Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, March 22, 2013

Resipi Mudah: Sambal Tempoyak Goreng


Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Ini adalah satu-satunya resipi tempoyak yang saya makan. Kalau tempoyak yang mentah tu memang saya tak makan. Yang ini resipi dari arwah ibu. Jom masak! (^_^)

Bahan yang diperlukan:

6-8 sudu besar tempoyak
4 biji  bawang merah - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk
Sejemput ikan bilis - tumbuk
1 sudu besar cili padi kisar (jika nak pedas lagi, boleh tambah)
1 batang serai dititik

Cara membuatnya:

1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, ikan bilis sehingga agak lumat.
2. Gaulkan bahan tumbuk bersama tempoyak dan cili api kisar, hingga sebati.
3. Panaskan minyak dan goreng tempoyak bersama serai hingga masak.
4. Sejukkan dan masukkan ke dalam bekas dan boleh dimakan bila-bila masa.

Mudahkan?! Selamat mencuba! 



37 comments:

  1. INI ADALAH MENU FEVERET SAYA JUGA
    KALAU XDE UDANG..SELALU BUAT IKAN BILIS JE
    KALAU ADA PETAI PUN CAMPAK SEKALI'SEDAP DIMAKAN DGN NASI PANAS.HEHE

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo ade petai, semua masakan 'terangkat'!! heheh

      Delete
    2. hehehe ye ke...? tapi saya tak makan petai... huhu

      Delete
  2. lama tak makan tompoyak... tak de gang susah sikit...hehhee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pinky saya pun tak de geng... encik hubby tak makan tempoyak... tapi saya buat tuk saya sorang... simapn dalam bekas... makan tuk seminggu dua.. hehehe

      Delete
  3. glupp telan air liur dibuatnya lama x makan sambal tempoyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! heheh cuci mata ya masya... :)

      Delete
  4. sedapnya kak..tapi stok tempoyak dah habis la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap... ^_^ kena cari la tu... hehehe

      Delete
  5. nmpk mcm sedap tp saya xmkn tempoyak...hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kalau gitu jamu mata yea RH.. hehe

      Delete
  6. Sedapnya sambal tempoyak...
    dah lama tak makan :)

    ReplyDelete
  7. sy ni jenis yg tak berapa ngam dengan durian.jadinya tempoyak pun tak berapa sgt.tp klu ada telan jer.hiks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ok la tu...kira still boleh mkn la... hehe

      Delete
  8. hai. anda teror dalam mencari perkataan? terjah sini! rebut peluang menang hadiah hebat , http://coretangirlblog.blogspot.com/2013/03/menang-kad-starbucks-bernilai-rm150.html

    ReplyDelete
  9. tempoyak ni kureng sikit...tapi hubby mesti suka ni...nak cuba gak la..

    ReplyDelete
  10. ermmm sedap...kalo balik kampung mesti srh mak buatkan...saya kadang siap tabur ikan bilis extra kat atas sambal tu...kekadang sambal tu saya makan ngan ikan bakar...

    ReplyDelete
  11. Keluarga saya dan mentua mmg geng tempoyak.. semua masakan pun sodap kalo ade tempoyak :)

    ReplyDelete
  12. sedap ni makan dgn nasi panas2...
    tak toleh kiri kanan dah hehehehehe...
    thx for sharing the recipe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha betul la tu... mmg xpandang kiri kanan dah...

      Delete
  13. assalamualaikum ... bila tgk sambal tempoyak nih , teringat lak sambal durian saya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah... sambal durian... mcm menarik bunyinya... hehehe

      Delete
  14. tq bg resepi, tp yati jrg2 mkn tempoyak...

    ReplyDelete
  15. salah satu mknn pebret sy :)

    ReplyDelete
  16. Yg ni beza dia cuma minyak je kan NK...yg lain kekdah dia lebih kurang sama ....daun kunyit tak letak NK?

    ReplyDelete
  17. tempoyak sedap ka? huhu..tak penah rasa pun.. mak jarang buat..pernah sekali ja..sbb ayah tak suka..hehe

    ReplyDelete
  18. Sedapnya kak..saya suka tempoyak ini..Memang favourite. Kalau dekat rumah selalu mak masak.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...