Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Sunday, September 25, 2005

Pengalaman Pertama Jalani Rawatan Tradisional...

Hari ni abg Poji (abg sulung saya) dah plan nak bawa mak ke Puchong utk mendapatkan rawatan tradisional... Mula2 mmg malas nak ikut sebab saya menyertai satu event di Ampang sebagai sukarelawan.. event satu hari itu tentunya memenatkan... tapi bila Ateh hantar sms kata tak de anak pempuan yang temankan mak... so last2 pi la jugak...

Kitaorg bergerak dr Gmbk jam 6.30 ptg... sampai sana dalam jam 8.00 mlm (jam skit kat depan IOI)... Sesampai je kat sana... proses rawatan dijalankan... setelah mendapatkan semua info tentang penyakit mak, Wak (gelaran kepada doktor tradisional tersebut) pun mula memeriksa mak...

Rawatan yg dilakukan tidak ubah seperti menggunakan kaedah refleksiologi... (tapi bukan kaki...sebaliknya di bahagian belakang badan mak) Kata Wak, mak tak de sakit buah pinggang (seperti yang diberitahu oleh doktor pakar)... katanya dia telah 'melihat' dan mendapati kedua2 buah pinggang mak masih elok dan sihat (kalau rosakpun bukannya teruk sgt).

"Jika tidak masakan ibumu masih bisa membuang air, bisa duduk dan bisa bergerak (berjalan)?"

Saya hanya diam dan mendengar lanjut... Wak memberitahu semua kesan jika seseorang itu mengalami kerosakan buah pinggang.. Hm... penerangannya sama seperti apa yang telah saya baca dari buku-buku kesihatan dan maklumat tentang penyakit buah pinggang dari internet...

Kata Wak, urat2 belakang badan mak byk yang bersimpul... (kerana mak mengadu sakit di bahagian blkg bdn & myebabkan mak trasa sakit bila duduk atau berdiri terlalu lama..).. Wak mula 'membetulkan' urat2 yang dikatakan bersimpul itu.. Saya hanya memerhatikan rawatan yg dijalankan.. makin lama Wak menekan blkg mak, saya semakin terasa sakit (juga di bahagian blkg).. Saya juga tak henti2 sendawa (mmg saya tak boleh melihat org diurut.. saya yg akan sendawa lbh2 :-P)

"Wah.. ajaib ni.. di sini yg diurut... di sana pula yang sendawa... Banyak angin ya?!" kata Wak...
"Jika tidak tahan, kamu bisa tunggu di luar..." sambung Wak lagi.

"Dia mmg cam tu Wak tak boleh mengurut & tgk org lain diurut.. dia yg akan sendawa..." kata mak pula... Namun x pula saya berganjak dr tmpt duduk saya tu... Makin lama.. Makin sakit.. sampai Mak Lang pun ckp.. "Teruk betul kau nie nora... Smpi merah padam muka tahan sakit tu..."

Masa tu mmg tak tau nak ckp... sakit kat blkg bdn sampai rasa tak boleh nak duduk betul... rasa cam nak terbaring dah... badan pun dah start berpeluh... bila selesai je Wak rawat mak... terus Wak panggil dan tengokkan saya pula... Saya diminta duduk membelakangkan Wak & wak menekan bahu dan bahagian blkg badan saya (seperti kaedah refleksiologi), seperti mana yg dilakukan kpd mak tadi..

"Selalu gastrik ya? Sakit kepala & kadang-kala lenguh di bahagian pinggang?" Saya mengiakan & terfikir sejak akhir2 ni mmg kerap sakit pala, mudah kena gastrik dan lenguh pinggang.

"Saya betulkan uratnya ya?" Saya hanya diam & Wak meneruskan rawatan..

"Di sini mungkin sakit sedikit (di bahagian pinggang).. kamu bertahan ya?!" Masa tu saya mmg dah tak boleh nak tahan... mmg sakit sgt rasanya... Last2 menangis menahan sakit... Tuhan saja tahu sakitnya... Smpi Abg Poji yg dok depan saya masa tu pun pandang dengan pandangan yang simpati... "Tak pe la... tahan skit... Wak nak ubatkan tu.."

Bila habis rawatan refleksiologi tu, Wak ckp perut saya keras... (kerana terlalu banyak angin yg terkumpul).. Wak kata, "lepas ibumu diurut isteri saya, kamu pula..." (utk lembutkan perut dan mudahkan perjalanan darah sume).. Gerun jugak bila dgr kena urut tu sebab blkg saya yg ditekan wak tu mmg masih terasa sakit... walaupun saya dah rasa semakin lega... (tak sakit blkg lagi...)

Saya tahu perut saya (terutama sebelah kiri) mmg keras... Doktor dah ckp byk kali pun... Nenek saya yg selalu urutkan saya pun ckp cam tu... tapi saya x tau la pulak cam ne nak lembutkan perut nie...

Masa isteri wak tu urutkan perut saya... dia pun terkejut bila tekan perut saya... "Keras sungguh ni.. lihat isinya semua sudah turun ke bawah... peranakan kamu juga" Saya hanya diam dan tunggu tindakan selanjutnya... ternyata isteri Wak tu bersungguh2 "melembutkan" perut saya... "Kamu rileks saja ya... jgn ditahan nafasnya.. jgn keraskan perutnya.." Itulah antara perkataan yang sering diulangnya.. Sakitnya jgn ckp aaa... Rasa cam nak suruh dia berhenti ngurut je.. Berpeluh2 isteri Wak tu ngurut saya... katanya dia blm pernah lagi ngurut org yg perutnya keras cam perut saya... Tapi alhamdulillah dia berjaya "melembutkan" perut saya... dan saya juga terasa lebih selasa dan tidak senak perut...

Alhamdulillah... bak kata org... ikhtiar lah... cari penawar bagi setiap kesakitan yang kamu alami... inilah pengalaman pertama saya menjalani rawatan tradisional di Puchong... Mudah2an saya tidak mudah terkena sakit pala, gastrik dan lenguh pinggang lagi... InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...