Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, March 19, 2013

Indahnya Aturan Allah...


Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Masih ingat lagi pada entri ini? Ini adalah entri sambungan yang saya simpan dalam draft. Baru hari ni rasa nak menulis tentangnya... (anyway menulis sesuatu topik, pada saya kena ada mood juga... baru dapat menulis dengan baik dan terkesan...)

***

Sebelum berangkat pulang ke Melaka, saya singgah di Masjid Kampung Merual, Negeri Sembilan, untuk solat Maghrib. Ketika bersiap untuk berjemaah, seorang makcik memandang saya... Saya membalas dengan senyuman.

Rasanya gambar ni sekitar tahun 2002 - 2003...
Mak saya memang tak berapa sihat...
"Ni cucu arwah Fatimah ko?" soalnya.

"Iya," saya mengangguk dan menghulurkan tangan untuk bersalam. Kami berbalas senyum...

"Anak arwah Zainon yo?"

"Ya saya. Macam mana makcik tahu?" soal saya pula.

"Muko tu samo yo... Tak do lainnyo... samo sobiji," katanya. Saya hanya tersenyum... Sebelum ni juga ada beberapa kali saya ditegur oleh rakan-rakan dan saudara mara jauh arwah mak.

"Makcik ni kawan baik omak... sojak sekolah rondah laie... Lopeh dio kawin, pindah, susah nak jumpo" sambungnya lagi...

"Oh ye ke?!" teruja saya mendengar cerita makcik tu... Sambil dia terus bercerita tentang persahabatannya dengan arwah ibu saya.

"Nama makcik siapa?" sambung saya setelah selesai solat Maghrib...

"Fatimah... osah seronok bonar jumpo anak aee... dapat lopeh rindu..." kata makcik tu, nampak sangat rindunya pada arwah ibu saya... Saya pula rasa sebak...

"Makcik sekarang ni umur berapa?" soal saya.

"64... kalau arwah ado laie ni.. umur ae 64 yo...", jawabnya... Betul kalau arwah ibu saya ada lagi, kini (tahun 2012 ketika perbualan berlaku) berusia 64 tahun ... tetapi, arwah meninggal dunia ketika umurnya 57 tahun.

Setelah selesai saya mengemas barang, makcik tu pula nak ke rumah arwah nenek saya untuk tahlil, kami berpelukkan. Erat! Seolah-olah kami meluahkan rindu yang sangat dalam kepada arwah ibu saya... Saya sendiri tidak nampak bagaimana irasnya saya dengan arwah ibu... Namun, saya  bersyukur, sekurang-kurangnya saya boleh leraikan kerinduannya kepada arwah ibu saya.

Inilah famili kesayangan saya. Gambar terakhir kami bersama arwah ibu
pada Aidilfitri tahun 2005.

Nota kaki: Cantik sungguh aturan Allah, dikurniakan zuriat yang seiras ibu bapanya supaya saudara mara, rakan taulan, kenalan malah anak-anak untuk meleraikan rindu. Betul! Saya sendiri bila rindukan arwah abang saya, saya akan lihat wajah satu-satunya anak yang ditinggalkannya... Sungguh, mereka (arwah abang dan anaknya) seiras...!! Maka terlerailah rindu...!! 



34 comments:

  1. tak nak komen lah entry ni... sebab tiba2 rs sedih nak nangis lak... ter'feeling' la plak baca...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe... ni peringatan untuk kita... tentang kebesaran Allah... Dia Maha Adil kan?!

      Delete
  2. mmg sis ade iras ngan arwah..

    ReplyDelete
  3. Mmg Iras..
    sedih plak kan.. tapi itulah aturan Allah.. setiap yg idjadikan pasti ada maksud tersirat dan tersurat.. sungguh besar kuasa-NYA! :)

    ReplyDelete
  4. Sedih lah plak baca n3 ni kak. Al-fatihah utk arwah.

    ReplyDelete
  5. akak, saya mmg ada ajar alisha sebut huruf time ajar dia menulis tu..

    tapi saya kurang paham dengan kaedah fonetik yg akak ckp tu... camne ek?

    * komen yg akak tulis pnjang yg akak ckp tu, x dapat la kak.. :-)

    ReplyDelete
  6. Betullah nora. Kalau tak rupa pun, ada perangai dan tindak tanduknya yang seakan-akan mereka yang telah pergi. Dan pastinya ia melerai rindu mereka yg rapat dengan arwah.

    ReplyDelete
  7. haah, sama :)
    al-fatihah untuk arwah..

    (merujuk pada picture terakhir)

    ReplyDelete
  8. dlm keluarga akakpun, akaklah orang kenal.. sbb kata orang muka akak seiras dan yang penting gelak kami sama.. touching bacan entry ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak.. tak semestinya wajah... mungkin ada perbuatan kita yang seiras dengan ibu bapa...

      Delete
  9. Memang terbaik aturan Allah pada hambanya..Al Fatihah buat arwah...

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum ... iras , sama hidung dan senyuman ... al fatihah wat arwah ... semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang - orang yang beriman ...

    ReplyDelete
  11. al-Fatihah buat arwah ya cik..hehe.. me pernah dengar pepatah pasal anak dan ibu bapa yg ada iras2 sikit..tapi dah lupa lah..

    ReplyDelete
  12. Setiap yang tercipta walau sekecil kuman pun sememangnya Allah itu Maha Mengetahui, suatu yang terjadi pasti ada sebab musababnya. Touching tau baca ni.

    ReplyDelete
  13. Alfatihah utk ibu dia.............nora org Kg. Merual? Slalu ke balik kg? Singgah ler rumah k.ani kt Pilah......boleh kita jumpa! Xcited ni jumpa org Pilah....... :)))))

    ReplyDelete
  14. sebaknyer baca. Alfatihah untuk semua yang telah mendahului kita. Moga roh2 mereka dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  15. Eh...samalah NK....memang sama dan seiras...adik beradik mesti melepaskan rindu dgn awakkan NK!

    ReplyDelete
  16. terkesan sungguh entry ni..bagusnya klu sy punya wajah seiras aruah mak..:)

    ReplyDelete
  17. al-fatihah buat arwah..

    org kata kalau rupa kita seiras dgn anak pendek umur.. sy trauma dgr.. sy tahu masa arwah adik meningaldunia.. sebab muka arwah sebiji muka abah huhuhuhu.. sebak tau.. kalau dgr...

    ReplyDelete
  18. sayu baca ni...memeng seiras ngan mak...

    ReplyDelete
  19. Sedih sangat2 lah akak..Itulah kebesaran Allah. Al-fatihah buat arwah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...