Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, February 19, 2013

Perbezaan Antara Ilmu dan Harta

*** Maaf, entri ini agak panjang ***

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Saya petik pesanan Saidina Ali r.a tentang perbezaan antara ilmu dan harta ini dari rancangan Bicara Kifayah, Astro Oasis. Moga bermanfaat buat kita semua... 

1) Ilmu adalah warisan para Nabi; harta adalah warisan Qarun dan Firaun

2) Ilmu menambah kawan; harta menambah musuh

3) Ilmu bertambah bila diberi; harta pula berkurangan apabila diberi

4) Ilmu kekal sepanjang zaman; harta rosak dimakan zaman

5) Ilmu melembutkan hati; harta mengeraskan hati

6) Ilmu minta disebar; harta minta dijaga

7) Orang berilmu disebut Al-Karim (mulia); orang berharta disebut bakhil

Betulkan?! Teringat pesan arwah ayah saya... Dulu masa orang lain sibuk mengejar ke PTPTN, saya ada juga suarakan hajat nak apply... Sebab saya rasa, sekurang-kurangnya saya dapat kurangkan beban ayah saya untuk menanggung saya dan kakak saya yang ketika itu sedang belajar. Terus ayah cakap, "Ayah boleh tanggung kalian (merujuk kepada semua adik beradik). Bagi orang lain yang lebih memerlukan untuk apply PTPTN tu... Ayah mampu..."

Mendengarkan jawapan tu saya tak berani tanya lagi (sebab arwah ayah saya garang). Saya tahu ayah mampu... cuma saya rasa seronok bila tengok kawan-kawan apply PTPTN tu... Sepanjang saya di UiTM, setiap bulan ayah masukkan RM650 ke akaun bank untuk keperluan belajar saya. Saya gunakan duit itu sebaik-baiknya. Sebab saya tahu kos pengajian kakak saya lebih tinggi berbanding saya... (sebab kakak saya belajar di kolej swasta...)

Walaupun saya mempunyai motor ketika belajar, saya hanya gunakan motor apabila saya pulang ke Gombak. Nak lagi jimat, saya tumpang motor kakak saya bila balik ke Gombak... (sebab kami belajar sama di Shah Alam). Bila ke kampus, saya lebih rela berjalan kaki, mendaki bukit untuk jimatkan kos. Bila makan pula, saya akan ambil makanan yang berat waktu lunch dan malam saya cuba berjimat (kadang-kadang kalau lapar sangat saya beli nasi lemak yang murah atau nasi berlauk yang kurang dari RM5). Itu sudah memadai untuk saya sepanjang 5 tahun pengajian (2 tahun Matrikulasi dan 3 tahun degree)

Saya bukan orang senang... saya tahu ayah berhempas pulas bekerja untuk menanggung kami 7 beradik dan mak yang tak bekerja (surirumah sepenuh masa)... Arwah mak pernah cerita, yang ayah akan bawa bekal ke pejabat... Kalau mak tak sempat masak di awal pagi... Ayah akan makan biskut kering cicah teh 'o' di pejabat. Situasi itu berlaku sehinggalah ayah dapat pangkat besar sebagai Electrical Chargeman berlesen besar di salah sebuah bank. 

Allahyarham ayah saya...
Abdul Karim; ketika majlis 

graduasi saya tahun 2003
Komunikasi antara saya dan arwah ayah jarang berlaku (walaupun saya sebenarnya anak kesayangan ayah) Sampailah satu hari... ketika saya balik dari Shah Alam untuk cuti hujung minggu, ayah buka bicara:

Ayah: Kau bawa motor pergi kuliah?

Saya: Tak... Nora jalan kaki je... Motor tu pakai untuk balik sini dengan beli barang kat bandar je... 

Ayah: Kau berjimat?

Saya: *Tersengih. Sambil angguk*

Ayah: Duit belanja ayah bagi tak cukup?

Saya: Cukup... Nora siap boleh saving lagi... (betul.. bila berjimat... memang saya boleh menyimpan)

Ayat berikut sangat menyentuh hati saya...
  
Ayah nak tanggung kau belajar dengan duit ayah sendiri... Ayah tak nak kau berhutang (merujuk kepada PTPTN... Oh rupanya ayah ingat saya bersedih sebab ayah tak bagi apply PTPTN... masa ni mata saya dah bergenang... selalu bila bercakap dengan ayah... akan penuh dengan nasihat sampai boleh buat saya menangis...) Ayah ni tak de harta nak tinggalkan kat kau... ilmu tu la hartanya... (masa ni air mata saya berjurai-jurai... saya nampak ayah juga menyeka air mata dengan lengan bajunya... dan kemudian terus beredar...)

Begitulah arwah ayah saya... makin lama... makin saya faham akan maksudnya... Walaupun ada harta yang ditinggalkan oleh arwah ayah... namun ilmu yang saya ada sekarang ni lebih bernilai, malah saya sempat kongsikan bersama anak didik saya selama 3 tahun... Kini proses menyebarkan ilmu tu berlaku di sini (blogging) dan juga saya gunakan untuk mendidik anak-anak saya...

Moga Allah mengampunkan dosa-dosa kedua ibu bapa saya (dan juga kedua ibu bapa mertua saya) dan moga roh mereka dicucuri rahmat... Al-Fatihah... Amin... 



44 comments:

  1. Ayah dan ibu sanggup berkorban apa saja untuk anak-anak lebih-lebih lagi berkaitan dgn pelajaran.

    Sayu pulak fiza baca kisah ayah awak sampai sanggup cicah biskut kering dgn teh 'o'.

    Hurmmm... Entri yang menarik. Terima kasih kerana berkongsi cerita.

    Good Job (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... masa arwah cerita pun bergenang air mata... itulah pengorbanan ayah dan ibu, yg kita (sebagai anak) jarang nak ambil tahu...

      Delete
  2. bergenang air mata baca kisah ni... Ia juga mengingatkan saya kepada arwah ayah... arwah ayah juga pernah kata benda yang sama. Dia kata, "Ayah memang takde harta nak tinggalkan utk anak-anak. Hanya pelajaran yang ayah mampu berikan. Belajarlah rajin-rajin."
    Hingga ke hari ni kata-kata tu masih terngiang-ngiang di telinga.
    Alhamdulilah dari segi pinjaman pula, saya menerima pinjaman MARA yg akhirnya dapat ditukar kepada biasisiwa. Jadi memang tak minta duit dari ayah sepanjang belajar. Berjimat juga semampu mungkin sbb pinjaman MARA tak semewah mereka yang mendapat PTPTN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la jasa ibu bapa yang masa tu kita tak berapa nak sedar sangat.. bila kita sendiri dah jadi ibu bapa.. baru la kita ingat semua tu kan nur...

      Delete
  3. Al-fatihah buat arwah ayah akak dan juga mertua akak..semoga di tempatkan di kalangan orang yang beriman. Sungguh berharga harta yang ayah tinggalkan. Sedih saya kak.

    ReplyDelete
  4. amin...semoga Alllah kabulkan permintaan nora..
    terharu saya baca ni... syukur nora dikurniakan ayah yang baik, berwawasan, bertanggungjawab dan memahami macam ni...
    menarik petikan tentang harta dan ilmu tu..nice sharing...

    ReplyDelete
  5. tersentuh saya baca entry ni... betapa seorg ayah itu sgt²lah mahukan yg terbaik untuk anaknya.. dan berfikiran jauhkan... memikirkan mana yg baik dan buruk untuk kita...

    salah satu sebab juga sy suka singgah kesini.. sbb cara nora menulis banyak ilmu yg ingin dikongsikan.. tersentuh kali pertama kesini.. terus melekat sampai sekarang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih masya... kita sama2 berkongsi pengalaman...

      Delete
  6. Ya allah,besarnya pengorbanan ayah kan.

    ReplyDelete
  7. alahai,,termenangis la pulak.... :'(

    pe ni kak nora...cedih r..

    al-Fatihah.

    ReplyDelete
  8. ilmu tu harta kita sebenarnya kan kak....tersentuh hati wani baca n3 ni kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu wani... masa remaja kita tak pernah heran pun dengan ilmu takat belajar sebab mak ayah suruh je... sekarang ni baru la rasa...

      Delete
  9. bagusnya arwah ayah kak nora...
    smga rohnya dicucuri rahmat.. Amin..

    ReplyDelete
  10. Amin...Al-fatihah utk arwah ayah akk.

    Thanks for sharing kak. Saya sendiri pon tak suka nak berhutang. Tapi tu lah...bila keadaan memaksa, nak tak nak terpaksa amik juga. TApi saya akan amik tempoh yg singkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks fiza... tak pe la... yang penting bayar... heheh

      Delete
  11. apsal time i masuk Uitm dulu, just bayar untuk masuk sem jer ..RM200 then makan kat dewan makan semua free...mungkin time u masuk tu menda tu dah dimansuhkan...

    masa i masuk uitm dulu, ayah cuma kasi duit belanja RM100 jer...tapi tetap bersyukur...

    tak pernah apply ptptn atau pinjaman lain sebab malas nak bayar balik... lately ni ramai benar orang yang pinjam ptptn pastu tak nak bayar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yuran masa time saya tak dapat pula harga tu... merasa duduk kolej 2 sem je... lepas tu ada konflik nak bagi kolej pada budak matriks... last2 kena cari rumah sewa... gitu la ceritanya...

      tapi betul la... kalau dah pinjam, kena la bayarkan...

      Delete
  12. tersentuh baca ni..al fatihah untuk ayah nora...semmoga dia ditempatkan bersama-sama org yg beriman..amin..
    kalu le semua ibu bapa berfikiran macam ayah nora...maka mereka yang betul2 layak je akan meminjam dan dana PTPTN akan cukup untuk semua yg memerlukan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la... lain org lain pendapat... yang apply tu pun pasti ada sebab tersendiri...

      Delete
  13. Sayu bila kakain membacanya...
    Semoga aruah ayah berada digolongan org2 yg beriman.,.

    ReplyDelete
  14. Salam Nora, panjang eh kali ini.. hehe

    Berbicara tentang ilmu itu sendiri sememangnya amat luas maksud dan pengertiannya dimana menurut Syed Muhammad Naquib Al Attas, ilmu secara espitemologinya adalah ketibaan dalam kalbu seseorang itu tentang makna sesuatu perkara. Dimana ilmu itu dapat membuktikan keagungan tuhan pencipta seluruh alam, Allah S.W.T.

    Sekadar berkongsi dari pembacaan sebelum ini. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu... setuju... sbb tu kita pun kena selalu cerita pada anak2 kenapa ada siang/malam, matahari/bulan... dan lain2... Supaya anak2 tahu dan yakin adanya Allah...

      Delete
  15. Jom kita didik anak mcm depa didik...jgn tlalu mberi sbb dl kita xdpt ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul juga tu... ibu bapa zaman sekarang ni agak suka memanjakan anak2... hm...

      Delete
  16. Al-Fatihah.. sesekali teringat dan terkenang kisah lama mesti sedihkan

    ReplyDelete
  17. nora, buat kak sendiri yang bukan dari keluarga senang, adik-beradik ramai dan ibu tak bekerja, ILMU yang dititikberatkan itu jugalah harta buat kami 11 beradik..Alhamdulillah, mereka ber2 masih ada untuk menyaksikan hasil didikan mereka.
    p/s semoga roh kedua ibubapa nora dicucuri rahmat

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukur alhamdulillah kak.. masih ada ruang untuk menabur bakti kepada kedua ibu bapa akak...

      Delete
  18. assalamualaikum ... harta tak boleh membantu kita disana ... ilmu yg ditinggalkan ... insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam.. betul ilmu yang ditinggal dan disebarkan...

      Delete
  19. sedihnya.. jasa ayah terlalu banyak utk kepentingan anak2..nak balas tak termampu..hanya mampu mendoakan.. moga arwah ayah akak ditempatkan dalam kalangan orang2 beriman.. amin..~ :)

    ReplyDelete
  20. sesungguhnya apa yang nora lakukan itu adalah dr didikan ibubapa nora...

    ReplyDelete
  21. entryni buat akak mengalirkan air mata.. terus teringatkan bapak akak.. berusaha keras untuk anak2.. baju keje diapun jarang berganti supaya anak2 boleh belajar.. selain dari jadi guru bapak akak juga buat kebun koko.. sehari suntuk keje.. sabtu ahadpun keje..
    akakpun kalau berbicara tentang bapak mesti nak menangis.. kalau pasal maktu akak tak menangis sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedihkan kak... mereka bersungguh2 nak tengok kita berjaya... tapi kadang2 kita ni buat 'hati kering' je... huhuh

      Delete
  22. bergenang air mata saya baca kisah akak ni... tingat kat abah saya... sanggup berlapar demi anak2... kami pun bermula dgn susah.. bila abah naik pangkat.. barulah sennag mcm skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ina... akak kalau sesekali teringat... mmg menangis la...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...