Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, August 08, 2006

Tahap Kesihatan Tak Memuaskan...

Mlm td saya mengalami kesukaran utk bernafas... Tdo tentu saja tak lena... Hm... dah dkt seminggu mengalami masalah ni... Semakin hari, dada semakin sakit... Lbh2 lagi bila bernafas dgn kuat... Xtau la pasal apa jadi cam ni... Nak kata faktor mknan... Xde kot...

Ingatkan menda tu jadi utk 2/3 hari je... tapi nmpknya dah semakin belarutan. Saya ada juga surf di tenet utk mendapatkan info & faktor yg menyumbang kpd masalah sesak nafas ni... Antara perkara yg menyumbang kpd sesak nafas adalah:
a) batuk yg teruk (saya x batuk)
b) selsema & kahak yg byk (saya juga x mengalami masalah ni)
c) lbh sukar bernafas pd sbelah mlm, terutama waktu hendak tdo (YES)
d) asma (saya x penah ada penyakit ni)
e) paru2 sempit (NOT SURE)
f) jangkitan kuman pd paru2 (NOT SURE)
g) TENSION (MAYBE?!?!)
h) sakit pala (kadang2)
i) terlalu letih (rasanya TAK)
j) ganguan emosi spt susah hati, terlalu memendam perasaan etc (MAYBE?!?!)
k) sakit jantung (NOT SURE - rasanya TAK!!)

Pg td dah ke klinik & dptkan rawatan... Pegi pun sebab rasa dah x thn sgt... (Pdhal sebelum2 tu ramai dah suh pi klinik... tapi malas nak pi sebab rasa tak trk..) Semua tanda2 yg saya dah senaraikan kat atas tu doktor tanya lg skali... bila dah xplain.. doktor cek tekanan darah (NORMAL), cek lak pernafasan (sedikit terganggu)... cek lak denyutan nadi (OK)... cek tekak merah ke tak? (bengkak skit)...

Doktor kata paru2 saya sempit skit, mungkin kerana ada cairan yg berada di sekitar paru2... Doktor juga meminta agar saya berada dlm keadaan yg sentiasa rileks, jauhi mereka yg merokok, elak mkn coklat (coklat mudah bentuk kahak), tdo berjadual (kena plan masa tdo lak), rehat yg cukup & jauhi dr pendam emosi... Jika tidak, saya akan terus mengalami masalah sesak nafas ni... Utk memastikan saya x mengalami masalah2 lain, ujian darah dilakukan... & akan mendapat keputusannya dlm masa yg terdekat ni... Mmm... cemas gak tunggu result darah tu... :-(

Doakan saya x pape... Amin...


p/s: Pd 30 Julai lalu saya ada berjumpa dgn doktor pakar kulit, krn mengalami masalah kulit kering yg serius. Kulit pd jari tangan & tapak kaki saya menjadi keras dan mudah merekah serta luka.. Saya diberikan ubat sapu & alahan bg mengatasi masalah tu... kata doktor saya kena Chemical Disease... (saya masih lagi mencari info tentang penyakit ni, melalui tenet...) Kulit saya alah kpd segala jenis bahan pencuci kecuali sabun mandi... So skang ni nak mencuci, saya kena pakai sarung tangan.. Hm.. leceh tul... Selain tu.. byk menda gak yg saya dah tak leh mkn... Seafood, kulit & hati ayam, durian (buah2an lain boleh), telur, mknan yg terlalu berminyak (pendek kata mknan yg bergoreng kalau boleh kena elak...)...

Adoi... memacam penyakit lak hinggap la nie... :-(

2 comments:

  1. Alhamdulillah... Saya baru je dpt call dr klinik yg menyatakan result ujian darah saya... OK/NORMAL/TAK BERPENYAKIT... Syukur...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Nora

    Semoga Nora & keluarga sihat walafiat (dilindungi Allah SWT). Bersabarlah dengan dugaan penyakit...mungkin kifarah atas apa yang telah kita lakukan.

    Terima kasih banyak2 atas ucapan takziah. Doakan saya menjadi lebih tabah kerana sehingga sekarang saya masih lagi tercari2 semangat yang hilang...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...