Nuffnang Ads

Agoda Ads

Saturday, July 09, 2011

Oloh-oloh?!?

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,



Oloh, oloh?! Apa tu?! Hehehe.. Tu adalah perkataan pelat Faris yang bermaksud berpeluh-peluh.. Perkataan ni memang Faris suka sebut.. Kalau dia main lompat-lompat.. Main kejar-kejar dengan Alisya, memang dia akan berpeluh dan minta untuk bajunya dibuka..

Situasi 1
"Mama, ukak aju.. Ayies oloh-oloh.." (hehe comeikan ayat tu...)

Situasi 2
"Mama adik oloh-oloh, Ayies ukak kipash nye" (bila dia tengok adik dia berpeluh..)

Ini adalah dua situasi biasa bila dia gunakan perkataan oloh-oloh tu.. Yang berikut ni adalah situasi ketiga yang first time saya dengar dan buat saya sejuk perut...

"Mama, duduk.. Duduk.." kata Faris sambil tepuk sofa minta saya duduk. 




"Kenapa? Mama nak gosok baju ni.. Nanti dah siap mama duduk.. Ok?" jawab saya tanpa memandangnya dan terus menggosok baju.

"Duduk jap.. Mama oloh-oloh.. Duduk ulu.." sambil tunjuk muka saya yang berpeluh. (huhuhu anak pun pandai suruh kita duduk rehat... Terus saya matikan suis iron dan duduk sekejap di sofa.. Terasa sejuk je perut melahirkan anak yang seorang ni... Harap Faris akan jadi anak yang baik dan hormati orang tua bila besar nanti serta berjaya dunia dan akhirat.. Amin..)

Moral of the story: Kalau anak pun pandai bagi ruang untuk ibunya berehat, maka para suami, cuba la tanya-tanya isteri anda, mungkin mereka perlukan bantuan untuk siapkan kerja-kerja rumah.. Atau paling tidak, beri isteri ruang untuk berehat.. Cuba la amalkan.. Mesti isteri bertambah sayang! :-)  


5 comments:

  1. macam tu pulakk..
    nak guna jugak lah
    pekataan
    aloh - aloh..hahaha =p

    ReplyDelete
  2. Bijak nye anak tuan hamba. Ye la kan...anak mana yang tak sayangkan emak :)

    ReplyDelete
  3. alolo. sweetnyee.. ;p bole bg petua x mdm camne nak didik anak jd cam ank mdm? huhu...

    ReplyDelete
  4. far8: hehe lps update status pasal perkataan OLOH-OLOH kat FB kawan2 opis semua sebut oloh-oloh...

    Billut: tu la... terus rasa sejuk perut...

    Syue: erk... nanti saya buat kelas yea... heheheh

    ReplyDelete
  5. so sweet...saya pon Oloh - OlOh gak ni.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...