Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Thursday, July 13, 2017

Rezeki dan Syukur

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Tadi saya singgah isi minyak di Petron, Sri Gombak. Disebabkan dah biasa isi minyak di situ, maka pembantu pam (bukan warganegara Malaysia) ni dah kenal saya dan anak-anak. Kadang-kadang dia selalu borak-borak dengan Faris dan Alisya. Ala, tanya soalan budak-budaklah; "adik, sudah makan ka?", "adik baru balik sekolah ka?'', "adik, ada pergi jalan-jalan ka?"

Saya tanya dia, pam angin tu elok ke tak, sebab saya nak isi angin tayar kereta. Dia cakap, "elok kakak". Lepas dah siap isi minyak dia cakap, "mari kakak saya tolong isi angin kereta". Saya cakap, "eh tak pe saya boleh buat sendiri." Dia cakap, "tak pe kakak... panas, saya tolong". Ok, serba salah pula saya... tapi dia dah menuju ke pam angin tu. Lepas tu diisikan angin tayar kereta saya.

Sambil dia isi angin tu saya tengoklah jugakan, bukan apa, serba salah pula kalau saya duduk dalam kereta masa dia isi angin tayar tu. Saya tanya dia, “sudah makan ka?”. Dia jawab, “makan... belum”.

Saya pun teringat dalam kereta ada sebungkus nasi kukus ayam berempah yang saya beli sebelum ambil Alisya tadi. Saya beli dua bungkus, satu untuk Faris bawa bekal ke sekolah dan satu untuk Alisya.

Saya: Kita bagi unclelah nasi ni.
Alisya: Ala... Alisya nak.
Saya: Tak pe, mama belikan yang lain untuk Alisya ok? Yang ni kita bagi uncle.
Alisya: Oklah... Ma, bagi air sekali ke?
Saya: Ha bolehlah, bagi air ni sekali.

Nasi ayam berempah yang dijual berdekatan rumah saya ni beli nasi, free air. So, saya dapat dua air free sebab beli dua bungkus nasi tadi. Lepas tu saya hulurlah nasi dan air tu pada pembantu pam minyak tu.

Saya: Terima kasih tolong saya ya. Ambillah ni you punya rezeki.
Pembantu pam minyak: Terima kasih kakak. Terima kasih. Assalamualaikum. (Dengan senyum yang meleret dan berlalu pergi.)

Dalam kereta Alisya mengeluh lagi...

Alisya: Alisya nak nasi tu, bau dia sedap... tadi masuk kereta Alisya dah bau dah ayam tu.
Saya: Ok tak pe, kejap lagi Mama beli lain. Ke Alisya nak makan lain?
Alisya: Em... boleh kita pergi Vanggey? Alisya nak makan nasi putih dengan ayam kurmalah. Nasi ayam berempah tu... hari tu Alisya dah makan.
Saya: Oklah. Mama mesej abah dulu tanya boleh pergi Vanggey ke tak. 

 

Sampai je dekat Vanggey, dah ambil nasi dan lauk yang dia nak. Dia terus makan dengan seleranya.

Saya: Sedap tak?
Alisya: Sedap!
Saya: Tengok, Allah sayang Alisya kan? Alisya bagi uncle tadi nasi ayam berempah yang Alisya nak tu, Allah gantikan nasi ayam kurma untuk Alisya. Nasi ayam kurma nilah rezeki Alisya. Nasi ayam berempah tadi rezeki uncle tadi.
Alisya: Ha ah, Alisya dapat makan yang ni sebab hari tu Alisya dah rasa nasi ayam berempah tu, kan Ma. Ini rupanya rezeki Alisya.
Saya: Kan? Yang kita beli tadi, bukan rezeki kita, yang dah masuk dalam mulut kita nilah rezeki kita. So, kena cakap apa?
Alisya: Alhamdulillah...

Sambil menikmati nasi putih dan ayam kurma sampai licin.

Kadang-kadang diri sendiri pun lupa nak bersyukur.

Buku Keibubapaan:
Didik Anak Cara Al-Fateh
Majer (B) Mohammad Qayyum A. Badaruddin
RM 17.00




Entri berkaitan:
1. Rezeki Hari Rabu... KARI ITIK
2. Rezeki Hari Jumaat

20 comments:

  1. alhamdulillah..dalam rezeki kita ada rezeki org lain jgk..:)

    ReplyDelete
  2. mcm ssh tapi jd mudah nk fahamkan alisya pasal rezeki n bersyukur ye kak....

    sdp nengok dia mkn nasi vanggey tu

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..
    suka cara kak nora.. ^_^
    smbil buat kebaikan tu, dlm masa yang sama mengajar anak juga..
    budak2 kan..apa yang kita buat,dia akan ikut..moga keluarga akak sentiasa dmurahkan rezki dan ank2 mjadi ank yg solehah..Amin =)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah....kadang kadang tak dapat terus...tapi dapat akan datang...cuma kita kena banyak sabar,

    ReplyDelete
  5. Kebetulannya Saya baru ni makan nasik nanggeyybnii kat seksyen 19 shah alam.

    ReplyDelete
  6. betul puan nora...selagi betul masuk ke dalam mulut kita bermakna bukan rezeki kita...

    sedap pula nampak nasi vanggey dekat mana tu puan nora

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah...rasa puas bila dapat memberikan NK.
    Pandai pulak Alisha mintak makan kat Vanggey ye NK. Sedap ke lauk kurma dia tu... Emaknya tak makan?

    ReplyDelete
  8. syukur.. rezeki dikongsi dengan lain...

    ReplyDelete
  9. Alahai, sweetnya Alisya.
    Alhamdulillah, dalam rezeki kita ada rezeki orang lain begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  10. setuju dgn arzmoha...


    p/s br start nk menjengah ni ;-)

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah..salam kenal dari saya!

    ReplyDelete
  12. betul kan, kdg2 berkongsi rezeki lebih baik :)

    ReplyDelete
  13. alhamdulilah...baik alisya...sedap tu ayam kurma..acik ita pun suka....

    ReplyDelete
  14. ramai ibu bapa kena tiru cara kak nora..didik anak2 biar dari kecik

    ReplyDelete
  15. Semoga kita semua selalu mendapatkan rezeki yang barokah dari Allah swt, Aamiin.

    ReplyDelete
  16. Hehe bagus ajaran akk kat anak akk :) nnt dia ikut smpai besar sbb dr kecik dah diterpkan mcm tu kan hehe

    ReplyDelete
  17. Terbaik


    sudipVSsenduk.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...