Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Monday, August 13, 2012

Boleh Kumpul Pahala Walau "Uzur"

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Gambar dari Google
Alhamdulillah hari ni dah pun 24 hari kita berpuasa... Sekejap je masa berlalu... Macam tak percaya je dah di 10 hari terakhir Ramadhan. 

Sedih pula rasanya... Masih adakah Ramadhan untuk kita tahun depan?! Mudah-mudahan kita masih lagi berkesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan akan datang. InsyaAllah... Amin...

Ramai wanita yang beranggapan, jika 'uzur' atau ABC (Allah bagi cuti) sepanjang bulan Ramadhan maka, terhentilah seketika segala amalan, seperti solat, puasa, membaca Al-Quran dan lain-lain. Tahukah anda, wanita yang diberikan 'cuti' ini, tetap boleh menambah pahala berdasarkan amalan ibadah tertentu. 

Berikut adalah perkara-perkara yang boleh dilakukan oleh wanita yang 'uzur' pada bulan Ramadhan (info ini dipetik dari Majalah Al-Ustaz, Isu No 4):

1. Menjawab azan bagi setiap waktu solat dan berdoa selepas azan.

2. Berdoa antara azan dan iqamah. Ganjarannya: "Doa antara azan dan iqamah tidak ditolak." (Riwayat al-Tirmizi)
3. Membantu dan menggalakkan ahli keluarga dalam beramal antaranya:
- kejutkan ahli keluarga untuk bersahur atau solat Subuh.
- gesa mereka supaya solat berjemaah di masjid.
- mempersiapkan pakaian solat mereka.
- nasihati mereka supaya giat beramal.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang membimbing ke arah kebaikkan, baginya pahala orang yang mengerjakannya." (Riwayat Muslim)

4. Berzikir dan berselawat dari semasa ke semasa.

5. Berdoa dan beristighfar.

6. Mendengar bacaan Al-Quran atau membaca tafsir Al-Quran.

7. Menuntut ilmu sama ada dengan menonton daripada televisyen, radio ataupun membaca buku.

8. Menyediakan makanan berbuka dengan ikhlas. 
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menyediakan juadah berbuka untuk orang yang berpuasa, baginya seperti pahala orang yang berpuasa..." (Riwayat al-Tirmizi)

So, rebutlah peluang untuk menambah pahala sepanjang Ramadhan... Jangan rasa sedih apabila 'uzur' atau ABC dalam bulan Ramadhan. Sebaliknya anda masih boleh melakukan ibadah yang disenaraikan di atas, bagi menambah pahala dan merebut keberkataan Ramadhan ini... Moga entri ini bermanfaat buat semua wanita di luar sana... (walaupun entri ini lewat... sebab dah akhir Ramadhan pun... boleh dipraktikkan juga walaupun bukan bulan Ramadhan... mudah-mudahan menjadi amalan buat kita semua...)
 

10 comments:

  1. Replies
    1. sama-sama... moga bermanfaat buat kita semua... InsyaAllah...

      Delete
  2. banyak yang kita boleh buatkan :)

    ReplyDelete
  3. thanks.. sape kate wanita uzur xde pahala, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! kita tak boleh biarkan jiwa kita kosong... so boleh la berzikir setidak2nya...

      Delete
  4. tq for sharing...dulu pernah dengar orang kata doa orang uzur cepat diangkat ke langit..wallahualam..

    ReplyDelete
  5. dapat juga menambah masa uzur kan...alhamdulillah. TQ for sharing =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah... betul tu... my pleasure.. :D

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...