Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, August 08, 2012

Resipi Mudah: Ayam Serai

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Ayam Serai.. siap untuk dimakan :p
Adeh... penat fikir nak masak apa hari ni... dah hari-hari kat rumah pening gak kepala memikir menu nak berbuka... Ayam serai ni saya dah buat hari tu... Resipi ni saya tonton dari slot Menu Santai, Wanita Hari Ini di TV3 beberapa minggu yang lalu... Sesiapa yang nak cuba, boleh lah... Rasanya sedap juga!!

Bahan-bahan yang diperlukan:
500gm isi ayam/ayam kisar
Beberapa batang serai 
2 sudu kecil bawang putih yang dikisar
3 sudu kecil halia yang dikisar
Serbuk lada hitam

Garam
Minyak untuk menggoreng




Cara-caranya:
1. Titikkan/Ketuk bahagian hujung batang serai. (tak perlu ketuk hingga hancur, memadai jika pecah)
2. Campurkan bawang putih, halia, garam dan serbuk lada hitam dengan isi ayam/ayam kisar. Gaul sebati.
3. Bentukkan campuran bahan gaul itu kepada batang serai yang telah dititik tadi.
4. Gorengkan. Masak hingga warna keemasan.

* Kalau nak pedas, boleh tambahkan serbuk kari atau cili kering  ke dalam campuran tadi.


Macam ni la cara nak menggorengnya...

26 comments:

  1. wahhh..nampak sedap..leh cuba la nak buka nanti =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha cuba tau... nanti bgtau rasanya mcam mana... hehe

      Delete
  2. mmeg sedapkan, KA pown selalu wat ala2 cam satay gitu

    ReplyDelete
  3. I love this, I made something similar called Lemongrass Chicken kebab.

    ReplyDelete
  4. kalau panggang pun sedap ni..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah... boleh panggang jugakan... mesti lagi sedap...

      Delete
  5. assalamualaikum...
    waaa nampak sedap..
    Nak cuba jugak la..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam... cuba jangan tak cuba... :D

      Delete
  6. Sedapnya...resipi pon senang jer nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... try la fiza... mesti suka!! :D

      Delete
  7. macam sedap je ni..mesti wangi je kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah anis...baunya mmg wangi... kalau masak time posa ni... takut kurang pahala puasa... hahaha

      Delete
  8. wah nmpak sedap...boleh cuba pas ni eheeee

    ReplyDelete
  9. sedap wanieys.... nanti try la... :D

    ReplyDelete
  10. nak try la nanti.. senang je ni.. serai pun berlambak2 tu.. hihi

    *thanks singgah blog saya tau... & sorry sbb lama xsggah sini.. makin perut membesar makin susah nak duk dpn kmputer lama2.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh try tau...

      *ye la... letihkan dok depan komputer... bukan apa... rindu pulak nak baca celoteh ina... sebab ina rajin update... so bila dua tiga hari xde entri baru rasa lain pulak... hahahha... ina take care tau...

      Delete
  11. Replies
    1. try.. try... jgn tak try... mudah je ni.. :D

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...