Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, November 25, 2014

"Eni... Angkat Kain Jemuran..." (^_^)y

Bismillahirrahmannirrahim 
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Pembukaan cuti sekolah ni, saya dan anak-anak duduk di rumah pusaka arwah mak dan ayah. Sementara encik hubby kena bertugas di PWTC, untuk persidangan UMNO sehingga 30 November ni.

Cuaca di Gombak sekarang ni pun tak boleh diagak... sekejap panas terik, tak lama lepas tu hujan selebat-lebatnya. Semalam pun hujan... maka banyaklah kain yang masih belum kering. Selain baju saya, Faris dan Alisya, ada juga baju kakak, abang serta adik saya. Memang banyaklah!

Seawal pagi saya dah ampai semua baju di pagar... semua baju saya letakkan di tempat yang kena matahari. Pintu dan sliding door, saya buka seluas-luasnya agar saya boleh pantau keadaan cuaca dari dalam rumah. :p Sementara masak, saya pesan juga pada Faris, kalau hujan cepat-cepat panggil saya.

Selesai masak, saya pun duduk di ruang tamu... Nampak mendung ni. Saya pun keluar dan angkat baju yang dah kering. Mana yang masih basah, saya biarkan dulu, walaupun matahari sekejap ada... sekejap tak de.

Agak-agak dah setengah jam saya keluar semula, mana baju yang kering saya angkat... baju yang masih basah saya terbalikkan (macam terbalikkan sate kat bara api... :p ). Kemudian saya masuk rumah... tak lama lepas tu keluar lagi dan terbalikkan lagi baju-baju tu.

Terdetik di hati... "Eh sama macam ayah buat dulu..." lepas tu saya tergelak sendiri. Kalau nak tahu, arwah ayah saya dulu, itulah kerjanya lepas dia pencen. Sekejap-sekejap dia akan keluar dan terbalik-terbalikkan baju di ampaian... saya dengan arwah mak selalu gelak bila ayah buat macam tu... Sebab rasa pelik, kenapa nak diterbalik-terbalikan baju tu kan...! Tapi tak sangka, hari ni saya buat benda yang sama macam arwah ayah  buat dulu... Dan sekarang saya gelakkan diri sendiri... :p


Nota kaki: Moga arwah mak dan ayah saya tenang saja di sana. Al-Fatihah. 

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


12 comments:

  1. musim hujan sekarang ni Nora, samalah suami ana pun berkampung di sana untuk bertugas, pasti kenangan bersama insan2 yang tersayang akan terus kekal di ingatan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la pasal anajingga... sbb tu la bila ada matahari kemain terbalikkan baju2 tu... :p

      Delete
  2. Salam Perkenalan.
    Follower #1152.
    drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Kat mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.... hihihihi
    Saya pun suka terbalikkan baju macam tu... Lagi cepat kering lagi2 sebab nak jimatkan bil heater.... Lagi cepat baju kering, lagi cepat boleh tutup heater :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la... niatnya nak kain baju cepat kering... tak baik pulak saya pakat gelakkan arwah ayah dulu...

      ooo nur.. pakai heater lagi kena keringkan cepat2! hehehe

      Delete
  4. Terbalikkan jgk p xde la kerap. Sekali je pun. Lps tu tunggu je hijan trn br amgkt kain. Haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. bila musim hujan gini baru la appreciate sinar mentari kan sal ya?! Sabar je la...

      Delete
  5. musim hujan ni memang susah nak jemur kain
    kalau macam saya ni lagilah basuh time cuti aje
    so bila time cuti tu hujna, memang menangislah jawabnya..hehe

    p/s-maaf dah lama tak ke sini =)

    ReplyDelete
  6. alfatihah
    a’aa hri tu mmg musim hujan x menentu.
    skrg dh kurang hujan.panas je

    alfatihah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...