Nuffnang Ads

Kuih Raya! (^_^)

Agoda Ads

Wednesday, April 06, 2005

Lagi Sekali Mak Wat Nora Sedih...

Hari ni... sekali lagi org sedih tgk mak....

Mak minta kak linda belikan ubat pelawas kencing... sebab mak kata hari ni mak cuma kencing 2 kali... tu pun sikit sgt... kaki mak pun bengkak... sebab tak kencing.... (air dlm badan tak kuar)

Bila dgr mak nak makan ubat tuh... Org rasa sedih sgt...org tak tau nak xplain cam mana... sebab mmg skang mak akan kencing dalam 2-3 kali jea sehari... (sebab buah pinggang mak dah rosak 80% - 20% lagi tu pun tak leh nak proses sgt) ... kata doktor akan sampai satu tahap nanti... mak takkan boleh kencing langsung... masa tuh la mak akan kena jalani proses dialisis... (pada hemat doktor buah pinggang mak (yg 20% tu) hanya akan boleh 'bekerja' utk tempoh setahun)

Puas org cite kat mak...tapi mak nampak blur dan kurang faham... mak nangis... org cuba kuatkan semangat... walaupun masa tuh org pun rasa nak nangis jugak... org terpaksa sorok ubat pelawas kencing tuh sebab takut mak berdepan dengan masalah lain kalau amik ubat tuh..

Mmg doktor dah pesan... mak tak leh amik sebarang ubat klinik @ farmasi berikutan ketidakupayaan buah pinggang utk memproses air dan makanan yg diambil... mak cuma perlu kawal pemakanan mak dan ambil air dalam jumlah yang sedikit (setakat ni 700ml sehari)... bayangkanlah cam mana mak nak kawal haus dengan minum cuma sebotol air mineral kecil tu... :-( sedih sgt... (btw kaki mak bengkak tu sebab terlebih minum air hari ni)

Doktor ada bekalkan injection untuk mak (injection utk membentuk darah + melambatkan proses kena buat dialisis - seminggu sekali mak perlu inject utk pastikan buah pinggang tak rosak dalam jangka masa yg singkat)... org amik injection tu... org xplain kat mak.. nape doktor kasi injection tuh... org cuba wat mak faham... :-( (bukan senang nak fahamkan mak...) - tapi at last mak ngalah jugak....

Mak... org tau... berat mata kami adik beradik memandang... berat lagi bahu mak yg memikul...

InsyaAllah kami akan bantu dan pantau apa yg boleh... :-(

Sabar la mak......


Kaki mak bengkak skit... Posted by Hello

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...