Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, November 16, 2012

Ibu Saya Telah Pergi...

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Sejak akhir-akhir ni saya dapat banyak komen yang ditinggalkan oleh rakan-rakan blogger pada entri-entri tentang ibu saya ketika hayatnya... (terima kasih juga kepada widget Linkwithin kerana secara tidak langsung ramai yang membaca entri-entri lama saya...

Ramai rakan blogger yang mendoakan akan kesembuhannya... ramai juga yang menyarankan agar saya menghantar ibu membuat rawatan di beberapa tempat yang dinyatakan... ada juga yang menyarankan saya pelbagai produk... dan macam-macam lagi... Sejujurnya saya amat-amat menghargainya... Sekurang-kurangnya ramai yang prihatin... Saya sangat-sangat terharu...

Namun saya tidak pernah sekalipun publish komen-komen pada entri-entri tersebut, sebaliknya saya hanya delete... (maaf kepada sesiapa yang pernah tinggalkan komen di entri-entri ibu saya...) Kenapa ye?! Saya pun tak pasti kenapa saya hanya delete komen-komen tersebut... (Mungkin saya tak mahu bersedih... Saya selalu membayangkan yang ibu saya 'masih ada' bersama saya...)  Sehinggalah saya mendapat komen yang terbaru dari myfreeminded

Saya sangat-sangat berterima kasih di atas doa tersebut... Saya sangat-sangat hargainya... Komen tu juga membawa saya ke entri-entri yang pernah saya tulis tentang penyakit yang ditanggung ibu saya... Betul... saya sedih... Saya sedih sebab saya tahu, saya tak mampu jadi anak yang baik ketika itu... Saya tahu apa yang saya buat dulu, semuanya tak cukup! 

1. Saya mencuci luka di kakinya... saya tahu itu tak cukup!
2. Saya memandikan dan mengelap tubuhnya... saya tahu itu tak cukup!
3. Saya mengingatkannya waktu makan ubat... saya tahu itu tak cukup!
4. Saya tidur di hospital bergilir-gilir dengan kakak-kakak saya... saya tahu itu tak cukup!
5. Saya meluangkan masa dengannya... saya tahu itu tak cukup!
6. Saya menyuap makan dan minum padanya... saya tahu itu tak cukup!
7. Saya bacakan zikir dan Yasin di telinganya... saya tahu itu tak cukup!
8. Saya melalui detik-detik cemas dengannya... saya tahu itu tak cukup!
9. Saya membuat persiapan perkahwinan saya di hospital semata-mata ingin menjaganya... saya tahu itu tak cukup!
10. Saya memandikan jenazahnya... saya tahu itu tak cukup!

Apalah sangat pengorbanan saya pada ibu yang telah menyusukan saya, membesarkan saya, mendidik saya, menyayangi saya dan sentiasa bersama saya ketika senang, susah dan juga ketika saya sakit. Saya tak mampu nak balas semua tu... Kalaulah boleh diputar masa, saya akan berikan lebih daripada itu... 

Untuk rekod, ibu saya telah kembali ke rahmatullah pada 7 Mac 2006, bersamaan hari Selasa, jam 8.45 pagi. Ya, telah 6 tahun berlalu... tapi semuanya rasa masih baru buat saya... Dan baru saya perasan, saya tidak membuat sebarang entri tentang pemergian allahyarhamah ibu saya melainkan entri ini. Tetapi seorang rakan sekerja saya (ketika itu - office lama) telah menghantar info berikut, disalah satu entri, pada tarikh ibu saya meninggal dunia:

 
Terima kasih kepada encik Zumaidi atas info itu... Saya kehilangan ibu saya pada ketika saya lagi empat hari akan diijabkabulkan. Kesedihan yang saya tampung ketika itu... Hanya Allah yang tahu... 

Moga ibu saya tenang di sana dan tergolong di kalangan para solihin... Mengingat segala kenangan bersama ibu sesuatu yang indah dan tak mungkin dapat saya lupakan... Lebih-lebih lagi masakannya... Buat para blogger... Hargailah ibu bapa anda saat mereka masih ada... Al-Fatihah buat allahyarhamah ibu dan allahyarham bapa saya... Amin...       

Nota kaki: Salam 1434H buat semua blogger. Semoga tahun baru ini menjadikan kita insan yang lebih baik... InsyaAllah... Amin...

Allahyarhamah ibu saya, ketika majlis pertunangan saya... 


36 comments:

  1. Semoga rohnya dicucuri rahmat, amin, mmg sedih kan kehilangan org tersayang, salam maal hijrah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... mmg sedih adyna... salam mask hijrah buat adyna juga...

      Delete
  2. Alfatihah buat ibu nora.....smoga ibu nora ditmpt bersm2 org2 yg beriman.....

    ReplyDelete
  3. Al-fatihah bt roh kedua ibu bapa Pn. Nora, Moga mereka ditempatkan dikalangan mereka2 yang beriman, walaupun mereka sudah tiada di dunia ini tidak bermakna hubungan itu sudah berakhir, yang pasti setiap doa kita tetap Akan sampai kepada mereka. Kesakitan yang ditanggung kerana melihat penderitaan insan lain adalah juga dugaan Dari Allah dalam menguji hambanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... terima kasih byk2... betul... saya dgr dr ustaz... kita berdamping dgn org yg sakit... sama pahalanya seperti kita beribadah kepadaNya...

      Delete
  4. Al-Fatihah untuk arwah ibu kak nora.salam maal hijrah kak. :)

    ReplyDelete
  5. Al-Fatihah untuk arwah ibu nora..

    ReplyDelete
  6. alfatihah buat arwah.. moga arwah tenang disana dan ditempatkan dikalangan orang beriman.

    ReplyDelete
  7. salam maal hijrah akak
    al-fatihah buat kedua ayah bonda akak
    bersabar yer..akak kuat..

    nway,
    singgah sini ada sesuatu utk kamu
    http://lobaksusue.blogspot.com/2012/11/i-love-u-ols.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam maal hijrah rania... terima kasih...

      Delete
  8. al-fatihah buat arwah ibu sis....semoga arwah ditempatkan dikalangan orang2 beriman...amin....

    ReplyDelete
  9. al-fatihah buat arwah ibu nora...
    agk tersentuh baca entri nih..lately nih terasa sgt tacing sejak ada antara kalangan keluarga rapat pergi meninggalkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ekin... ye la.. bila kita dah kehilangan mereka baru kita perasan... hm...

      Delete
  10. semoga arwah tenang di sana..saya pon da kehilangan ayah selepas raya tahun lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... semoga allahyarham bapa redza juga tenang di sana...

      Delete
  11. sedih bc entry mdm yg ni. sy tak dpt bayangkan kalau sy kat tempat mdm. al- fatihah utk arwah mak mdm. ;')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syue... selagi ur parents ada... 'berkhidmatlah' pada mereka dengan penuh kasih sayang...

      Delete
  12. sedih plak baca entry nih... tiba2 saya tingat mak saya.. a'aa kak.. walau apa pun kta buat, semua tu blm dpt balas jasa mak... moga arwah mak akak tenang di sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... untunglah siapa2 yg masih ada mak... Tp tersangatlah rugi Jika mengabaikan mereka...

      Delete
  13. moga arwah tenang di sana... tak dapat nk bayangkan jika saya di tempat akak

    Al-Fatihah

    ReplyDelete
  14. alfatihah untuk ibu...bila baca entry ni teringat mak saya...moga roh ibu nora dicucuri rahmat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih lizz... Jaga diri ngan mak baik2 ya...

      Delete
  15. Al-Fatihah...semoga arwah mak akak tenang disana...sedih baca entry ni

    ReplyDelete
  16. al-fatihah.. moga rohnya dicucuri rahmat ..
    sebak saya baca entry ni ....
    kasih ibu membawa kesyurga....
    moga dia tenang disana..

    ReplyDelete
  17. Al-fatihah. Sedih lah kak, teringat kat arwah ayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks fiza... mmg sedih bila dah tak de dua2 parents... kalau masih ada salah sorang... jagalah sebaiknya...

      Delete
  18. Al-Fatihah...
    Semoga roh arwah dicucuri rahmat

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...