Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, October 28, 2015

Resipi Mudah: Asam Pedas Ikan Kembung

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Subhanallah... Semalam saya ada terbaca entri kak Malinda pasal Asam Pedas Johor. Saya dah lama mencari resipi Asam Pedas yang kena dengan tekak saya. Selama ini saya masak... ada yang tak kena rasanya. Lepas baca entri kak Malinda tu saya nekad nak cuba... So, hari ni saya cari ikan kembung dan daun kesum, sebab dua bahan ini yang tiada dalam peti ais saya.

Dalam entri kak Malinda tu kan tiada sukatan-sukatan... Saya redha je la sukat ikut suka saya... (T_T) Tapi kalau ikut arwah mak saya dulu pun, bila tanya berapa banyak nak letak dia akan cakap, "agak-agak je la". Orang dulu-dulu masak yang agak-agak tu la yang sedap iye kan?

Ok saya share dulu resipi Kak Malinda (sukatan ikut agak-agak saya tadi):
 
Ikan kembung - ikutlah berapa ekor nak letak
4 biji bawang merah (kak Malinda pakai bawang besar)
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
1 1/2 sudu cili kering kisar
2-3 sudu besar asam jawa - campurkan dengan 3 gelas air dan dapatkan airnya (atau ikutlah nak cair ke pekat ke).
Bendi (saya tambah :p)
Daun kesum
Gula dan garam ikut rasa 
Minyak untuk menumis

Cara-caranya:

1. Bawang merah, bawang putih, kunyit hidup dan halia ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak, sehingga naik bau.

2. Bila dah bau dan sedikit garing bahan tumis tu, masukkan cili kering kisar. Masak sehingga pecah minyak.

3. Masukkan air asam jawa tadi, kacau sebati. Masa ni saya masukkan bendi, sebab bendi ambil masa juga nak lembut.

4. Bila kuah dah nak mendidih saya masukkan daun kesum (masukkan ikan kembung juga dan biarkan sehingga ikan masak)

5. Perasakan dengan gula dan garam.


Walla!! Dah boleh dihidangkan... OK, jangan dicari mana ikan kembung saya... Hahaha... Sebab saya hanya goreng je ikan kembung tu (garam, serbuk kunyit dan sedikit cili kering kisar = perap sekejap dan goreng garing).  Sebab encik hubby saya tak berapa suka ikan yang dalam kuah... so, saya asingkan. Kiranya asam pedas saya tu memang kuah dan bendi semata-mata.

Saya masak siap masak jam 10.45 pagi... Elok je kuah asam pedas saya masak, terus saya senduk nasi panas... Tak menahan tau baunya... Memang memanggil-manggil suruh makan... Bayangkanlah, Faris yang tak berapa suka kuah-kuah ni pun minta saya letakkan asam pedas ni pada nasi dia... Memang sedap baunya!


Daun kesum tu memang saya makan, sejak Ina kata daun kesum untuk awet muda... Kot la betul boleh la perasan muda... :p Lepas Asar tadi saya mengulang makan asam pedas tu... Sedapnya la hai... Apa pun saya nak cakap terima kasih sangat-sangat pada kak Malinda atas resipi dia tu... 

"Kak... Sedap bangaaatttt kak!!!" (^_^)

20 comments:

  1. nak best lagi sebelum menumis tu akk campakkan alba...lagi wangi asam pedas tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ye ke anies... nanti boleh try pulak letak halba... hehehe

      Delete
    2. Yap tu resepi trn temurun family sy

      Delete
  2. wow nampak pekat dan enak tu nora :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg mudah dan sedap resepi kak malinda ni...

      Delete
  3. Nyummmnyummmm! Sedapnya asam pedas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Resipi ni memang kena dengan tekak saya... hehehe

      Delete
  4. Assalam nora, menggoda sungguh asam pedas tu..
    Kakak suka asam pedas yang kuahnya pekat ,tak kiralah samada asam pedas ikan mahupun ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam... sedapnya. Saya nak try lah buat asam pedas ayam...

      Delete
  5. asam pedas versi mana pun mmg sedap..dh puas hati dgn resepi yg dicuba boleh ulng buat lagi nora...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak... memang boleh ulang buat ni... (^_^)

      Delete
  6. Sedapnya... Meleleh dibuatnya kak nora. Td kami masak singgang ikan aya. Esok kena masak asam pedas ni!

    ReplyDelete
  7. Letak kunyit ke... saya masak asam pedas tak pernah buh kunyit... tapi letak lengkuas.

    ReplyDelete
  8. Sama- sama kasih dik...happy akak bila adik suka resepi simple akak ni...ringkas senang nak masak tapi rasa inshaa Allah sedap...adik pandai agak2 bahan tu yg tambah sedap tu...akak kalau ada bendi atau terung pon akak masukkan je sedap makan panas2 dgn nasik....maceh dik buat n3 ni terharu hakak ko ni tau :')

    ReplyDelete
  9. Tetiba teringin pulak Okje nak masak asam pedas tengahari ni NK hihi....
    Okje mmg tak reti masak asam pedas selalunya mmg ada aje yg kurang....Kalau masuk ikan kembung dalam kuah tu lagi sedap tau Nk sebab ada rasa manis manais ikan tu,....
    Lepas ni dah boleh buat lagilah ek hihi

    ReplyDelete
  10. sedapnya asam pedas johor..peberet kami sekeluarga gak ni..walaupun org utara..sy jarang buat asam pedas rebus tu..suka asam pedas johor.5 tahun dok johor kan sempat la menuntut masak asam pedas dengan orang sana.hehe

    ReplyDelete
  11. STYLE LIEYA gak nie...tak suke sgt yg letak bunga kantan lah, daun limau lah... pelik2 nanti rase n bau die.... lieya cukup letak daun kesum ajek...mmg budak2 ni menghirup2 kat umah kalo lieya masak asam pedas nieh....

    ReplyDelete
  12. suka juga makan asam pedas.. sedapnya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...