Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Wednesday, July 10, 2019

Resipi Mudah: Nangka Goreng

Jiran sebelah rumah bagi sebiji buah nangka. Punyalah banyak. Separuh dah pass ke anak buah saya kelmarin masa dia singgah ambil barang.

Punyalah banyak setengah biji pun. Tak apalah rezeki orang bagi. Tengok FB, jumpa orang buat nangka goreng.

Oh, nangka boleh goreng rupanya. Ingat cempedak je. Mohlah try. Tak goreng banyak pun, takut tak de orang nak makan.


Ni resepi paling mudah:
Beberapa ulas nangka (buang biji dan cuci bersih)
1/2 cawan tepung gandum
Garam sikit
Serbuk kunyit sikit
Air untuk jadikan bancuhan

Caranya:
Celupkan nangka dalam bancuhan dan goreng.

Ok, rasanya sedap. Kalau cempedak, isinya jadi macam lembik sikitkan, mungkin sebab cempedak direbus dulu. Tapi nangka ni, walau digoreng masih kenyal dan sedap.

Tapi awas tak boleh makan banyak. 😅

Kalau tengah diet, makan nangka raw jelah...

12 comments:

  1. cempedak mana ada di rebus dulu kak.... hahahah mmg cempedak jenis nya lembut... nangka ni jenis keras tekstur tak sama...

    dana tak pernah lg try goreng ngn tepung, tp biasa masak pengat atau pencuci mulut sedap ni kak nangka nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada peniaga cempedak yang rebus dulu cempedak tu untuk lembutkan bijinya. Katanya biji cempedak boleh makan. Memang ada orang makan tau, biji cempedak tu.. tapi saya tak pernah makanlah bijinya, selalu buang je 😅 tapi husband saya makan biji cempedak goreng. Sedap katanya.

      Delete
    2. yeke, kalau rebus dulu mesti benyek cempedaknya... sbb kalau kita goreng lama mmg biji nya boleh makan, selalu sya rebus je biji cempedak tu kot2 tingin nk mkn hehehhe... lemak2 mcm buah berangan

      Delete
    3. Kalau ikut peniaga cempedak yang beritahu gitulah... direbus cempedak tu dulu sebelum goreng.

      Ooo tak pernah pula saya makan biji tu. Sedaplah ye kalau rasa macam buah berangan... 😅

      Delete
  2. Huhu kalau makan banyak boleh berangin satu badan >.<

    ReplyDelete
  3. aida prefer cempedak. dap nyer bila digoreng.
    nangka, aida makan gitu aje.
    and masak lemak nangka :)
    byk dijual sini. tapi, asben x boleh makan = badan berangin.

    ReplyDelete
  4. omg.. bole goreng rupanya.. wajib cuba ni

    ReplyDelete
  5. Wah! Tak pernah makan nangka goreng. Biasa nangka makan begitu sahaja.

    ReplyDelete
  6. sedapppnye nangka goreng, Btw sy follower baru. jmeput follow my blog. :)

    ReplyDelete
  7. Saya suka angka madu. Tapi tak pernah goreng... makan mentah terus mcm tu.

    ReplyDelete
  8. Nangka tak pernah lagu la makan yg bergoreng. Telan camtu ja dah sedap. Jgnkan cempedak, sy ni nangka pun dah lama tak makan. Haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...