Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Thursday, January 12, 2006

Mak Demam... :-(

Tadi masa baru balik dari opis, saya tgk mak berjalan perlahan ke katil... lengkap bertudung... Dlm hati tertanya jugak, ke mana mak pegi... Tapi saya cuba bersikap positif... Menyangka mak ke pasaraya berjalan2 bersama abg atau kakak bg menghilangkan rasa bosan duduk di rumah... (mmg dr ptg td saya rasa x sedap hati...)

Masuk je pintu rumah, saya terbau sesuatu yg tidak menyenangkan (bau kaki mak yg bernanah) Saya makin x senang hati... Saya tunggu mak duduk... hilangkan mengah... Saya tenung muka mak... Lama... Muka mak pucat... Kemudian saya tgk jari kaki kiri mak yang luka sejak 2 minggu lalu... Mmg sah bau tu dtg dr luka jari kaki tersebut... Bila saya tanya mak ke mana... mak diam... tapi kak Linda bgtau yg dorang br balik dr klinik...

(Gmbr kat sebelah, keadaan jari kaki kiri mak yg luka... masa ni saya tgh mencuci luka tersebut, sbb byk darah yg keluar)

Mak ke klinik sbb demam... (Mmg dah demam sejak 2 hari lepas...) Dua hari lepas mmg saya dah ajak mak ke klinik... sebab badan mak panas dan kaki kiri mak bengkak (bengkak nanah & air dlm bdn x keluar/x diproses) Kak Linda ckp doktor kat klinik tu marah sbb lewat hantar mak ke klinik... Mungkin doktor marah sbb badan mak mmg panas sgt... Saya bebtul2 risau... Tak fikir benda lain selain terfikir, mungkin mmg dah sampai masanya mak mulakan salah satu dr plan dialisis tu(fistula @ CAPD)...

Demam dan bengkak kaki merupakan salah satu faktor yg menunjukkan kegagalan buah pinggang dr berfungsi... Saya x tau macam mana nak xplain pd mak... Bila saya ckp... "Rasanya mak kena ke HUKM balik nie..." mak mula tunduk & x nak ckp dgn saya (tanda protes)... Entah cara macam mana saya boleh yakinkan mak bahawa salah satu dialisis tu akan banyak membantu proses membuang air & toksin dlm bdn... :-(

Mati akal dibuatnya...

2 comments:

  1. Baru2 ni pun suami kawan saya refuse untuk buat dialisis Dan mereka mencuba cara lain tapi still x Japan, Dan akhirnya mereka terpaksa akur bila toksin tu dh byk sgt dlm bdn dan kena tebuk di 3 bhg bdn. Moga mak pn.nora segera sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak saya telahpun meninggal dunia pada 7 Mac 2006... Al-Fatihah...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...