Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Monday, July 09, 2012

Faris Si Penakut!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Kejadian ini berlaku masa makan malam tadi... 
"Faris tolong ambil kicap..." kata saya. 

Faris kemudiannya bangun dan mengajak adiknya Alisya temankan... Tapi Alisya sedang asyik makan epal dan memang tak berganjak, walaupun berkali-kali Faris panggil... (sebab Alisya memang suka makan epal... so panggillah macam manapun dia memang dia buat tak tahu, walaupun dia menyahut bila abangnya panggil...) Lama Faris berdiri sambil perhatikan dapur...

"Ayies takut..." masih lagi berdiri sambil memandang ke dapur... Saya dan encik hubby biarkan saja... Sambil sengaja sibukkan diri mengisi nasi ke pinggan masing-masing... Mungkin dia pun terfikir macam mana nak makan nasi kalau tak de kicap...? Lalu dia berlari ke dapur sambil baca...

"Alif ba ta sa jim ha kho dal... alif ba ta sa jim ha kho dal... alif ba ta sa jim ha kho dal..."  sehinggalah sampai ke meja makan semula... :p

Saya dan encik hubby yang terdengar tergelak sakan... Faris baca sampai 'dal' sebab sampai huruf tu je yang dia kenal. (Faris memang dah hafal lagu Alif Ba Ta cuma huruf yang dia betul-betul kenal baru sampai 'dal'... Kesian pula kat dia...)

P/S: Mungkin saya kena ajar dia baca ayat Qursi lepas ni.... hahahah kesian anak mama ni... takut sangat dia...

13 comments:

  1. salam , budak2 ni memang jenis cepat belajar . Ajar dia ayat Qursi adalah yang terbaik . slow2 takpe .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... tu la... sekarang tgh ajar fokus ajar Al-fatihah dan 3 Qul... boleh tambah ayat qursi juga la.... plus nak bagi dia kenal betul-betul huruf jawi tu...

      Delete
  2. Hahhahahahah,knp dia takut???jawapan tu xdak kat atas...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia ni takut gelap... bila gelap katanya ada hantu... sbb tu la... kesian pulak kat dia...

      Delete
  3. Salam Yong,
    ngape kekanak takut?
    Akak perati kita sendiri selalu takutkan anak2 kita dgn musang, anjing, bai benggali, antu. Perkataan takut selalu disebut2 utk menakutkan anak2 kita. Cer perati dan selidik balik.
    Tapi kekanak Turki tak takut benda ghaib (antu) sebab mak bapak diorang tak sebut antu2 ni kat diorang. Citer antu pun takde kat TV diorang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak... tu la pasal... kita memang tak takut2kan dia pun... tapi dekat TVkan byk iklan drama/filem pasal hantu... kadang2 tu tak sempat tukar, dia tengok... sebab tu dia jadi takut...

      Delete
  4. hehehhe at least darwisy tau kalau takut baca alif ba ta ye kelakar pon ade hehehhe...comel

    ReplyDelete
    Replies
    1. kelakar, kelakar jugak... tapi kesian pun ada...

      Delete
  5. hahahha... adehhh jahatnya saya gelakkan faris...

    a'aa betoi tu kak, kne ajaran dia ayat kursi pulak :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :P

      tu la pasal... mmg kena ajar ayat Qursi la.. bagi dia lagi confident dan tak takut... susah juga kalau dr kecil dah takut...

      Delete
  6. HAHAHA. yg ni comel. dh nampak genius die. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah... tu la... at least dia boleh pikir... alif ba ta tu... boleh halau momok... hahah kalau di baca ABC tak ke haru :p

      Delete
  7. apa yang dia lihat tu yer... hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...