Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, December 03, 2012

Petua Dapur: Elak Ikan Melekat di Kuali

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Menyental kuali setelah siap menggoreng ikan atau ayam agak memenatkan juga... Lebih-lebih lagi jika anda ingin menggunakan semula kuali itu untuk memasak lauk yang lain. (macam saya, saya memang ada kuali dan sudip favorite, so kalau dah guna untuk masak satu lauk saya akan guna lagi untuk lauk seterusnya...)

Bagi mengelakkan ikan melekat di kuali ketika digoreng, anda bolehlah gaulkan ikan atau ayam dengan garam, kunyit dan sedikit tepung beras. Biarkan seketika dan kemudian bolehlah digoreng seperti biasa. Ikan dan ayam bukan saja tidak melekat di kuali, malah akan lebih garing. 

Atau anda juga boleh mencuba satu lagi petua yang diamalkan oleh IRFA. Masukkan sekeping asam keping ke dalam minyak yang panas sebelum menggoreng ikan! Yey, dah ada dua petua... kalau anda ada petua lain lagi, boleh la share sekali... Thanks IRFA.. (^_^)

Selamat mencuba!






36 comments:

  1. Replies
    1. Pasti Fiza cuba, sebab tak pernah try goreng ikan guna tepung beras. Hehe...

      Delete
    2. Fiza... kalau tak pun boleh try petua irfa.. pakai asam keping je... heheh

      Delete
  2. Mekasih kak. Balik ni nak cari tepung beras ☺☺

    ReplyDelete
  3. Oh mudah je.. Tq Kak Nora sebab kongsi petua ni..

    ReplyDelete
  4. argh patot lah asyik melekat je. lepas gaul2 terus masuk kuali . hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi... bagi dia sebati2 dulu... baru goreng...

      Delete
  5. salam kenal dr saya buat Nora
    tq sudi singgah n follow blog saya yg ala kadar itu :)

    emm petua yang menarik.saya selalu campak sekeping asam keping dalam minyak panas sebelum goreng ikan..so far takde masalah ikan melekat kat kuali ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal Irfa...

      wah, ada petua juga... boleh la saya update entri tu... n kredit to Irfa... thanks sharing! ^_^

      Delete
  6. petua yg bagus ni kak.. sy selalu je lekat2.. hahah

    ReplyDelete
  7. oo..gitew erkkk..

    tak penah la pula buat mcm tu.
    cik suami selalu suruh campak asam keping tiap kali nak goreng ikan atau ayam.

    kadang2 saya tak letak suami sebok je amik, terus campak..hihi

    yang penting pastikan minyak betol2 panas, baru la la tak melekat kan ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah... betul... kena pastikan minyak betul2 panas... rajin gak suami tolong di dapur... bertuahnya... hihih

      Delete
  8. petua yg sangat baik dan praktikal..t ksh nora..

    ReplyDelete
  9. Eynda selalu guna tepung gandum je :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah betul eynda... kalau tepung beras tak de... tepung gandum pun boleh... hehehe

      Delete
  10. ooo yer ker...saya selalu guna asam keping...

    ReplyDelete
  11. ohhh tepung beras.. ok.. hehehehe

    ReplyDelete
  12. owwhhh tq.. kene campur tpg beras yer... saya selalu letak bawang putih jer.. dgn halia... lain kali blhlah campurkan sikit tpg beraskan... mesti lg sedappp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh masya goreng ikan letak bwg putih + halia ke? atau masukkan dua benda tu sebelum goreng ikan?

      Delete
  13. Yg tepung beras tu br tahu.....tq 4 the petua!

    ReplyDelete
  14. petua yang kedua tu biasa guna hehe masukkan asam keping heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya x pernah try lg yg tu... nanti nak try jugak...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...