Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Monday, March 04, 2013

Bila Anak Bujang ke Dapur...

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Lately ni Faris suka sangat manawarkan diri membantu saya... tak kisah la apa yang sedang saya buat, memasak ke... angkat/lipat kain ke, mengemas ke... mencabut rumput ke... Faris akan tanya jika dia boleh bantu... Ayatnya lebih kurang macam ni, "Boleh Adam Faris tolong mama?!" 

Alahai... bila saya cakap... "tak pe mama nak siap dah ni..." then dia akan cakap, "Boleh la... nanti mama berpeluh nanti, sian mama..." Alololo, baiknya kamu sayang...! So sekarang ni kalau dia nak tolong, saya akan bagi dia tolong... Mudah-mudahan dia akan jadi anak yang ringan tulang. Amin...

Semalam Faris tolong saya masak Maggi goreng...
Inilah hasilnya! Air tangan anak bujang saya :p
Tips: Jika ingin anak yang rajin, jangan halang apa yang ingin dilakukan... Berikan tunjuk ajar agar mereka merasa seronok belajar perkara baru. Perkara mudah ini juga adalah salah satu cara untuk memupuk nilai kendiri mereka. 

*** Sebab ramai yang tanya, saya tulis di sinilah... Anak bujang saya ni baru berusia 6 tahun... (^_^) ***

Entri berkaitan:
Bila Alisya Masuk Dapur 
Tip: Bantu Anak Belajar di Dapur



35 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah... moga smpi ke besar la mcm ni...amin...

      Delete
  2. Pandai adik Faris..Moga-moga jadi anak yang soleh..Rajin tolong mama. Jadi anak yang berjaya di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  3. bertuahnya anak teruna ni.. blh diharap.. anak sy pun kdg mcm tu.. tp dia kecik sgt.. dapur pulak tinggi.. bila dia nak berdiri atas kerusi mmg saya tak galakkan walaupun sy ada memerhati.. sbb malang x berbau.. kalau dah besar sikit insyaallahh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu masya... keselamatan pun kena ambil kira juga... tu pun faris pijak bangku tu... sbb dia tak nampak... saya suruh dia hati2...

      Delete
  4. so sweet <3 hehe..
    semoga Faris jadi anak yang soleh kelak :) Amin :)

    ReplyDelete
  5. eh samalah dgn anak bujang saya semenjak dua menjak ni
    bape umurnya?
    anak bujang saya 8 tahun
    sibuk la duk tanya 'apa boleh abang tolong?"

    ReplyDelete
  6. Sama mcm ank bujang saya.. dia pun suka ke dapur dibandingkan ngan kakaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus la anak bujang masuk dapur... ajar serba sikit, nanti kalau dah kawin boleh tolong isteri serba serbi...

      Delete
  7. saya pun dah berani lepaskan si abdul didapur. dah nak masuk 12 dan 11 tahun, kena bagi kepercayaan sedikit demi sedikit. dah boleh tolong gorengkan keropok untuk saya, hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... bagusnya... mmg kena bgi kepercayaan pada anak...

      Delete
  8. anak2 yang nak membantu moga berkekalanlah hendaknyerkan... anak sayapun kalau nak saya kasi chance smbil dipantau maalumler kecik sesangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... amin... tak pe.. ajar pelan2... dari kecil lagi senang...

      Delete
  9. alhamdulillah ... sejuk perut tuh mengandungkan faris ...

    ReplyDelete
  10. Alololo, nampak sedap jer maggi goreng tu...
    Betul tu, budak2 tak boleh halang bila mereka nak buat benda baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah sedap.. :p

      mmg tak boleh halang... kalau sekali halang... mungkin mereka tak nak buat lagi dah...

      Delete
  11. alhamdulilah...rajin anak teruna ini...anak sy pun rajin gak nak mengocah yg kita suruh x mau buat...yang kita ckp x payah dia sibuk nak buat...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha betul... betul... yg kita tak bagi tu la yang berkenan sangat nak buat...

      Delete
  12. rajinnya anak bujang ni.. sejuk perut ibu...

    ReplyDelete
  13. Insya Allah akan dengar nasihat Nora tu. hehe.. tahniah Adam Faris ye, kecil2 dah buat perut mak sejuk. Mintak2 adam Naufal pun ikut jejak abang faris ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... moga2 sampai ke besarlah Faris ringan tulangkan......

      Delete
  14. Harap dah besar nanti dia akan terus rajin membantu mama nya.. :)

    ReplyDelete
  15. Nora...faris umur berapa? anak noe umur 11 thn tu pun suka memasak..klu setakat masak burger ke..hotdog ke...dia masak sendiri...klu buat cokodok ke..dia yg goreng...mmg suka sgt nk menolong..harap2 diaorg rajin ke dapur sampai besar :) senang la mak2 diaorg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus kalau anak didedahkan dengan kerja2 rumah awal2 ni... senang kemudian hari.. hehehe faris 6 tahun masa ni

      Delete
  16. Bakal chef nih ☺☺

    Sama mcm anak bujang saya. Suka nak menolong kat dapur. Alasan dia nnt ibu penat.

    ReplyDelete
  17. bagus ni...
    betul tu jgn dilarang tapi biar dorang buat sambil pantau...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...