Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, February 13, 2013

"Burung Nak Makan..."

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Ni tudung kedua Alisya...
"Mama dah acak nasi lum?" tanya Alisya pada saya, ketika saya sedang melipat kain.

"Dah. Alisya dah lapar? Nak makan?" jawab saya...

"Tak... tak... tu, urung (burung) nak makan... Dia lapar..." sambil tunjuk ke luar tingkap.

"Mana Alisya tahu burung lapar?"

"Dia bunyi cip... cip.. cip... sian dia..." jawabnya dengan muka sedih...

Alahai pandainya dia...! Alisya ni memang sentimental sikit bila tengok binatang... Dia tahu saya akan tabur nasi yang tak habis untuk dimakan burung... Lagipun kata orang tua... Bila kita taburkan nasi tu rezeki kita bertambah murah... 

Saya taklah percaya, sebab rezeki Allah yang bagi... Cuma rasa seronok bila tengok burung-burung datang makan nasi yang ditabur... Bila mereka makan saya dan Alisya leka tengok...

Sekali sekala bila burung tak datang, Alisya akan jerit, "urung meh makan... Ada nasi ni... Sedap..." Alolololo... Sweetnya kamu sayang...! (^_^)



34 comments:

  1. hehehe... anak2 sememangnya lahir dengan sifat2 yang memang akan menyejukkan perut ibu mengandunglah.. tapi bila dia makin membesar tu dia akan mengutip pengalaman sekeliling dan akan membentuk peribadi yang baru... sweetnya bila anak dah boleh bercakap dan setiap patah dari mulut dia tu mesti menghiburkan..

    comelnya Aisya.. dah bertambah koleksi tudungnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu MF... mereka sangat membahagiakan...!

      Delete
  2. assalamualaikum ... saya pun kekadang beri burung makan roti . Burung tuh bunyi bising bila mintak makan . Masa bagi tu cuma ada 2 ekor jer , bila tgk lagi dah segala jenis burung ada termasuklah burung merpati ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam... kan?! sebab tu seronok bila ltk makanan... bila burung banyak dtg.. lagi excited...!

      Delete
  3. baguih der sifat yang prihatin.. memang sangat baguih nanti dia boleh paham perasaan ibunya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap2 gitu la... alisya ni jiwanya memang sentimental sikit...

      Delete
  4. Alahai sweet dan sopannya alisya ni... Tahu sayang binatang ye..
    Naim masa balik kg pun berkali kali minta nenek bagi makankpd kucing...maklumlah jakun, kat umh sdiri xda binatang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la aisy... walaupun dia takut kucing.. dia ttp suruh saya bg kucing tu mkn bila kucing tu ngiau...

      Delete
  5. comel je..tahu dia burung lapo..mmg anak yg prihatin..:)

    alisya nie mmg pelat ekk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... alhamdulillah.. pelat sikit... tp byk perkataan dia dah boleh sebut dgn betul...

      Delete
  6. Hheee, comel je, tau burung lapar ek :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal... masa dia ckp tu tekejut gak dgr... heheh

      Delete
  7. heheh..siap panggil burung lagi datang makan tu.
    seronok jugak layan budak kecik cakap ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang seronok sir melayan karenah anak2... apa lagi... sir kena kawin cepat2 la... :P jgn sibuk nak ngambik gambar je :p

      Delete
  8. Replies
    1. tu la wani... bagus la ada sifat penyayang macam tu...

      Delete
  9. Salam...cepat dah Alisha dah besar. Comenya tapi cinonet je.
    He he first time baca blog Nora ni. Link dari blog Ita.

    Kak Sara ikip

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak sara... rindunya... terima kasih la sudi singgah blog saya... :P

      ha ah akak... alisya ni kecik sikit.. tak macam abangnya Faris... saya pun tak perasan dia membesar... tau2 seluar dah senteng... mungkin sebab saya tgk hari2.. so tak perasan dia cepat besar...

      Delete
  10. kecik2 dah pandai belaka.. hehe..agak2 dah besar mesti bijak geliga... ^^

    ReplyDelete
  11. ala pndinya... budak2 mmg suka binatang. ank sy pn suka. bgs tunjukkn cth yg baik kt ank2. tp sy xsuka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka dalam proses belajar... sebab tu mereka excited...

      Delete
  12. wah!!!!!!!! mesti situasi tu comel kan? huhu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang comel.. sbb dengan riak muka sedih lagi... heheh

      Delete
  13. ololoooo sweetnya... tiba2 plak sy terbayang akak n alisya ada kat london tgh bg burung merpati makan.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah bestnya... Amin... mana tau masin mulut ina... dpt akak pi london.. hahah

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...