Nuffnang Ads

Kuih Raya! (^_^)

Agoda Ads

Sunday, April 16, 2017

Cerek Hotel Kebanyakannya Tak Bersih

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Biasanya kalau saya bermalam di mana-mana hotel, saya akan cuci dulu cerek yang disediakan tu. Kalau anda pun macam saya, kita geng! 😛 Nak tahu tak kenapa kita kena cuci dulu cerek hotel? Meh saya nak share.

Ada beberapa keadaan yang menyebabkan cerek hotel kebanyakannya tak bersih:

1. Jika anda masak air dengan menggunakan air dari tandas hotel, maka bahagian bawah cerek tu akan kotor dan berkeladak.

2. Ada juga yang menggunakan cerek ni untuk membancuh teh/kopi. So, bila dah digunakan untuk membancuh teh/kopi, kalau tak dibersihkan... juga akan membuatkan cerek kotor. Dua kali juga saya terkena dengan cerek yang kotor dengan teh//kopi ni.

3. Biasanya bila kita dah check out, saya percaya staf yang kemas bilik tu tak check pun sama ada cerek berkenaan bersih atau tak. Ye la, kalau ikut logik, orang masak air guna air kosong je lah kan? Bukannya masak air campur teh/kopi.

Perasan tak macam mana keadaan cerek hotel ni sebenarnya? Cuba tengok! 😧😧😧

Inilah keadaannya...
Hasil membersihkan cerek hotel yang saya duduki...

Lalu tak lalu nak masak air lepas tengok gambar tu? Confirm takkan? 😱😱😱 Semalam saya sampai hotel dah malam, Alisya pula merengek nak susu, so... nak dijadikan cerita, encik hubby sayalah yang masak air dan buatkan susu... Saya pun terlupa nak suruh encik hubby cuci dulu cerek tu... 

Saya ambil air yang dimasak tu letak dalam botol air saya. Pagi ni baru saya minum. "Awat rasa semacam air ni?!" Sekali check cerek... Adoilah... Macam gambar atas tu la keadaan cerek tu... 

Mungkin ada yang kata kena bawa cerek sendirilah macam ni. Tapi sebenarnya, kalau nak diikutkan, kena bawa tuala sendiri, selimut sendiri, bantal sendiri, cawan sendiri... Macam-macamlah kena bawa sendiri!! 😄😂 

So, apa yang saya buat untuk pastikan cerek tu boleh digunakan semula?

1. Cuci kotoran yang ada pada cerek tu, baik yang dalam cerek mahupun badan cerek. (Biasanya badan cerek berhabuk...) Guna tisu yang hotel bekalkan... 😂 Sental sehingga tiada lagi kotoran yang lekat terutamanya di bahagian dalam cerek tu.

2. Cuci bahagian dalam cerek dengan air paip beberapa kali sampai puas hati. 

3. Masukkan sebotol air mineral (saiz 500ml yang juga dibekalkan oleh hotel 😛) ke dalam cerek dan masak. Lepas masak, biarkan sejuk sedikit, dan buang air tu. (Sebab biasanya saya tak yakin kali pertama masak tu dah bersih). Cuba sental lagi bahagian dalam cerek dengan tisu, kalau tak de kotoran yang lekat lagi, insyaAllah ia telah bersih.  

4. Maka bolehlah anda gunakan cerek tu tanpa was-was lagi. 😄 Sila pastikan anda gunakan air mineral untuk minum dan bukannya air dari paip tandas hotel. Saya sendiri kalau menginap di hotel akan beli air mineral 1.5 liter tu dalam 2 atau 3 botol (ikut keperluan ketika menginap).

5. Kalau anda dah bersihkan cerek, tetapi masih ada kotoran, maka saya nasihatkan janganlah guna cerek tu... Belilah air panas dari kedai makan (saya pernah buat juga, sebab dulu rajin bawa flask untuk isi air panas tu) atau minum jelah air mineral... 

Siapa yang kena pastikan cerek tu bersih? Sebenarnya kita semua kena ada rasa tanggungjawab untuk pastikan cerek hotel bersih. Sebab kita juga akan pakai benda-benda tu ketika menginap di hotel... Sama-sama jaga barang-barang yang ada dalam hotel tu, gunakan sebaiknya (kalau boleh, janganlah masak atau bancuh teh/kopi dalam cerek... ?) Kalau nak buat teh/kopi, buatlah dalam cawan yang disediakan. Lebih beretika macam tu.
 
Semua hotel ke cereknya macam tu? 

Saya tak kata semua... tapi kebanyakan hotel-hotel yang saya pernah menginap, begitulah keadaan cereknya. Mungkin saya boleh beri kredit kepada dua buah hotel Malaysia yang saya pernah menginap dan cereknya bersih... Philea Resort & Spa, Melaka dan Grand Lexis Port Dickson, Negeri Sembilan. Dan semestinya semasa kunjungan saya di Namba Guesthouse, Osaka, Japan, yang cereknya sangat bersih! 😍😍😍 (ni memang tak dapat dinafikan lagi...)

Lastly, part ni paling penting, setiap kali kalau anda menginap di mana-mana hotel, anda akan diberikan borang kaji selidik tentang pengalaman anda menginap di hotel tu, inilah peluangnya... (bukan untuk condemn, sebaliknya tuliskan cadangan atau masalah yang anda hadapi) supaya pihak pengurusan hotel boleh perbaiki perkhidmatan mereka. 

With 💖,
NK


24 comments:

  1. Memang akan check dulu sebelum guna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?! Memang penting kena check...

      Delete
  2. perkongsian yang baik...betul...kadang tak usik pun cerek tu..beli saja air sebelum balik ke hotel

    ReplyDelete
  3. saya tak pernah guna pun cerek dlm hotel room.

    ReplyDelete
  4. MEMANG KENA AMBIL PERHATIAN SEMUA NI KALAU INAP DI HOTEL

    ReplyDelete
  5. alamakk kotornye.. lepasni kene lebih berhati2..

    ReplyDelete
  6. betul memang kena basuh la sebaiknya..ada tu berhabuk dan kotor sgt..

    ReplyDelete
  7. Saya jarang guna cerek hotel sebab selalunya bila menginap di hotel saya akan beli air mineral siap-siap. Tapi apapun, lepas ni saya nak checklah cerek dimana2 saya menginap nanti.

    ReplyDelete
  8. sya pun mcm akak.... selalunya akan bersihkan dlm tuh ngn tisu or towel bersih...

    pastu msk air pns dlm dua ke tiga kali, buang bila sejuk pastu baru mule msk utk minum pakai air mineral...

    ReplyDelete
  9. sy jarang gn tp mmg tau ia selalunya kurang bersih...

    ReplyDelete
  10. pergh.. kotornya.. thanks bagi tips.. lepas ni nk kna buat la setiap kali masuk hotel..

    ReplyDelete
  11. oo macam tu rupanya.. berkeladak..maknanya dah lama tak bercuci tu..

    ReplyDelete
  12. Petua nak bersihkan cerek rebus air dengan lemon katanya tapi tak pernah cuba pun NK. Tapi yelah takkan nak kena bawak lemon pulak tido hotel ek hihi... Selalunya kalau duk hotel tak pernah pun tenyeh pakai tisu NK.... Basuh gitu aje.

    Next time nampaknya kena jenguk dalm cereklah

    ReplyDelete
  13. Salam Khamis.Menyinggah bila ada kelapangan. Mmg selalu check dulukeadaan cerek or alat2 sebelum guna kalau KA menginap kat mana2. Kalau lagu ni mmg x lalu lah !

    ReplyDelete
  14. Erk, memang tak lalulaa kalau tengok tu. huhu
    Memang kena cek betul2 laa sebelum guna kan sepatutnya.

    ReplyDelete
  15. Siqah tak pernah lagi jumpa cerek hotel camni. Teruk betul keadaan dahlah kita bayar untuk kemudahan sekali kan. Huhu. Mujur Nora check sebelum guna..

    ReplyDelete
  16. Saya jarang masak air kalau menginap di hotel. Biasanya kami bawa minuman sendiri. Tapi kalau terdesak perlukan air panas, memang kena guna cerek hotellah. Tak tahu pun ada yang sekotor ni. Tapi pernah jugalah jumpa yang kuning macam berkarat aje di bawah cereknya. Yang itu memang tak gunalah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...