Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Sunday, March 10, 2013

Makanan Penyebab Sakit Kepala

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Saya menonton Wanita Hari Ini, baru-baru ni...  Ada membincangkan punca kepada masalah sakit kepala... 

Antara puncanya adalah cuaca yang sangat panas, stress, kurang minum air suam, berdepan dengan laptop/komputer dalam masa yang lama dan kurang rehat. 

Apa yang lebih menarik perhatian saya adalah, bila diberitahu bahawa ada empat jenis makanan yang boleh menjadi penyebab kepada sakit kepala, jika diambil berlebihan... iaitu kopi (coffee), keju (cheese), coklat (chocolate) dan Ajinomoto.

So, kepada mereka yang sering mengalami sakit kepala, bolehlah elakkan dari mengambil makanan ini secara berlebihan. Jika anda diserang sakit kepala, pastikan anda mendapatkan rehat yang cukup dan minum lebih banyak air suam.

15 comments:

  1. sekarng musim panas..hehe..mmg stress

    ReplyDelete
  2. Setuju ni. Saya mmg takleh minum nescafe, mmg sakit kepala lepas tu.. Tapi kalau coklat setakat ni tak ada pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pula terbalik... boleh minum se'jug' nescafe... tapi saya tak boleh makan coklat banyak...

      Delete
  3. Saya suka coklat..keju sedap tapi cepat muak..Kopi tak suka..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe akak pulak suka adik beradik kopi... heheh :p

      Delete
  4. dulu kalau selalu makan kat satu kedai tu mmg kena sakit kepala.. bukan main banyak dia letak ajinomoto kot.... skrang ni dah tak terdedah pada ajinomoto, tapi selalu makan cheese pulak.. adoi, no wonder kadang2 rasa berat sgt kepala.. tq for the info :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... betul la dulu saya pun pernah makan di kedai yang buat saya sakit kepala... rupanya dia mmg pakai pak aji...

      Delete
  5. pak aji tu sy mg xguna lagsung.. x elok sgt kan

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah setakat ni coklat dan cheese tidak menjadi punca sakit kepala kepada saya, tapi kopi dan adik beradiknya sejak bebarapa tahun lalu memang memberi sumbangan yang agak besara. Dan lagi satu bila tak cukup tidur. Tapi berkaitan ajinomoto tu memang tak tahu, sebab masakan kat rumah memang tak guna ajinomoto. Tq 4 d info, nenanti boleh cerita masa makan dengan kekawan.:)

    ReplyDelete
  7. hubby okje selalu jugak sakit kepala... dia memang suka minum kopi... nampaknya kena kurangkan ni!

    ReplyDelete
  8. ajinomoto bkn saja penyebab sakit kepala..penyebab botak juga.hehe

    ReplyDelete
  9. haah la...tapi kadang-kadang terlepas makan dan minum juga...dan apa-apa pun kalau sakit kepala tu bermakna dalam badan kita sudah kehilangan 10% air...

    ReplyDelete
  10. 10% air tu adalah air putih yang beroksigen...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...