Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, March 06, 2013

Adam Faris... Bukan AYIES!

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Satu hari ketika menjemput Faris pulang dari tadika, saya berbual dengannya di dalam kereta. 

Mama: Ayies makan habis tak nasi lemak tadi?

Faris: Mama! Mama! Jangan panggil 'AYIES', panggil 'ADAM FARIS'! (katanya tanpa menjawab soalan saya... suaranya agak menjerit sikit... buat saya terkejut)

Mama: Oh tak boleh panggil Ayies... Kenapa? (tanya saya walaupun saya dah tahu jawapannya...)

Faris: Cikgu cakap... 'Ayies' tak de maksud... (sambil tunjuk tapak tangan kirinya pada saya...) Ni Adam Faris (sambil tunjuk tapak tangan kanannya...) ada maksud...

Mama: Oh... ok Adam Faris... tahu tak apa maksud Adam Faris?

Faris: Adam... Nama Nabi...

Mama: Pandainya... apa maksud Faris?

Faris: Mmmm... (lama dia fikir... cuba ingat apa yang cikgu cakap agaknya...)

Mama: Faris maksudnya... penunggang kuda! Orang yang pandai berfikir... Orang yang alim...

Faris: Ha... Adam Faris naik kuda... (sambil buat bunyi kuda...

Mama: Ha ye la... so lepas ni no more Ayies ya! Mama kena panggil Adam Faris...

Faris: OK! (sambil pandang luar tingkap dan buat bunyi kuda lagi... Alisya pun ikut sama bunyi kuda...)

Yang terlekat panggil Ayies tu sebab Faris ni lama pelatnya (even masih pelat beberapa perkataan hingga sekarang)... dari dia dapat sebut namanya sendiri memang dia sebut as Ayies... Sampai saya pula yang terikut panggil Ayies...Itu silap saya... 

Betulkan? Kita kena panggil nama yang baik pada anak-anak kita... sedikit sebanyak nama tu akan membentuk peribadi anak-anak. Sebelum anak-anak lahir, kita sibuk mencari nama yang baik-baik... tapi bila dah lahir kita panggil nama singkatan yang tidak punyai maksud... Sayangnya... Sedangkan dalam nama tu ada doa untuk si pemiliknya... 

So, jom panggil nama anak-anak kita seperti yang kita pilih... agar peribadi mereka sebaik nama tersebut... InsyaAllah... 

Psst!: Jom kongsi maksud nama anak-anak anda... Maksud nama anak-anak saya seperti berikut...

Adam Faris: Nama Nabi, ikutan, teladan : yang alim, ahli firasat, penunggang kuda

Alisya Farha: Dilindungi oleh Allah : kegirangan



17 comments:

  1. kakak cakap kalau panggil nama org tu full.. nanti murah rezeki..hehe..btw me dr dlu tercari2 apa maksud Nor Azlina.. T__T

    ReplyDelete
  2. Cerdik betul anak Nora. Panggilan nama penuh baru ada makna sebagaimana cucu saya ummi dia galakkan semua supaya panggil dgn nama penuhnya - Ahmad Daiyan yang bermaksud kuat, kukuh :)

    ReplyDelete
  3. saya pun suka panggil nama penuh anak tg aiman.. siap pesan kat anak jgn kasi kawan2 panggil nama pendek.. cakap kat dorang mama tak kasi :)

    ReplyDelete
  4. anak sy aiman mukhlis,tp panggil aiman je mukhlisnya tinggal kemana..tp takpe at least aiman juga punya makna yg baik..:)

    ReplyDelete
  5. Pandai adik.. betul kak, panggilan yang baik adalah satu doa. Jadi panggilan nama yang baik2 kan..Sedap nama Adam Faris. Boleh pinjam lah, nak jadikan watak dalam novel..hehe.

    ReplyDelete
  6. pandai dia..betul tu... sebab tu nieza cari nama pendek-pendek..senang nak orang nak sebut..nanti takde la orang panggil nama diaorang shortform2 ;)

    ReplyDelete
  7. nasib baik faris mintak panggil Adam Faris...kalo dia cakap.."Mama..panggil Adam Mukhriz la..." hehehhe..
    Mode Adam dan Hawa sbb tgk ulangan kat Astro Ria,,

    ReplyDelete
  8. Cantik nama Adam Faris..
    moga menjadi anak yg soleh ya cyg...
    InsyaAllah lepas ni akan panggil anak dgn nama "Irshad"..:)

    ReplyDelete
  9. Bijak Adam faris ni....mmg patut panggil nama sebenar pun...nama yg baik2..okje pun terikut panggil nama pelat anak masa dia kecik2 dulu

    ReplyDelete
  10. Bijak lah Adam Faris ni. Nama anak2 saya semua panjang2 sebab gabungan darimereka yang sudi mencadangkan nama2 yang baik. Takut nanti kalau tak ambil ada yang terasa hati lak.

    ReplyDelete
  11. bijak sungguhlah adam faris... dah besar nanti besti jadi org yg hebat2 nih! anak2 izan pun semuanya guna nama asal. takde nama2 manja... kalau tgh marah lagilah ummi panggil nama penuh.

    ReplyDelete
  12. pandai adam yer...memang sebaiknyer kita kena panggil nama anak kiter dengan nama yang kita bagi....saya panggil anak saya uwais kalo die tak dengar baru panggil nama penuh Uwais Al Qarni...

    ReplyDelete
  13. sy pn selalu panggil nama singkatan kat anak.. hakeem jadi akem (cam artis af) hahaha...
    sofea jadi pia, sampai sofea pn dah bahasakan diri pia...

    ReplyDelete
  14. Maknanya cikgu memang memberi pengaruh besar pd anak2..diaorg lebih dengar cakap cikgu...anak noe muhammad ali zafran..panggil ali jer...senang..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...