Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Friday, September 28, 2012

Jangan Perlekeh Air Tangan Sendiri!

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Saya teringat ketika saya masih bekerja, saya jarang ada masa, memasak untuk suami dan anak-anak... Balik dari kerja, saya rasa sangat penat... 

Memandangkan saya 'rajin' bangun awal pagi untuk siapkan kerja-kerja office, so biasanya saya akan ambil jalan mudah dengan hanya membeli 'nasi bungkus' di kedai... (maklum sajalah... ketika tinggal di Kuantan dulu... sana sini kedai makan... so memang senang la.. :p ) Jimat masa dan tenaga... 

Sekarang bila dah kerja sepenuh masa di rumah... Saya memang ambil peluang untuk memasak. Memandangkan Faris pun dah kuat makan... so, makin bersemangatlah saya nak masak... Walaupun telur goreng je... Hahaha...

Saya pernah dengar orang kata: 

"Air tangan isteri/ibu akan jadi penentu sikap suami dan anak-anak..."   
"Air tangan isteri/ibu akan memberi kesan rangsangan spiritual yang positif kepada suami dan anak-anak..."



"Air tangan isteri/ibu akan menjadikan suami dan anak-anak rindukan suasana di dalam rumah..."
"Air tangan isteri/ibu akan mengeratkan kasih sayang dalam keluarga..."

Betul atau tak tu... terpulanglah pada individu... Tapi cuba angkat keyboard siapa yang tak pernah rasa rindu pada masakan ibu? Bohong la kalau ada angkat keyboard tu...

Saya nak kongsi satu cerita... Kakak ipar (isteri abang sulung) saya ada seorang anak yang duduk di MRSM di luar KL (anak nombor dua, dipanggil angah)... Baru-baru ni, Angah ada minta kakak ipar saya untuk buatkan serunding daging... tapi kakak ipar saya suruh beli je... Tapi respon Angah, katanya "rindu masakan ibu"... dan minta juga ibunya masak... Kalau balik cuti sekolah pun Angah akan listkan makanan yang nak dimakan. (teringat masa saya duduk asrama dulu... setiap minggu memang akan balik rumah, untuk makan masakan arwah mak saya...)

Makanan yang dimasak tu la jadi penyebab anak-anak selalu teringat dan sentiasa rindu pada ibu. Seronokkan macam tu?! Selain terjamin kebersihannya, isteri/ibu boleh mengamalkan selawat, zikir dan doa sepanjang memasak agar kasih sayang sentiasa erat. Eh kita pun dapat pahala tau! Pahala masak untuk suami... pahala selawat... pahala zikir... kan seronok tu!!  ;-)
 
Oh ya... saya ada menonton rancangan  Apa Kata Wanita, menurut seorang Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie, Suzana Ghazali... ada dua perkara yang isteri/ibu JANGAN bagi orang lain buat (even bibik/pembantu rumah/orang gaji... pendek kata orang luar la...) iaitu mencuci beras dan memerah santan, kerana dari situlah pengerat kasih sayang antara suami-isteri dan ibu-anak...


Nota kaki: Jika anda sibuk macam mana sekalipun, ambillah peluang memasak untuk yang tersayang sekali sekala. Jangan sampai nanti suami lebih puji bibik atau tukang masak kedai mamak dari isteri dia sendiri sudah... Haruuuu....

29 comments:

  1. kalo saya yang sendiri masak saya kadang2 tak makan..nyah,rasa macam dah kenyang tengok orang lain makan hasil air tangan kita..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah rajin ye nick masak?! bagusnya...

      Delete
  2. informasi yg baik..
    nice lah...
    semua perempuan perlu tahu ini :)
    jom lawat sy lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga bermanfaat buat semua... :D

      Delete
    2. ye...buat sy gak..
      kita kdg2 amik mudah benda ni kan :)

      Delete
  3. Thanks for sharing. Sejak ada anak 3 nih selalu gak skip memasak...huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fiza... sekali sekala mmg kena makan di luar... kita hari2 makan masakan sendiri pun boring juga... ;-)

      Delete
  4. eh, baru je publish entry air tgn.. hihi

    tp mmg betoi pun, bg sy air tgn seorg ibu ni mmg sedap... sy pun blik kg mesti suh mk msk.. hihi

    ReplyDelete
  5. Sokong sratus peratus...kalau tgk skrg ni pnca anak2 degil n tak dgr kata,salah satu sbbnya ialah mak ayah yg slalu bwk ank mkn diluar...nk bg ank2 cerdik n dgr kata mmg mlalui air tangan ibu... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... sebab makanan akan jadi darah daging... kalau ada zikir dan doa ketika masak.. insyaAllah, anak2 mudah dibentuk...

      Delete
  6. betul:) penah baca die tulis makanan tersedap ialah masakan ibu.. kalau slalu masak utk family, maasakan itu yang diingatnye sampai besar:)

    salam kenal..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! kita kena yakin dan ikhlas masa masak... agar suami dan anak2 sentiasa sayang...

      salam kenal maya... :D

      Delete
  7. tiba2 rindu masakan mak...sobs sobs...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CikMai... duduk jauh dari mak ye? Kalau dok jauh... ada masa blk... makan puas2... Akak tak de mak dah... Rindu sangat2 masakan arwah... :(

      Delete
  8. nak rajin masak la pasni.. hehehehe

    ReplyDelete
  9. Betoi tu..air tangan seseorang isteri dan ibu tu berkat sangat untuk eratkan kasih sayang keluarga..

    ReplyDelete
  10. BETOL3 .. ENTRY TERBAIK .. MEKASIH KONGSI2 ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq... moga bermanfaat buat semua isteri... :D

      Delete
  11. saya hari2 masak.. kalau malas sikit sekadar masak kicap je

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagusnya syiela... dengan keje lagi... anak 4 org kecik2 lagi... bagus2... tak kisah masak apa pun asalkan sendiri masakkan...

      Delete
  12. saya ni x pandai masak, kalau masak pun kira yg "kacang abis" bagi org tapi "sgt susah" bagi saya, tapi betul lah, masak lah apa2 pun hatta telur goreng sekalipun, anak2 akan tetap ingat dan puji, cm anak sy yg sulong penah kata, "ummi ni paling best masak telur".. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe walaupun masakan tu simple... yang penting kita sendiri yang masak untuk anak2 dan suami...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...