Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Monday, April 15, 2013

Doa Elak Lupa

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,


Saya baca entri MFM yang bertajuk Bila Hilang Satu Nikmat... Saya rasa kasihan pula... Dulu saya pernah gelak sakan bila baca entri MFM yang terlupa membuang sampah yang diletakkan di atas bonet kereta, masa kelam kabut nak menguruskan anak-anak di awal pagi dan seterusnya bergegas ke tempat kerja. Tak pasal-pasal sampah dibawa berjalan merata/makan angin di waktu pagi... Kesian MFM...

Kebetulan saya belek buku doa milik saya... dan terjumpa Doa Untuk Mengelak Lupa ini... Moga bermanfaat buat MFM dan sesiapa saja untuk mengelakkan kita dari penyakit lupa ni... 

 

 Maksudnya:  

"Ya Allah, tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan. Muliakanlah kami, jangan dihina. Berilah buat kami, jangan ditahannya, dan pilihlah kami, jangan Engkau biarkan, dan redhailah kami dan redhailah pula semua usaha kami." 

(Riwayat At-Tirmizi no.3173, Lihat Tafsir Ibnu Kathir. Tafsir ayat 1, Surah Al-Mukminun)


17 comments:

  1. elok ni..kena dgn lyeen yg selalu lupa time nk submit assgmnt..:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kita semua tak lepas dari terlupa kadang2 tu... mungkin boleh la amalkan doa ni...

      Delete
  2. Thanks kak. Saya dah ada penyakit nih sejak anak makin bertambah ☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama... sama... tapi sebelum melarat baik kita doa sama2... huhuhu

      Delete
  3. slm sis!alhamdulillah bgs doa ni..saya kalau lupa nk ambil sesuatu brg,mesti kena patah balik kt tempat mana saya mula diri tadi,nnt baru ingat ^^


    hahaha ttg smph saya sllu tgk ramai gak jrn yg kelam kabut nk gi kerja n htr anak gi nursery,smpi lupa smph msh kt atas bonet krta adeih.ada jugak tu bini jemur kasut sklh anak atas bumbung krta,suami lak nk gi kedai trs drive n lupa ada kst.nsb baik kst x jth n kedai tu dkt je ngan rmh he3....

    ReplyDelete
  4. sesui sgt bg org yg agak pelupa macam sy..:)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum ... boleh juga telan sesudu madu ( guna sudu plastik utk elak hilang khasiat ) dan membaca al - quran setiap malam sekurang - kurang satu ayat ...

    ReplyDelete
  6. nanti bolehla kita sama-sama amalkan doa tu...
    dulu makcik2 selalu pesan jangan tutup muka masa tidur untuk elakkan dari penyakit lupa katernyer...

    ReplyDelete
  7. dulu atok akak ada bagi tapi tak amalkan sangat.. alahai.. kena cari balik bukutu... sebab atok akaktu dah umur seratuspun masih ingat lagi... tak nyanyokk.. al-fatihah untuk akak...

    ReplyDelete
  8. thanks share. bagus doa ni. nik jarang lupa pun mmg kena amalkan. takut la .lagi2 kalau lupa benda2 penting kan.kita yg stress nnt..hehe

    ReplyDelete
  9. bagus info ni...bila usia dah bertambah ni...mmg la kdg2 cepat lupa...

    ReplyDelete
  10. Tq sharing Nora, kalau dari bacaan komen diatas, saya ada buat beberapa perkara, seperti mengaji setiap hari dan makan kismis, tapi madu tu saya jarang2. Insaya Allah dengan perkomgsian ini saya akan menambah amalan2 ini, untuk mengurangkan keperlupaan saya itu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...