Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, March 23, 2016

Bila Anak Akil Baligh

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Rancangan: Tanyalah Ustazah
Tajuk: Anakku Dah Dewasa
Penceramah: Ustazah Noor Laila Aniza Zakaria

1. Jika anak-anak degil, tidak mendengar kata, keras hati, kuat memberontak, ibu dan ayah perlulah terlebih dulu memohon ampun dan taubat kepada Allah. Mohon agar Allah mengampunkan dosa-dosa terdahulu dan minta petunjuk dari Allah bagaimana untuk mendidik anak dengan cara yang betul.

2. Adakah perbezaan dalam mendidik anak lelaki dan perempuan?
  • Lelaki adalah pemimpin, dan perempuan adalah pengikut yang bijaksana. Maka anak lelaki haruslah dididik untuk memikul tanggungjawab sejak dari kecil. Didiklah anak lelaki untuk menguruskan dirinya dan adik-adik perempuan yang lain, melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak, mencuci pinggan mangkuk, membasuh/menyidai/melipat kain, menemani si ibu ke pasar, membawa/mengangkat barang, menjahit, berkebun, bertukang dan sebagainya. Sebagaimana sifat Nabi Muhammad SAW (yang menguruskan semuanya dengan DIBANTU oleh Aisyah)
  • Didiklah anak lelaki tentang tanggungjawab di atas sejak dari kecil agar mereka tahu akan tanggungjawab untuk menjaga dan menghormati kedua ibubapanya.
  • Pujilah anak-anak lelaki ini apabila mereka melakukan satu-satu tanggungjawab itu dan kaitkan perbuatan baiknya itu dengan apa yang dilakukan Nabi Muhammad SAW. Dengan itu, dia akan rasa dihargai dan dapat meningkatkan rasa tanggungjawabnya kepada ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. 
3. Bagaimana nak menjelaskan tentang akil baligh kepada anak lelaki dan anak perempuan?
  • Tanda aras akil baligh bukan sahaja perubahan bentuk badan seseorang anak lelaki dan perempuan, malah lebih daripada itu. 
  • Ibu perlulah rapat dengan anak perempuan agar boleh menceritakan tentang perkara yang paling sulit dengan anak-anak. Begitu juga dengan bapa dan anak lelaki. Ceritakan bagaimana tanda akil baligh akan keluar daripada tubuh badan anak-anak. Perkara pertama yang perlu ditekankan apabila akil baligh adalah SOLAT. Tekankan pada anak bahawa tanda aras apabila akil baligh adalah kewajipan menunaikan solat. Ajarkan cara mandi wajib yang betul agar sahnya solat anak-anak.
  • Perkara kedua yang perlu ditekankan oleh ibu bapa adalah tentang AURAT. Dedahkan anak-anak perempuan terutamanya tentang kewajipan menutup aurat. Memakai pakaian yang sopan serta memakai tudung. 
  • Perkara ketiga adalah tentang PERGAULAN. Didik anak lelaki dan perempuan untuk ada perasaan malu, elakkan mereka daripada 'bertepuk tampar/bergurau berlebihan' dengan jantina yang lain. 
  • Perkara keempat adalah tentang TANGGUNGJAWAB untuk menjaga diri daripada disentuh oleh orang yang bukan muhrim. Ketika ini juga menjadi kewajipan bagi anak-anak lelaki untuk melindungi kakak dan adik-adik perempuannya yang lain. 
  • Akil baligh datang bersama perasaan, nafsu dan perubahan fizikal yang membolehkan sehingga anak perempuan itu mengandung. Maka ibu bapa perlulah lebih bersedia untuk memberi penjelasan yang lebih khusus apabila anak mencapai usia akil baligh, bukan hanya kerana perubahan fizikal anaknya. Malah lebih daripada itu.
4. Bagaimana hendak menjaga pergaulan antara anak lelaki dan perempuan dan batasan aurat antara mereka?
  • Pisahkan tempat tidur anak-anak lelaki dan perempuan ketika usia mereka mencecah 7 tahun. 
  • Ajarkan juga adab tidur kepada anak-anak; tidur dalam keadaan berwuduk dan tidur dengan mengiring ke kanan dan merapatkan kaki. Manfaat merapatkan kaki ketika tidur adalah untuk mengekang nafsu
  • Ajarkan anak perempuan untuk menjaga adab dalam berpakaian walaupun di dalam rumah.
  • Ibu bapa mempunyai kuasa untuk memeriksa handphone dan laptop anak-anak remaja mereka. Ini kerana terlalu banyak kerosakan di dalam gajet tersebut yang akan merosakkan akhlak anak-anak jika tidak digunakan dengan ilmiah. Seeloknya jangan dedahkan anak-anak dengan gajet kerana ia bukan keperluan.
  • Ajarkan anak untuk ketuk pintu dan minta izin sebelum memasuki bilik adik perempuan/adik lelaki/abang/kakak. 
5. Bagaimana untuk menanam adab dan akhlak di kalangan remaja Islam?
  • Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya; jangan mensyirikkan Allah, berbakti kepada ibubapa, jagalah solat dan bangunlah malam, ramai orang tenggelam dalam dunia maka berhati-hati sebelum tenggelam, jangan berjalan dengan sombong dan bongkak, memelihara tutur kata, menjaga hati dan jangan mensia-siakan harta, jangan berdusta, Allah akan membalas segala perbuatan baik yang dilakukan walaupun hanya sebesar biji sawi, bersabarlah atas segala ujian.
6. Surah-surah yang perlu diamalkan oleh ibu bapa dan anak-anak;
  • Surah Al-Ikhlas - untuk tanam tauhid
  • Surah Al-Baqarah, ayat 284-286 - ayat untuk memohon ampun, berharap dan takut kepada Allah 
  • Surah Al-Anbia', ayat 74
  • Surah An-Nur - peringatan untuk menjaga kemaluan daripada zina, menjaga aurat dan pandangan
  • Surah Al-Kafirun - untuk menetapkan pendirian agar tidak terikut-ikut dengan budaya orang kafir
  • Perbanyakkanlah doa untuk mendapat kebahagian dunia dan akhirat ini:

8 comments:

  1. Terima kasih Nora, sangat memerlukan. InshaAllah.

    ReplyDelete
  2. banyak lagi yg akak perlu belajar...moga anak2 kite berjaya dunia akhirat dan menjadi anak soleh solehah...amin

    ReplyDelete
  3. thanks for the share...rietta pown boleh guna pnduan ni nnti...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih banyak2... Pernah terfikir sebelum nih and dah ada yg diberitau pada anak2... Tapi masih byk yg perlu diajar... Yerrr, mungkin perlu lakukan solat taubat...

    ReplyDelete
  5. terima kasih diatas perkongsian yang cukup bagus ini

    ReplyDelete
  6. Tq NK... zaman mak anak kecik dulu, tak banyak sumber bahan bacaan yg boleh di buat panduan cenggini.
    Nampaknya mak ikut dan jer mendidik anak anak dulu hihi....

    ReplyDelete
  7. tq for sharing.
    info utk aida yg sudah pun ada sorang anak dara sunti.
    dugaan. memang aida stress kan bab solat & aurat dgn dia.
    lain-lain seiring dgn keadaan la.
    yg paling aida setuju ~ yg first first tu.
    parents kena tgk diri balik. taubat dulu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...