-Z. Saya sendiri akui, saya tidak selesa dengan doktor pakar pertama yang saya jumpa, kemudian saya mendapatkan khidmat doktor pakar yang lain yang mana lebih mesra dan sedia menjawab pelbagai soalan saya. 

Bila dah consult dengan doktor, plan dengan suami tentang penjagaan anak-anak macam mana... Sebab mungkin kena duduk di wad untuk 3-5 hari. In sha Allah, selepas operation tu, Nur akan lebih sihat dari sebelumnya. Saya doakan Nur, agar semuanya baik-baik saja... 

Kalau rasa sakit, jumpalah doktor dan dapatkan rawatan. InsyaAllah semuanya dipermudahkan Allah. 

Lagi entri berkaitan batu karang hempedu:
1. Akhirnya Hempedu Dibuang
2. Amalan Selepas Buang Hempedu
3. Menu Sepanjang Berpantang
4. Perkongsian Pakar Pemakanan
5. Bolehkah Menyusukan Anak Jika Bersedia Untuk Pembedahan




53 comments:

  1. seriau juga bila baca pasal batu hempedu ni..mana ada operation yg tak sakit..tp klu utk kebaikan,terpaksa juga la kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul PK... walaupun minor operation... still takut gak... huhu

      Delete
    2. Memang sakit tapi masih dapat tahan...yang sakitnya pembedahan hempedu ni bila hos kat perut di tarik sb masa tu dah sedar

      Delete
    3. Alahai... kesian... moga segera sembuh... seriau pulak baca... huhu

      Delete
  2. ooo bhaya gak ye kak... tiba2 tingat sy yg x bedah lg klnjar tiroid ni..

    *sori kak, smlm lps msg akak, sy terus tido.. penat saya...

    btw, ms sy prgnant.. sy xda buat apa2 pun kak.. doc ckp, klnjar tiroid bgkak, xda ubat, cr nk ilang hnya bedah...

    sy jd bgkak, sblm prgnant lg kak... tp lps brsalin dia jd mkin besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua penyakit pun kalau dibiarkan akan memudaratkan kita...

      Delete
  3. cikgu dulu masa pregnant kan firas sakit belah kanan, berguling2 jugak la, nak tarik nafas pun sakit. sebelum tu cikgu ada cyst. tapi cyst tu tak dapat di kesan dah waktu usia firas 4 bulan dalam kandungan. doktor pun tak tahu apa punca sakit cikgu tu. last2 cikgu diberi ubat kuatkan rahim. Alhamdulillah lepas tu nak kencing pun dah tak sakit. kalau tak lepas kencing nak jalan pun azab. cuma tu lah, masih menjadi tanda tanya apakah sakit sebenar waktu tu. dah sekarang ni pulak tetiba satu badan rasa menyucuk dan cepat rasa macam hilang tenaga. moga allah jauhkan segala penyakit berbahaya aminnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar... moga semuanya baik2 saja... kalau ada masa buat la check up ya ceqgu...!

      Delete
  4. assalamualaikum ... alhamdulillah dah sihat . mudah-mudahan trus sihat ya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam... alhamdulillah lepas operation mmg sihat walafiat... dengan izin Allah... :D

      Delete
  5. Takut saya baca.. Moga akak sentiasa sihat.

    ReplyDelete
  6. Syukur sekarang dah sembuhkan NK...sapalah tak takut, operate tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... kan?! kalau kata kena operate mmg takut la haih!! huhu

      Delete
  7. Dun worry to those who suffer gallblader stone (batu hempedu), just remove yr gallblader.. i had one suffer the pain for yrs and nvr thought it was gallblader stone. The surgery is a minor one.

    ReplyDelete
  8. Salam sye nk tnye..sye pn br lps operet buang hempedu bngkak..de batu di saluran kt hempedu..n then skang sye kne pki tiub kt perut smentara..sis de x kne pki tiub ney..tu yg wt sye risau mmg sush nk bjln ngn tiub ney..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam... saya operation dulu tak de pulak pakai tiub tu... untuk sementara je kan? mungkin untuk perbetulkan saluran tu... banyakkan bersabar... moga segera sembuh ya...

      Delete
  9. Salam sis sy nak tahu jgk...mcm mana nk tahu kita ade sakit hempedu atau x..adakah melalui x.rey...sbb sy rasa ade tanda2 mcm sis ckp to..tp doktor kata gestrik jerk...sy pernah bt edocopy tp doktor kata sy ade gestrik ulser....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada buat entri khas untuk ini:
      http://dialoguda.blogspot.com/2014/08/batu-hempedu-lakukan-ultrasound.html

      Moga sedikit sebanyak dapat membantu...

      Delete
  10. Mase sya mngandung ank ke 3... Mse tu kndungan dah 7 bulan.. seminggu skali mesti skit perot... xleh bernafas... Berpeluh... Tiap kali kene serang... Suami bawak pergi hospital... Jarak umah ngan hospital lbih kurang 16km... Cucuk ubat tahan skit... Doc ckp gastrick... Ataupun mngkin ank menendang mmbuatkan saya jadi saki d ulu hati n xleh nafas.... Lama sya mnggung sakit... X sabar nk mlahir kan ank... Sebb dah x tahan menggung sakit... Lepas bersalin... Waktu anak umo 30 hari... Saya sakit lagi.... Sakit... Sakit... Nnnn sakit... Sampai umo ank 50 ari.. sy skit teruk.. sampai masuk wad... 9 hari.. baru doc scan.. n dia cakap ada batu lam hempedu... Huhuhuhu... Setelah sekian lama menahan sakit... Sampai saya dah lemah... Baru dia scan.. tu pun sebb suami mendesak... Takkan la gastrick sampai sminggu skali... Oh hospital kerajaan... Nak pegi swasta x mampu... Skarang umo anak 9 bulan baru bleh tarikh operation... Lama nya mnggung sakit... Allah jew yang tahu... Sakit lagi anak kecik lagi... Ank yg tengah mmbesar lagi... Nasib baik suami bnyak mmbantu... N adik bradik yg mnjaga ank2 ketika suami pegi kerja... 02112015 ni tarikh opration... Doakan yg terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liza... Allah... saya dpt rasa apa yg Liza rasa... sakit jgn cakap la... bila dah sakit nak buat apa2 pun tak boleh... Liza jaga diri... sementara nak tunggu operation ni, kurangkan mkn makanan yg berminyak n santan... Moga semuanya dipermudahkan Allah... Jaga diri...

      Delete
  11. Td chk up, ngadu sakit nyucuk2 kt ulu hati
    Doc scan ckp ada batu kecik kt hempedu. Now tgh pknen 7 bulan. X thu nk wat apa, doc bg surat refer pakar. Skrg tgh cari info kt google

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar... sabar Irfa... dulu saya mula2 kena pun masa pregnant... tapi bila jumpa pakar, katanya tak boleh buat apa sbb tgh pregnant... so doc suruh sabar & jaga makan... saya buat operation pun lepas dah bersalin, masa tu anak baru 5 bulan.... banyakkan sabar yea irfa... moga Allah permudahkan semuanya... jaga diri baik2...

      Delete
  12. Assalaam.. saya alin..saya br jalani pembedahan buang hempedu pada 1/8/2016. So far terasa perut cepat berangin kalo makan. Asyik kentut2 n sendawa je. Masih ade rse takut akan kesan jgka masa pjg. Tp rsenye nknsihat mg kena pantang makan la. Tu je yg trbaik pada kite yg dah tkde hempedu ni.. semoga akak dan saya diberi kesihatan yg baik demi anak2 dan suami kite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Alin,

      Untuk beberapa hari/minggu selepas pembedahan memang kita akan kerap rasa sebu perut, kentut dan sendawa. Itu biasa. Yang penting jaga makan untuk tiga bulan pertama. InsyaAllah semua baik-baik saja.... (^_^)

      Delete
  13. As'salam..bnyk info mengenai penyakit gallbladder stone yg sy dgt melalui blog ni..Sy pun salh seorg pesakit,dpt detect pnyakit ni mase 2016,ketika anak sy berusia 3 bulan..Aslnye dktr dtct as gastric je,tp sy xpuas hati n mtk dktr rfr pakar di kmc kuantan utk scan,trnyata ad btu dlm hempedu sbesar 1.2cm n slbhnye halus2 shj..Sakitnye sme sprt puan2 rasa..Sy msh tidak menjalani operation krana anak mash menyusu sepnuhnye..skrg usia anak sy dh 1thun..Pertanyaan sy,adakah ubt yg akn dberi spnjg kte operation akan menjejaskan penyusuan,cthnye anak xblh menyusu krane ubt akan effct kt ank n so on??sy amat risaw sbb anak memg reject all bottle n sblm tdo mesti akn menyusu dlu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan boleh baca di sini yea...

      http://dialoguda.blogspot.my/2017/03/batu-karang-hempedu-bolehkah-menyusukan.html

      Delete
  14. Assalam puan,

    Saya jln2 jumpa blog puan ni :)..Alhmdulillah puan dh sembuh. Suami sy akan menjalani operation buang batu hempedu jgk mggu dpn. Saya cuma nak tnya,berapa hari lepas operate betul2 recover. Boleh uruskan diri sendiri dan anak2..sbb nya sy kena outstation 5 hari lepas dia operate..huhu..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, terima kasih Puan sudi jenguk blog saya.😄

      Kalau ikut kata doktor saya dulu dalam seminggu tu dah ok dah... cuma adalah lebih baik kalau dalam tempoh sebulan tu jaga makan dan jangan angkat berat. Sebab luka di dalam kita pun tak tahu kan. Macam saya sendiri dalam seminggu tu masih lagi sangat berhati-hati. Saya memang tak buat kerja-kerja berat, malah tak dukung anak. Tapi lepas seminggu tu insyaAllah dah recover. Minggu kedua doktor buka jahitan dan scan semuanya ok. Tapi semua tu bergantung pada operation suami puan nanti. Saya doakan semuanya dipermudahkan Allah dan suami puan segera sembuh... amin...

      Delete
  15. saya setuju dgn entry Puan. saya mengalami simpton yang sama selama 2 tahun sehinggakan butiran pasir dlm hempedu bergumpal menjadi batu besar sebesar duit 20cent. operation 2011 dulu di KPJ Bangsar (Dr Zain), Alhamdulillah sampai sekarang tiada mengalami kesakitan mcm dulu.

    Klinik biasa asyik mengatakan itu simptom gastrik, peliknya habes semua jenis ubat gastrik saya makan..sakitnya tidak surut sehinggakan sy ke kecemasan HUKM dan dr scan dan syak ada batu dlm hempedu (2010). Dr saran kan saya agar mengesahkan dgn melakukan ujian memasukkan kamera. selama setahun saya hold sbb takut. akhirnya skali lg kecemasan di KPJ Bangsar (2011), dan decide untuk operation memandang risiko di depan hari lebih besar sekiranya ia merosakkan hati. Alhamdulillah, rezeki rawatan di tanggung syarikat di mana saya berkhidmat ketika itu. Kos rawatan di KPJ bangsar RM23k ( 11 hari warded/ MRI/CITYSCAN/ Kos ubat penahan sakit yang agak byk di ambil).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... terima kasih atas perkongsian.

      Betul, kalau kita biarkan ia akan mendatangkan lebih banyak mudarat.

      Kalau betul doktor dah sahkan ada batu hempedu, better buat saja operation. InsyaAllah lepas operation semuanya baik-baik saja.

      Terima kasih juga sudi kongsi kos pembedahan. Ramai yang tanya insyaAllah nanti boleh compile dalam satu entri.

      Delete
  16. Saya sekarang dalam dilema samada nak buat operation atau tak.. takut.. tapi tak sanggup nak tanggung sakit tu.. hanya Allah jer yg tahu.. saya dah sakit ni selama 3bulan dan sepanjang 3bulan tu dah 3x saya diserang sakit tu.. xtahu nk buat keputusan macam mana.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah, memang sakit. Dapatkanlah nasihat dari Doktor yang merawat. Kalau dibiarkan lain pula jadinya nanti. Bahaya tu. Jangan takut... InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan Allah.

      Saya mula-mula tu un takut juga. Saya kena 2 kali dalam tempoh setahun. Tapi cik ni 3 bulan 3 kali, memang kerap sangat.

      Operation tu minor je cik, bukan 'belah' perut pun, just tebuk di 4 tempat untuk keluarkan hemepedu tu.

      Cik jaga diri yea... dapatkan rawatan segera.

      Delete
  17. Puan Nora,
    Selepas operation ari tue ada tak routine check up utk tengok kesihatan liver mcm mana klu dah tak ada hempedu?

    Saya baru 2 bln lepas buat open surgery buang hempedu. Tp bila check balik last week ambik blood utk liver test, bacaan alkaline prosphate tinggi 145. Doktor suruh ambik vitamin hati. Doktor kata bacaan tinggi sebab hati bekerja keras skrg. In term of makan memang saya pantang. Klu makan goreng pun saya makan minyak zaiton.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak de rutin check up. 2 minggu lepas operation saya hanya ke hospital semula untuk buka jahitan.

      Doktor cuma pesan agar sentiasa tengok diri sendiri jika ada perubahan yang ketara. Doktor juga pesan kalau mata kuning, warna urine sangat pekat atau najis hitam kena segera ke hospital.

      Saya rasa kena buat cek up juga untuk semak bacaan hati. Risau jugakan.

      Delete
  18. Takutnya... Sy pula akn operation dlm 3 bln lg..kadang sakit dtg tak terthn rasanya... Mcm nak buang jer cepat2 tp terpaksa tunggu 3 bln..sabar ja la.. Dan takut sgt2 fist time buat operation

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga semuanya dipermudahkan. Percayalah, sakit yang ditanggung lebih sakit dari operation. Dah operate nanti rasa lega sangat-sangat.

      Delete
  19. Saya nak tanya pendapat, saya ada batu dlm hempedu tapi masih tidak mempunyai anak lg. Skg tengah usaha utk dapatkn anak. Kalo saya buang hempedu tu ada risiko utk dptkn anak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shima, jika menurut doktor yang merawat saya dulu, buang hempedu tiada kaitan dengan hal untuk mendapatkan anak. InsyaAllah kalau ada rezeki, Allah akan permudahkan semuanya.

      Untuk jawapan lanjut, saya rasa better Shima rujuk dengan doktor yang merawat.

      Delete
  20. doc pun dah sahkan ada batu dlm hempedu dn doc minta sya buat operation tuk buang hempedu...sya da mula rsa sakit januari lepas...smpi skg sya x buat operate lg sbb cuba cara alternatif...sya minum apple cider...tp tmbh kuat rsa sakit seolah2 gastrik..sya x blh rsa lapar...kerap mkn tp dlm kuantiti yg ckit sbb x blh knyg sgt...sejak akhir2 ni...rsa sakit tu da kerap sgt...dn sya kerap demam dn muntah...bila muntah,ada kuar drh...bila sya bca blog sis ni,sya rsa kuat utk buat operate..tq sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. Moga Allah permudahkan segala urusan surianiaisyah.

      Sakit yang nak ditanggung kemudian hari lebih teruk berbanding lakukan minor operation ni. Kuatkan semangat! Moga bertambah sihat selepas operation... take care.

      Delete
  21. Salam Nora, saya pun berada di KPJ kuantan ni, tunggu masa nak buat ERCP dan probably laparoscopy la akibat batu ni. Dgn Dr Huzaimi juga. Lama tak nak baik after surgery tu, dan ok x skang after xde hempedu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah tak lama. Lepas operation tu dalam seminggu dua dah ok bergantung pada badan kita.

      Saya dah 8 tahun buang hempedu. Alhamdulillah saya baik-baik saja.

      Delete
  22. Isteri sy alhamdulillah selesai proses bedah pagi tadi tepat jam 10.15 pagi...11.8.2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... moga isteri encik segera sembuh... 😊

      Delete
  23. Ibu saya sakit perut minggu lepas. Tapi doctor cakap gastrik dan diberi ubat gastric tapi tidak reda. Lepas ke HKL, ibu saya di diagnos gastric dan kuman di paru paru. Disebabkan terlalu lama masa menunggu dan tiada katil, jadi kami ke swasta. Selepas sejam check in di hosp swasta, doctor pakar sahkan ibu ada batu di hempedu dan sudah bernanah. Jadi immediately operate dan alhamdullah ibu saya cakap tak sakit lagi. Cuma dia still di tahan di HDU untuk observation.

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah. Betul, jika masih sakit walau dah jumpa doktor dan ambil ubat, seeloknya minta pendapat kedua daripada doktor yang lain.

    Moga ibu terus sihat lepas ni. Saya doakan ibu cepat sembuh.

    Terima kasih kerana sudi berkongsi cerita. 🤗

    ReplyDelete
  25. Keep on writing, great job!

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. Salam sis.. Selepas 2tahun..sis mkn mcm biase ke? Mkn pedas lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya operate dah 9 tahun sis. Sekarang makan dah macam biasa. Alhamdulillah semuanya baik-baik saja. Pedas pun makan juga kadang-kadang. 😁

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...