Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Monday, April 11, 2005

Cemas 9 April 2005

Mak ketika mengerang kesakitan... Posted by Hello

Sekali lagi kami dikejutkan dengan situasi cemas pada 8 April 2005 (Sabtu)... jam 11.55am... mak tiba-tiba mengalami kekejangan dan lupa pada keadaan sekeliling... (berikutan kekurangan gula dalam darah)

Sebelum kejadian mak sedang tidur... pagi tu masa mak inject untuk check kandungan gula dalam darah, resultnya adalah 9. Alhamdulillah memang bagus jika kandungan gula begitu... tapi mak tak ambil breakfast, kecuali 2 sudu kuih seri muka.... mak kata mak dah kenyang... tak nak makan... then mak baring/tidur katanya sejuk sangat...

Kami pun biarkanlah mak berehat... Sekitar jam 11 mak mula berpeluh/buka sweater... tilam semua basah dek peluh... dalam kul 11.45am mak mula mengerang sakit... (ketika tu kak pura, kak linda, yap dan saya ada di rumah) - mak susah nak bernafas....

Saya mula dudukkan mak... tahan badan mak dengan kaki kiri... tahan kepala mak dengan tangan/lengan kiri .... Saya dapat rasa baju dan seluar saya basah dek peluh mak... memang kuyup...

Saya ingat pesan doktor... kalau mak jadi macam tu... disebakan kandungan gula dalam darahnya telah kurang... saya mula bagi mak gula-gula.... mak hanya makan sebiji... saya cuba masukkan sebiji lagi... memandangkan keadaan mak tak berubah... tapi mak hanya gigit gula-gula tu di  hujung gigi... mak mula kekejangan..

Melihatkan keadaan mak sedemikian, saya minta kak linda bukakan mulut mak supaya saya boleh keluarkan gula-gula tu... makan masa juga nak keluarkan gula-gula tu sebab mulut mak asyik nak tertutup... jari saya pun mak gigit... setelah berusaha, akhirnya dapat juga saya keluarkan gula-gula tu.... tapi keadaan mak semakin teruk....

Saya mula tawar air dan bacakan selawat/zikir/ayat qursi pada telinga mak... sementara kak pura urut belakang mak dan kak linda urut kaki mak (untuk melancarkan semula peredaran darah)... namun semunya sia-sia... saya minta kak linda panggil abang poji dan abg zaini (yg ketika itu bekerja) untuk pulang segera... (takut perkara yang tak diingini berlaku)... - juga mula memanggil jiran-jiran terdekat serta ambulan.

Sementara menunggu ambulan sampai... saya cuba masukkan air gula ke dalam mulut mak... (atas nasihat pakcik rahim dan cikgu timah - jiran) hanya sedikit yang dapat mak telan... yang lain... semua keluar semula.... dalam masa yang sama... saya cuba wat mak alert dengan keadaan sekeliling... panggil nama mak... suruh mak bertenang...

Setelah ambulan sampai... sekali lagi ujian gula dalam darah diambil... memang sah... gula dalam darah mak turun.... 0.9! dalam perjalanan ke hospital... mak asyik mengerang... saya cuba ajar mak mengucap.... banyak kali.... sedih tengok mak begitu... :-(

Ketika hampir sampai di hospital.... "meter hayat mak" telah menunjukkan nombor '0', line panjang dan mendatar mula terpampang di meter tersebut... tersentap saya melihat meter tu... sementara paramedic cuba mengejutkan mak semula... dengan pelbagai cara...

Takut?!?! Memang takut... cemas?!?! Memang cemas... (jika dulu perasaan takut dan cemas dibuat-buat - untuk latihan kecemasan PBSM) tapi sekarang ia betul-betul terjadi... depan mata.. REALITI.... hanya Tuhan saja yang tahu betapa cemasnya saya ketika tu...

Alhamdulillah, umur mak masih panjang... walaupun dimasukkan ke ICU... kami tetap bersyukur... kerana bertindak cepat untuk selamatkan mak...

Kepada 2 org paramedik bertugas... serta nurse di Unit Kecemasan, Hospital Tawakal...terima kasih atas tindakan pantas kalian... semoga Allah membalas budi kalian.... Terima kasih....

2 comments:

  1. saye sgt2 sebak bace kisah2 mak akak...smoge akak tabah n sabar ye...

    ReplyDelete
  2. nadea - mak akak dah meninggal bulan March 2006.. moga rohnya dicucuri rahmat.. amin...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...